Först och främst - välkommen till forumet!
Reggad för 6 år sedan, och första posten nu: grattis!
Föregångaren NC 700 har jag en del erfarenhet från, dock inte som/med passagerare.
Jag vill ändå flagga för att det är en hoj som behöver ett par ordentliga provkörningar innan man vet om man passar ihop.
Hojen har ett härligt bottendrag, men också ett tidigt och bryskt ingrepp från varvstoppet.
Tanken är liten och törsten förfärande under belastning utanför staden.
Den långa utväxlingen innebär också att i vart fall NC 700 inte orkar med sig själv på högsta växeln, något som borde bli extra påtagligt när man är två ombord.
Dubbelkopplingslådan kan man antingen älska eller hata. Jag gör både och.
Kalas i stadstrafik där man kan tränga sig hur fräckt som helst utan att riskera tjyvstopp, men absolut vidrigt när man kör i berg eller i halka - eller vad som helst utanför ren pendling.
NC 700 är intelligent byggd och smart förpackad, jag gillar den fläckvis, och måste påpeka att jag inte tittar ner på den ur något snobbigt literperspektiv. Jag kör mycket gärna små och mellanstora hojar, och bara älskar själva tänket bakom NC-serien, men den färdiga produkten levererar inte som det var tänkt.
Tycker jag.
Ni måste bilda er en egen uppfattning. Med just NC-serien går det inte att tro på mig, andra eller broschyrerna.
Hojen är så speciell och har så vassa kanter att man bara måste pröva på egen hand - och då avsevärt mycket mer än bara runt kvarteret.
Usch, det känns som jag sågar hojstackaren - men det gör jag inte. Den är bara hårt nischad till ett specifikt segment.
Att en "sporthoj" är bra på sitt och mindre bra på pendling sväljer man utan vidare. NC-serien överraskad mig med att inte vara så allround som man först tror.
Hampe