Honda Deauville

HeHo

New member
På gamla dar har jag återfallit i MC-körningen, ivrigt påhejad av en MC-intresserad son. Valet för min del föll på en Honda TransAlp 600V från 1999. Jättetrtevlig hoj men eftersom jag använder den en del på tjänsteresor vilka kan bli på 30-40 mil per dag så blir vibrationerna inte bara irriterande utan nästan farliga. Förlorar känseln i både händer och fötter - ändå kör jag inte särskilt fort men TransAlpen varavar närmare 6000 vid 110 knyck. Jg fick även prova sonens MC-lärares sprillans nya TransAlp i sommras men märkte ingen nämnvärd skillnad i vibrationer.
Nu har jag sneglat en del på en Honda Deauville men sett att den tycks ha samma grundmotor om än i modernare version.
Är det någon som vet något om hur den motorn går. Jag har sällan brottom när jag kör MC men jag vill kunna köra några timmar i taget utan att riskera vita fingrar.
Tacksam för alla synpunkter
Henrik
 

SuperMek

New member
Hej Henrik!
Jag har en Deauville som jag körde ca 1000 mil under 2012. Det är samma motor som i Transalpen, och om den är modifierad på något sätt i Deauvillen vet jag inte. Visst vibrerar den tvåcylindriga motorn något, men bortsett från en kort period under inkörningen när motorn var ny och små vibrationer uppstod runt 4000 varv, har jag inga som helst problem med vibrationer i handtagen och/eller bortdomningar i händerna. Några vita fingrar är det aldrig tal om. För den som är extra känslig kan det dock vara av intresse att se på de extra skumgummigreppen som går att sätta utanpå de ordinarie handtagen.

Deauville%20i%20fiskebyn.jpg
 
Last edited:

Hoke

New member
Tänk på att det är fullt möjligt att ändra utväxlingen på Transalperna genom att byta dreven.
OM det är motorvibrationerna vid vissa varvtal som stör dig, bör detta ändras om du drevar om. Jag gjorde själv så på en Tenere som jag pendlade i motorvägsfart med ett tag -och det var lyckat.

PS
Det kan ju vara obalans i hjulen, slut drivpaket eller något felaktigt i motorn som också skapar vibrationerna, för iaf jag tycker inte att Transalpen vibrerar något nämnvärt trots att jag kört i princip nonstop i närmare 60 mil en gång med en 93:a.
 
Last edited:

V Saarela

New member
Jag har ju genomgått alla modellerna av Transalp(även då Deauville 700). Använt dom på långturer i första hand.
Äe annars ganska känslig vad gäller vibrationer i styret, men några problem med vita fingrar på dom har jag inte haft.

På TA600:an hade jag först vibrationer vid en viss hastighet. Dom vibrationerna var också tyvärr just i den hastighet som var mintrivselfart. Jag åtgärdade det(såsom Hoke är inne på också) med att dreva om den en kugg fram.

Några vita fingrar ska man normalt inte få på en TA600. Om du nu väljer att behålla TA:n. Prova att hålla en annan hastighet. Får du fortfarande vita fingrar, så gissar jag mer på att framdäcket är defekt(ojämnt slitet, defekt eller helt enkelt inte riktigt ute på fälgen.

6000 varv i 110. Jisses, varvade den verkligen så mycket?!?
 

Marie

Banned
Hur ser förgasarsidan ut på de där?
Det kan inte vara så enkelt som dålig spjällsynkning eller felställda ventiler? (kända vibrationsskapare på BMW)
 

HeHo

New member
Jag egentigen inte tittat på så många andra hojar. Men det stod en så himla snygg vit Deauville innanför dörren hos den lokale MC-handlaren i höstas (står kvar än) och jag föll direkt för utseendet och den bekväma sadeln/sittställningen + det där med snyggt inbyggda packväskor eftersom jag nästan alltid har div prylar med mig. Sen är det ju inte fel med bränsleinsputning, ABS och enklare justeringsmöjligheter på kåpor, fjädring m.m.
Drömmen vore väl en BMW K1200 men den prislappen känns lite väl häftig.
 
Last edited:

HeHo

New member
Kul med många bra svar.
De vibrationer jag får är väldigt högfrekventa och torde inte ha med hjulen att göra däremot har jag nog lekt med tanken att dreva om den lite men inte vågat riktigt då jag inte vet hur mycket m.m. Jag tycker själv att den varvar onödigt mycket och det händer inte sällan att jag instinktivt försöker peta in sexan (som inte finns). Motorstyrkan skulle nog räcka mer än väl, frågan är väl hur den skulle gå på lägsta växel. Man vill ju iinte gärna ha en massa slirande på kopplingen heller.
Tjocka gummihandtag hittade jag på Biltema och de hjälper helt klart. Jag har även försökt klä fotpinnarna med lite gummi från en sittlapp mest för att se om det blir någon skillnad men tycker inte att det blev någon skillnad annat än att fotpinnarna blev hala.
 

wbr

New member
... Jag har en Deauville som jag körde ca 1000 mil under 2012...
Snygg cykel Deauville.
Hade en costom tidigare, Virago 1100 och nu en "panna". Jag kom dock inte upp i 1000 mil under 2012, det fattas 11 tror jag. Komfort så man glömmer både tid och rum, man "baré åk" så att säga. Har funderat på "Iron butt" i år, 160 mil skall man välan klara tycker jag, största risken är nog att man somnar?
 
Last edited:
Top