Honda Deauville 700

Tysken

New member
Hej! Är det någon som har erfarenhet av ovanstående MC. Jag undrar över dess förmåga med 2 pers och semester packning. Med tanke på hästkrafts antalet. Har funderat på köp men är lite fundersam.
 

SuperMek

New member
Jag har en sedan ett halvår och har åkt en ca 900 mil bl.a. genom flera länder i Europa. Hästarna räcker till för normal touringåka med full packning, inga bekymmer. Det är mycket MC för pengarna om man skriver så. Bilden nedan är från förra veckan.

View attachment 4895
 

Tysken

New member
Tack för svaret. Jag undrar, om du brukar åka ensam eller med passagerare. Jag är inte så orolig över att cyckeln inte skall klara av
sin uppgift. Utan mest över belastningen för motorn, med tanke på förbrukning och hållbarhet.
mvh Conny
 

SuperRetard

New member
Tack för svaret. Jag undrar, om du brukar åka ensam eller med passagerare. Jag är inte så orolig över att cyckeln inte skall klara av
sin uppgift. Utan mest över belastningen för motorn, med tanke på förbrukning och hållbarhet.
mvh Conny

Om inte Honda bygger extremt mkt sämre motorer till touringhojarna är racehojarna så borde det inte va nåt problem. De går ju ofta 2-3000 mil med 90% över 10.000 RPM och fullgas så mkt det går. Även om vikten är lägre så är toleranserna mindre och belastningen sannolikt mkt högre ändå.

Är du inte volymkåt skulle jag säga tjööp :)
 

SuperMek

New member
Jag åker solo på cykeln men även med mycket packning går det undan alldeles utmärkt. Jag vet många som kör med passagerare på Deauville och de är mycket nöjda med den prestanda cykeln har. En Deauville kan rekommenderas. Motorn är väl beprövad och har funnits i dryga decenniet. Lite småvibrationer á la tvåcylindrig motor men det är inte störande. Upp till ca 140 km/h är vibrationerna knappt märkbara. Men väl där, ca 6000 varv, märks de mer.

Honda har några bra tillval som rekommenderas: Vindavvisare för händerna, värmehandtag och tankskydd modell diskret. Innerväskor till packväskorna är också ett bra tillval. Kåpan skyddar mycket bra och den enkelt höj-och sänkbara rutan är guld för att finna optimalt läge för skydd. Kardandriften är guld på långturer. Rent och fint håller sig bakhjulet och man slipper kladdrundorna kamraterna ägnar sig åt allt som oftast på långturerna.

Är du i köptagen av en ny Deauville föreslår jag dig att söka en av modell 2011 som är identisk till sista skruv med modell 2012, men är 10 lakan billigare.

Bilden nedan är från en liten fiskeby i norra Frankrike för dryga månaden sedan.

View attachment 4899
 

SuperMek

New member
Jo, förbrukningen: På mina turer ligger jag normal runt ca 0,38 l/mil. Fläskar jag på på motorvägen hamnar jag runt ca 0,4 l/mil. Lägsta notering för landsvägskörande är ca 0,36 l/mil, dvs ingen större förbrukning att orda om.
 
Last edited:

Tysken

New member
Tack för svaren Christian. Nu har jag fått lite mer kött på benen.
Kör försiktigt!
MVH Conny
 

V Saarela

New member
Jag har kört mycket 700:an och tycker att Supemek har gjort en förträfflig beskrivning av hojen.
Tycker dom flesta hakar upp sig på effekten. Effekten räcker till och "va fan ska man ha vrid till när det finns växellåda"
Neeh, tycker mer att mindre maskiner lider mer av att istället är det chassit som inte riktigt klarar av både packning och passgagerare. 700.an klarar den biffen galant....fast, det gjorde ju också den gamla 650 modellen.

Massor av hoj för pengarna:
Ett par minus:
- vindkänslig med den stora orginaltopboxen
- lite väl "klonkig"(högt ljud) från transmissionen(kardanen)
....eller vad säger du supermek?
 
Top