Honda cbx 600e 83

lilleman

New member
Hej allihop min fru är sugen på o köpa sig en Honda cbx 600e 83a
är där nån här som ha erfarenhet av dessa hojar?

mvh/Roger
 

mikekop

New member
Jajamen! Ägt en i 10 år, bara att köpa! Skick och hur den är skött är ju som alltid viktigt, men i övrigt är det en slitvarg som "aldrig" går sönder och kräver minimalt med service, tex kardan (ingen kedja att smörja) självjusterande hydrauliska ventillyftare, självsynkande förgasare mm. Jag kan bara rekommendera ett köp!
 

lilleman

New member
Jajamen! Ägt en i 10 år, bara att köpa! Skick och hur den är skött är ju som alltid viktigt, men i övrigt är det en slitvarg som "aldrig" går sönder och kräver minimalt med service, tex kardan (ingen kedja att smörja) självjusterande hydrauliska ventillyftare, självsynkande förgasare mm. Jag kan bara rekommendera ett köp!

låter kanon :D

mvh/Roger
 

V Saarela

New member
Nu är det visserligen ca 15 år sedan jag ägde min, men hade väl skrivit såsom mikekop.
Däremot är kamkedjan/sträckaren en liten öm punkt på den, så du bör ha den i tanke. Lyssna speciellt på den när den är kall.

Förresten....exporterade då min till Ryssland :)
 

mikekop

New member
Lite tips till Trådstartaren: CBX 600 E hette det endast i Sverige, andra länder hade något större cylindervolym, 650. Honda fodrade ner motorerna på de som levererades till Sverige pga fördelaktigare försäkringsvillkor.
Mest information och delar hittar man till den under namnet Honda Nighthawk 650, årsmodeller 83-85.
Visst, det stämmer det där om kamkedjespännaren, inget jag märkte av själv, men det verkar vara känt hos andra ägare. Men i ärlighetens namn, det finns nog väldigt få hojmodeller med automatisk kamkedjespännare som inte har lite problem med mekanismen!
Laddningen på låga varv är också ett litet problem, kör man mycket med den under 2500 varv/min (tex bilköer) kan batteriet laddas ur.
 

Hellman

New member
Jajamen! Ägt en i 10 år, bara att köpa! Skick och hur den är skött är ju som alltid viktigt, men i övrigt är det en slitvarg som "aldrig" går sönder och kräver minimalt med service, tex kardan (ingen kedja att smörja) självjusterande hydrauliska ventillyftare, självsynkande förgasare mm. Jag kan bara rekommendera ett köp!

Usch, låter otäckt mycket japanskt... :D:D:D

;)
 

Badman

New member
Trevlig hoj på många vis. Jag har precis skaffat en lite större båge och planerar att sälja min. Intresserad ?
 

lilleman

New member
Jag har hört att det är svårt med delar till honda cbx 600
nån som vet hur det är och få tag på oljefilter och sådant?

mvh/Roger
 

mc4ever

New member
Jag har hört att det är svårt med delar till honda cbx 600
nån som vet hur det är och få tag på oljefilter och sådant?

mvh/Roger

Oljefiltret är samma typ som på de flesta andra gamla hondor så inga problem där inte. Laddregulator finns som piratdel osv. Jag har iaf inte haft problem att få tag på delar. Det som inte finns här beställes enkelt från USA till Nigt hawk som är samma hoj fast 650 cc
 

lilleman

New member
Oljefiltret är samma typ som på de flesta andra gamla hondor så inga problem där inte. Laddregulator finns som piratdel osv. Jag har iaf inte haft problem att få tag på delar. Det som inte finns här beställes enkelt från USA till Nigt hawk som är samma hoj fast 650 cc

okej tackar så mycket :)

mvh/Roger
 

mikekop

New member
Det som inte finns här beställes enkelt från USA till Nigt hawk som är samma hoj fast 650 cc

Jo. Det var väl det jag skrev i inlägg nr. 5?

Mest information och delar hittar man till den under namnet Honda Nighthawk 650, årsmodeller 83-85.

@ Lilleman: det vore kul om du delade med dig om vad din fruga tyckte om CBX:en, om hon gillar den eller om hon hatar den och vill strypa oss som rekommenderade den?
 

Hasse

New member
chassi

Riktigt bra cykel vad gäller driftsäkerhet som alla
skriver.
Ett litet minus minns jag var en ganska klen framgaffel.
Ville gärna "orma" sig lite vid inspirerad körning.
Annars bra köp i den klassen.
 

Biker Mama

New member
Jo. Det var väl det jag skrev i inlägg nr. 5?



@ Lilleman: det vore kul om du delade med dig om vad din fruga tyckte om CBX:en, om hon gillar den eller om hon hatar den och vill strypa oss som rekommenderade den?

Nu e det fixat så jag kan svara själv. Efter att ha provkört min pappas Honda CB 400 N vilken kändes helt fel, så även om jag bara fick provsitta CBX:en kändes det helt rätt med den högre körställningen och mer lättmanuvrerad än Intrudern vi har där hemma. Efter att ha kört fram o tillbaka på grusvägen utanför huset i 2 veckor och några övningstillfällen på industriområdet, idag bromsträning på asfalt, drog den Lillemannen på sig västen o satte sig där bak, det trodde jag aldrig, o jag fick köra min första riktiga runda. Det var härligt att själv gasa iväg o dra växlarna o känna den sköna accelerationen upp i hastighet. Jag var osäker på om en liten 600 skulle ge nåt efter att ha åkt dynojetad Suzuki VS 1400 Intruder, men jag e nöjd. Nu är reservdelarna fixade eftersom vi hittade ett fynd som bara har gått 2700 mil. Den jag kör har gått 8400 mil o skramlar en del.
MVH Tina
 
Last edited:

Biker Mama

New member
Hej igen glömde fråga om det är ngn som vet hur mycke soppa som e kvar när man slår över på reserven? Har även olika info om tankvolymen, 16 eller 17 liter? :confused:

MVH Tina
 

mikekop

New member
Hej igen glömde fråga om det är ngn som vet hur mycke soppa som e kvar när man slår över på reserven? Har även olika info om tankvolymen, 16 eller 17 liter? :confused:

MVH Tina

Nu gissar jag vilt ur minnet, jag skickade ju (naturligtvis) med manualen när jag sålde min, men 3 liter reserv och 14 liter resterande, dvs 17 liter totalt är vad jag tycker mig minnas. Min var väldigt bränslesnål, nästan aldrig över 0,5 lit/mil. Man tog sig tämligen enkelt över 30 mil på en tank.
 

Hasse

New member
tankvolym

Hej igen glömde fråga om det är ngn som vet hur mycke soppa som e kvar när man slår över på reserven? Har även olika info om tankvolymen, 16 eller 17 liter? :confused:

MVH Tina

Hejsan !

Tittade i gamla papper och fann specifikation på min gamla CBX 600 E
Ang total mängd bränsle i tank är angivet till 16 liter.
Däremot framgår inte mängden av soppa kvar då reserven slås på.
Minns inte men runt 3 liter har jag för mig.
 
Top