Honda CBF 600 -05

honda600

New member
Har en CBF 600 som jag är mycket nöjd med och har åkt 4.000 mil utan problem.
Men höstens sista tur blev det problem. Hade åkt ca 20 mil och helt plötsligt dog motorn. Det lät som ett bensinstopp trots att jag hade ca 5 liter kvar i tanken. Stod i vägkanten och efter 10 min gjorde jag startförsök och den startade. Åkte till en mack och slog i K-sprit och den gick de sista milen hem utan problem. Kan det vara bensinpumpen eller något annat?
 

DearHunter

New member
Hej!

Det är ganska svårt att säga vad det kan vara med så lite information.

Standard är att göra rent alla kontakter, kolla kablarna, slangarna och rengöra filter. Testa även med redline om Du får bort ev. skit:

http://www.redlineoil.se/si1.html

Som sagt det kan vara massor av orsaker.
Lycka till och glöm inte öppna bensinkranen nästa gång :) .
 

Triumph int

New member
Om du sprutar in startgas och motorn tänder
då vet man att tändningen är ok.

Det är ett sätt att utesluta felkällor.
 

DearHunter

New member
Om du sprutar in startgas och motorn tänder
då vet man att tändningen är ok.

Det är ett sätt att utesluta felkällor.

Ett bra och enkelt tips. :cool:

Risken är att det ändå kan vara soppapumpen. Det lilla som TS förmedlar är vanligt vid pumpproblem. Motorn tvärdör eller tappar kraft och går igång igen när pumpen svalnat för att sedan lägga av igen. Brukar bli bättre när tanken är full. Typiskt.

Har för mig att det var en diskussion 06/07 ? att Hondas soppapumpar inte var tillförlitliga. TS har en årsmod -05 verkar det som. Kommer inte ihåg vilka modeller det gällde. Vet folk som byter ut pumparna eller modifierar dem.
 

honda600

New member
Tack för åsikterna.
Vet att Varadero hade problem med soppapumpen så jag får väl kolla den.
Honda600
 
H

honda cbf 500

Guest
En fråga, din är ju 05:a och jag antar att den omfattas av hondas 5 års garanti. Om det är bensinpumpen som strular, omfattas den då av garantin?

Själv äger jag en cbf 500 och som jag fattar så är det 100 cc mindre och två burkar som skiljer våra hojar åt eller?

Hälsningar,

Amir



Tack för åsikterna.
Vet att Varadero hade problem med soppapumpen så jag får väl kolla den.
Honda600
 
Last edited:

evve

=)
Ja nog kan det bli roliga små problem allt.Även av enklare fel.
Som någon skrev kolla kontakter osv. Har vart utsatt av liknande problem då cykeln bara dog sen efter en stund gick den igång.
Mitt problem vara att kabeln mellan batteri till startrelät var lös.
Tappa kontakten efter en stund när den var igång,vibration.
Får du ström till tändningen så lampor lyser kan man gå vidare.
Får den soppa är det inte det felet heller.Kack med sidostöds switch,startkontakt..annat elektronikfel.
 
Top