Honda cb 600 f eller benelli TNT 899s? Hjälp!

RelaX

New member
Hej alla glada mc åkare!

Jag är en kille på 20 som är på väg att ta mc kort men nu vet jag inte vilken hoj jag ska välja. Är sugen på cb600 eller TNT 899s/t. Vill ju ha så mycket ut av hojen som möjligt! Acc's är det som känns viktigast. 0-100? Någon som har någon aning. Årsmodell 08/09. Tänkt att importera från England. Hur svårt är det? Vilka papper och vilka ändringar behövs göras? Vilka problem kan man stöta på?

Vet någon vad för delar i provet som man behöver göra. Vet såklart teori och körning men risk utbildningar? När får jag börja köra tyngre hoj? 1000>?

Bugar och bockar för alla svar!

Jåke

New member
Benelli är inte kända för sin tillförlitlighet...

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

Bansaie

New member
Är det en unik, fräck och rolig hoj med acc och härligt ljud du är ute efter, men är beredd på att den kanske får stå på verkstan ibland, så gå på TNT899 (Triple med 120hk och 88Nm)
http://www.youtube.com/embed/srWdWFUJP8k

Vill du hellre ha en tillräckligt rolig maskin med tillförlitlighet och väl utbyggt servicenät så köp Honda (radfyra med 102hk och knappt 64Nm)
http://www.youtube.com/embed/dxLYk6aGzMM

Personligen är jag inte så överförtjust i radfyraljudet så stod jag inför samma val som du och hade en Benelliverkstad i närheten så hade det nog blivit en Benelli, men det är inget jag kan råda dig till utan ett beslut du själv måste ta.
Själv har jag gått från lite trött V-Twin till V4 (båda Honda) och nu senast till en liten engelsk triple. Vad nästa steg blir får framtiden utvisa, kanske en italiensk L-Twin, men jag har inga planer att byta än på nåra år.

Last edited:
H

honda cbf 500

Guest
Tänk på att import från England kan innebära att hojen har gått året runt och utsatts för saltvatten.

Hondan ger dig problemfritt ägande. Har själv ägt 3 stycken honda motorcyklar.

//Amir

Hej alla glada mc åkare!

Jag är en kille på 20 som är på väg att ta mc kort men nu vet jag inte vilken hoj jag ska välja. Är sugen på cb600 eller TNT 899s/t. Vill ju ha så mycket ut av hojen som möjligt! Acc's är det som känns viktigast. 0-100? Någon som har någon aning. Årsmodell 08/09. Tänkt att importera från England. Hur svårt är det? Vilka papper och vilka ändringar behövs göras? Vilka problem kan man stöta på?

Vet någon vad för delar i provet som man behöver göra. Vet såklart teori och körning men risk utbildningar? När får jag börja köra tyngre hoj? 1000>?

Bugar och bockar för alla svar!

RelaX

New member
Är det en unik, fräck och rolig hoj med acc och härligt ljud du är ute efter, men är beredd på att den kanske får stå på verkstan ibland, så gå på TNT899 (Triple med 120hk och 88Nm)
http://www.youtube.com/embed/srWdWFUJP8k

Vill du hellre ha en tillräckligt rolig maskin med tillförlitlighet och väl utbyggt servicenät så köp Honda (radfyra med 102hk och knappt 64Nm)
http://www.youtube.com/embed/dxLYk6aGzMM

Personligen är jag inte så överförtjust i radfyraljudet så stod jag inför samma val som du och hade en Benelliverkstad i närheten så hade det nog blivit en Benelli, men det är inget jag kan råda dig till utan ett beslut du själv måste ta.
Själv har jag gått från lite trött V-Twin till V4 (båda Honda) och nu senast till en liten engelsk triple. Vad nästa steg blir får framtiden utvisa, kanske en italiensk L-Twin, men jag har inga planer att byta än på nåra år.

Riktigt bra svar! Tack! Kanske lite svår fråga men vad gör typ av problem uppstår med benelli och kostnader?

Bansaie

New member
Riktigt bra svar! Tack! Kanske lite svår fråga men vad gör typ av problem uppstår med benelli och kostnader?
Har inte riktigt koll på vad det är för standardproblem som Benelli har men precis som Jåke har jag hört från några olika källor att deras motorer kan vara lite meckiga. Bästa tipset är nog att Googla runt lite så du får faktiska exempel och inte bara lita till mig och Jåke.

Ett sätt kan även vara att ringa en Benelliverkstad och höra. Är de seriösa så mörkar de inte alltför mycket utan du får hyfsat ärliga svar. Har du Googlat innan så kanske du har ett antal kontrollfrågor du kan "kasta" på dem.

OT, men jag har ägt en Alfa Romeo en gång i ungdomen (vi talar om slutet på 80-talet). Rolig bil mycket meck. Bästa körmaskin jag haft på 4 hjul, på alla typer av väglag, men förmodligen också den som kostat mig mest per mil räknat på reparationer och värdeminskning.

Så tänk även på att en Benelli kan vara svårsåld den dagen du väljer att byta hoj.

RelaX

New member
Tack tack! Får se vad det blir, kanske inte borde importera från England men ska höra med säljaren o se vad han har att säga. Och ska höra runt med lite benelli verkstäder så får jag se.

Jåke

New member
Jag menade de nya Benelli. De jag vet om har stått stilla mer än de gått. Vill du ha den typen av karaktär är en Aprilia Tuono av samma årsmodell bättre och förmodligen billigare.

Skickat från min Neo, ursäkta om jag är kortfattad.

SuperRetard

New member
Håller med ovanstående.. Är man 20 år och ställer frågan som du gör så vill du förmodligen åka mer än skruva och ringa runt till verkstäder och leta delar på Ebay.

Jag har inställningen att radfyror är könslösa och dussinhojar tråkiga att äga. Men bytte från KTM SuperDuke till Honda 600RR nu när det ska bli mer seriöst banåka just pga tillgången till delar, kunskap från alla i ens närhet osv. En dussinhoj är alltid lättägd eftersom många har/har haft en och delar finns i uppsjöar om något mot förmodan skulle strula.

Vill du ändå inte åka Honda (vilket jag kanske råder till då de är bäst i klassen gällande kvalitet i mina ögon) så avråder jag också ändå från Benelli. Det är jäkligt trist den dag du vill byta att inte få hojen såld för att det är så få som vill ha en sån. Titta på KTM SuperDuke (underbar, haft i 5 år), Aprilia Touno, Triumph Speed/Street Triple mf istället.

Köp dig världens roligaste fritid, inte ångest och problem.

Mina 0,5

RelaX

New member
Väldigt många bra punkter och har hittat en Honda som jag är riktigt sugen på. Nu blire bara till att förhandla pris. Någon dom vet om 24mx är pålitilg sida? Behöver kompletera mitt mc ställ kan man verkligen säga.

Bansaie

New member
Väldigt många bra punkter och har hittat en Honda som jag är riktigt sugen på. Nu blire bara till att förhandla pris. Någon dom vet om 24mx är pålitilg sida? Behöver kompletera mitt mc ställ kan man verkligen säga.
Har ännu inte själv handlat från 24MX men de har väl inte blivit en Sveriges största tillbehörsbutiker för MC genom att vara opålitliga.

Nåra omdömen hittar du här, men Googla gärna mer på "omdöme" och "24mx" för att läsa själv.

nordicbiker

New member
Vilken produkt som helst är tyvärr bara så bra som servicen - skulle alldrig lägger penger i ngt som inte kan fixas här i sverige. Ingenting är tråkigare som ett stillastående hoj pga reservdelar eller kvalificerat verkstad saknas, särdkilt under våra korta nordiska mc säsong!

Hellman

New member
Benelli är sjukt läckra. Men det är ett väldigt litet märke i sverige så man får ha kollat upp tillgång på verkstad och reservdelar innan köp.

Som Ducatiåkare har man ju i alla år fått höra att italienska hojar rasar hela tiden och det blir mer verkstadstid än körtid. Dock har jag i snitt kört 1500 mil/år de senaste åren och den enda verkstadstid jag haft är service frånsett en defekt mätare på nyköpt hoj i fjol. Men hur det är med Benelli vet jag faktiskt inte.

Om det är Benellis trippel som lockar hade jag nog hellre gått på en Triumph Speed/Street Triple. Visst lite vanligare men har ett utbrett handlarnät och bra kvalitét de senaste.

När det gäller Hondan är jag av den bestämnda uppfattningen om att livet är för kort för karaktärslösa radfyror så har alltid haft annat. Men det är ju min högst personliga uppfattning.
Köper inte heller produkter från ett land som skär fenor av levande hajar, jagar val till absurdum och gör tecknad porrfilm men det är ju min extremt personliga uppfattning. :rolleyes:

bebbe

New member
Köp inte en Binelli om du inte kan skruva själv.

Utöver det så är det hundra ggr mer körkänsla för pengarna med en Benelli. Dock är nog Hondan nästan lika många ggr bättre..........