Hojtips önskas!

Hultan

New member
Hej!

Kör idag en Bmw F800. funderar på att byta till nåt med större kubik...
Sneglar lite på Honda CB 1300, Yamaha Xjr, alt Suzuki Gsx 1400. Snarlika hojar allihopa men är det nån som är att föredra? Har ingen bil så den måste både fungera till daglig transport likväl ren nöjeskörning.
Som en joker finns även Yamaha Mt 01 men är rädd att man tröttnar på glidarmotorn?

Tacksam för input!

//Peter
 

Jåke

New member
Kan inte tänka mig att någon av de du nämner är roligare än F800. Bättre tranportörer med den större kubiken definitivt. Men det är relativt tunga radfyror plus en Mt01 som ser häftigare ut än den är. Så frågan är vad du är ute efter?

Jag gjorde misstaget att byta bort min TRX850-twin mot en CBR900 för att jag tyckte synd om den stackars Yamaha:n som fick slita ganska mycket. Resultatet blev att jag inte längre hade kul.

Nu har jag bytt tillbaka till en annan hoj med attityd men som kanske inte är som "bra" och driftsäker som en japsfyra. Men jag har kul igen :)

Av de nakna du nämner skulle jag rekommendera XJR i första hand om du har råd med nya stötdämpare och en injustering av förgasare, Hondan om du inte vill lägga mer pengar, den är minst också och kanske snyggast. Suzuki'n är bra och lätthanterligt, men inte det minsta "sprallig" ;)

MT01 bara om du gillar gången i customhojar och inte att varva.

Sista alternativet är såklart en sån jag har...
 
Last edited:

Hultan

New member
Tack för ett bra svar med intressanta synvinklar!

Bytte till min F800 från en Bmw r1150 och nu 1000 mil senare kommit fram till att jag föredrog den senare med sitt kubikövertag och sin mjuka gång upp till varvstopp. F800 är en rolig hoj men kan inte komma ifrån känslan av att den är totalt karaktärslös... Och även fast det skiljer ca 50 kg mellan hojarna så hade jag lika roligt på den större när det svängde.

Om plånboken räckte till så hade köpt en Bmw r1200 men får vända mig till likartade men billigare alternativ. Och du gav det svaret ang Mt 01 som jag var rädd för...

Så jag söker efter en Jack of all trades helt enkelt med en rimlig försäkring.
Och det börjar bli lite bråttom då min hoj antagligen säljs den här veckan.
 

Engman

New member
Suzuki B-King kanske?

Den ska ju vara bra på mycket har jag hört.


Men ska man ha riktigt kul ska man skaffa Italienskt. ;)
 
H

honda cbf 500

Guest
Tänk om flera landsvägshojar kunde dyka upp på marknaden med customhojsmotorer:)

//Amir


Kan inte tänka mig att någon av de du nämner är roligare än F800. Bättre tranportörer med den större kubiken definitivt. Men det är relativt tunga radfyror plus en Mt01 som ser häftigare ut än den är. Så frågan är vad du är ute efter?

Jag gjorde misstaget att byta bort min TRX850-twin mot en CBR900 för att jag tyckte synd om den stackars Yamaha:n som fick slita ganska mycket. Resultatet blev att jag inte längre hade kul.

Nu har jag bytt tillbaka till en annan hoj med attityd men som kanske inte är som "bra" och driftsäker som en japsfyra. Men jag har kul igen :)

Av de nakna du nämner skulle jag rekommendera XJR i första hand om du har råd med nya stötdämpare och en injustering av förgasare, Hondan om du inte vill lägga mer pengar, den är minst också och kanske snyggast. Suzuki'n är bra och lätthanterligt, men inte det minsta "sprallig" ;)

MT01 bara om du gillar gången i customhojar och inte att varva.

Sista alternativet är såklart en sån jag har...
 

Zopilote

New member
De jag har mest erfarenhet av, som du nämner, är CB1300 och MT-01.
Har även provat en GSX1400 en kortare sträcka när jag själv körde CB1300.
Hondan är en riktigt trevlig maskin med relativt lågvarvig rad-4 och en kvalitetskänsla som är svår att överträffa. Lite tung och klumpig, men ändå betydligt sportigare känsla än GSX1400. Härligt ljud med lite öppnare system är ett + :)
MT-01:an däremot är i en klass för sig ;) En väldigt udda hoj som man antingen älskar eller hatar. Bör inte köpas utan en ordentlig provkörning först...
Jag personligen känner att jag har hittat hem med MT:n efter ett 30-tal hojar. Yamahan är också en stor klump, men går att köra riktigt fort med när man vant sig vid det extremt direkta gassvaret och motorbromsen. Jag hade inga bekymmer att hänga med i snabba gruppen på Sviestad med rätt däck...
Hojen känns inte särskilt snabb med det låga motorvarvet, men när man tittar ner på mätaren ser man hur fort det egentligen går. Man slipper också växla hela tiden med 150Nm vid 2500 varv :rolleyes:

Det underbara avgasljudet med Akrapovic och känslan av att inte ha någon dussinhoj ser jag också som en fördel.
 

lilleman

New member
Kan rekomendera gsx 1400 en lättkörd hoj med gott vrid
inga problem att köra 30-mil i sträck utan att bli trött i benen och få träsmak i ändan :D
Jag bytte in min intruder 1400 mot en 06a
och skulle inte kunna tänka mig byta tillbaks
men smaken är ju som baken :)
Mvh/Roger
 

swischmc

New member
Jag tipsar som alltid om en försynt och bortglömd allt-i-allo: Honda cbf 1000. :) Har kört min 5000 mil snart och tycker den är bra på det mesta. Hyfsat lättkörd på kurviga vägar, relativt enkel att ta sig genom stadstrafik med och trevlig på långresor. Inte så bra på grus och på högfartsbana dock - eller så är det min bristande kunskap som sätter stopp. :p

Eftersom Honda inte sponsrar mig så får jag väl tillägga att den drar runt 0,55 till vardags och närmare litern på bana...
 

JHkillen

New member
Körde förra året en CBF1000 som jag byte in innan vinterförvaring då jag tyckte den var för lättkörd eller karaktärslös om man nu vill säga så.
Var otroligt skön att köra i stan och längre, snäll o fin.

Provkörde en Triumph Sprint ST, den jag har nu, och blev helt såld på den.
Fin mix av karaktär/lekfullhet och skön för längre svängar.

Smaken är som baken som sagt och alla har sina ramar och referenser om vad som är roligt/skönt att frakta baken på..
 

Hultan

New member
Oj vad många trevliga förslag som trillar in!
Det är nästan det roligaste när man är i köpartagen och sitter och jämför olika alternativ.

Kul att nån nämnde mt01, tycker den till utseendet är hur häftig som helst men har mina funderingar hur körmaskin det egentligen är.

Både Triumphen och Viffern har jag tänkt på men jag har roligast på en naken hoj så de går bort.

Banditen verkar ju vara mycket hoj för pengarna men utseendet på den nakna versionen är jag inte riktigt med överens med, men det kanske man vänjer sig med.

Är det nån som vet när Honda Cb 1300 fick insprutning?
 
Honda CB 1300 är ett mycket bra val, en hoj som står högt upp på min lista över drömhojar. Fast den måste vara röd och vit. Har dock köpt mig en MT01 och kan bara säga att om du gillar bottendrag är den perfekt. Bara man kan stå ut med råheten och vinrationerna. Snygg är den dessutom.

Har inte sett R1150R eller R1200R som förslag. Skulle tro att den är ett bra alternativ i nakenhojklassen också.
Magnus
 
Top