Hojen vill inte starta..

dunderhonung

New member
När jag tidigare idag försökte mej på att starta min hoj, en cbr600f-91, ville den inte alls.
Till historien skall kanske tilläggas att den stått ett tag (juni-sep) och att jag i början av oktober försökte starta den, men utan framgång.
Tänkte att det kanske var batteriet som spökade, och laddade helt enklet detta.
Monterade fast det igen, och så idag vill hojen ändå inte gå igång.

#Jag har alltså nyladdat batteri, så det kan det ju knappast vara det.

#Jag hade neutral läge i, och fotpinnen uppe, så det är inget sådant där "dumfel" där jag försökte starta hojen med en växel i och stödet nere...

#Det är nästan full tank, så soppa finns, och jag kollade t.o.m nojjigt att soppakranen dessutom var på "on" så det är inget sådant heller...

#Jag förstår att hojen är kall nu efter denna väderlek och satte på full choke, (som vanligt) för att få igång den, men inget hände.

#Jag dubbelkollade "dödarknappen" så att jag inte hade kommit åt den av misstag, men det hade jag inte heller gjort.

Min fråga är nu, vad kan det vara för fel egentligen?? :(

PS. När man startat hojen så lyser alla lampor och den går igång så men den vill liksom inte "tända till" och starta på riktigt, eller hur man ska förklara.

Help me please!!!! :confused:
 

bivius

New member
Dra in kopplingen också? (lite olika på olika hojar om det behövs eller inte)
Choken? det är kallt nu, fasen det hade du ju testat, bara lite choke då?
Kärvande kontakt i stödet?

Testat om den tänder med hjälp av startgas?
 

Zopilote

New member
Om den har stått sedan juni, skulle man kunna misstänka att bensinen inte är helt fräsch... Om du dessutom har fukt i tanken, lägger sig vattnet längst ner precis där kranen sitter, och ingen motor går bra på vatten ;)
Jag skulle börja med att tappa ur den gamla bensinen och hälla den i bilen istället, sedan fylla på med ny fräsch soppa. Steg 2 är att sätta soppakranen i läge "Pri" om det finns ett sådant, eftersom flottörhusen troligtvis är tomma på bensin när hojen stått länge.
Startar hojen inte (med nyladdat batteri) trots detta, är nästa steg att skruva ur (och helst byta) tändstiften. Passa på att kolla så du verkligen har gnista på dom.
Efter att ha provat allt detta, kan man börja labba med startgas och förgasarrengöring, men det borde inte behövas...
Lycka till!
 

dalis

New member
Eftersom du lyckats få den att tändatill kortvarigt utan startgas så borde lite startgas kunna hjälpa när du åter laddat batteriet. Med hjälp av startgasen kan du få den att själv dra fram ny soppa till fuggarna. Prova med det först innan du börjar tömma hela tanken. Bensinen i tanken blir inte obrukbar på några månader särskilt inte om den stått med full tank. Däremot är det bra att tömma och fylla flotörhusen i fuggarna så att det finns fräsch soppa där.

Sedan kan ett nyladdat batteri ändå vara kass, ett batteri som blivit djupurladdat och stått så mår inte särskilt bra.

Sedan när du söker hjälp så försök att vara tydlig med ditt poblem, när man läser ditt inlägg så får man fundera mycket på om ens motorn går runt eller ej, Info om dödarknapp, stöd, växel, mm. gör att man tror att den är elektriskt DÖD.
Bra med mycket info men det skall vara relevant.
 
Top