Hojen på tåget?

Fragglen

New member
Någon som har satt hojen på tåg genom Tyskland?
Tänkte ev. åka ner mot örnnästet 2010 och vidare därifrån men vill inte köra genom hela Tyskland. Har hört att man kan åka tåg med hojen. Skulle vilja veta hur det funkar och om det är dyrt jämfört med att köra och övernatta.
Tacksam för info.
Mvh Janne.
 

Nea

New member
Någon som har satt hojen på tåg genom Tyskland?
Tänkte ev. åka ner mot örnnästet 2010 och vidare därifrån men vill inte köra genom hela Tyskland. Har hört att man kan åka tåg med hojen. Skulle vilja veta hur det funkar och om det är dyrt jämfört med att köra och övernatta.
Tacksam för info.
Mvh Janne.


Hej vi åker på måndag, först båt till Travemunde sen kör vi ner till Tyskland där lastar vi på hojjarna på tåget :)

Jag ska skriva och berätta för dig hur det har gått när vi kommer ner till Wien, för det är dit vi ska åka med tåget. Vi är 5 st och har hyrt en hel 6 bädds kupé och det betalar vi ca 1200/man och då är vi 3 mc och 2 passagerare.

MVH Nea
 

Molgan

New member
Tänk om den här möjligheten fanns i Sverige. För ett par veckor sen var vi och åkte runt i alperna, sträckan genom Tyskland är ju bara ett litet stenkast jämfört med resan ut ur Sverige härifrån:

kartalitenk.jpg


Tåget är billigare om man undviker helger (då det även ofta är fullbokat), då en övernattning ingår på tåget så kan det gå på ett ut ekonomiskt om man väljer det eller brassar och övernattar på ett gasthof. Om nu inte din hoj är väldigt törstig, då tackar både moder jord och din plånbok dig om du tar tåget. :)
 

Fragglen

New member
Tack för tipsen. Verkar ju väldigt seriösa tåg enligt länken och vettiga priser.
Lite avis på Nea. Jag vill också iväg men får nog vänta tills nästa år.
Kände mig som en gnällspik när jag såg Molgans rutt genom sverige.
Jag har 15 mil till Malmö och 18 till Helsingborg från Karlshamn.
Var i Normandie -08 med en kompis som också kör CB 1300.
Vi körde mest småvägar men även autobahn och det blir tråkigt ganska snabbt
när man inte har hoj med kåpa och kan gasa på lite.
Körde nästan 450 lugna mil på knappa halvlitern/mil.
Kul med tips.
Mvh Janne.
 

Molgan

New member
Kände mig som en gnällspik när jag såg Molgans rutt genom sverige.
Nä gör inte det. Satt själv och svor högt i hjälmen över att man inte tagit tåget när vi satt i bilkö i spöregnet på Autobahn med sura tyskar som vägrade släppa emellan motorcyklister, de vägarna är de absolut sämsta hojvägarna man kan hitta. :p
 
Last edited:

Roma55

New member
Tänk om den här möjligheten fanns i Sverige. För ett par veckor sen var vi och åkte runt i alperna, sträckan genom Tyskland är ju bara ett litet stenkast jämfört med resan ut ur Sverige härifrån:

På 80-talet fanns det faktiskt i Sverige också, men det gick inte ihop ekonomiskt. Synd för det hade varit praktiskt.
 

jsfjr

New member
Vi tog tåget Hamburg - Trieste för en månad sedan och det fungerade bra.
När vi hade badat i Kroatien körde vi genom Slovenien till Dolomiterna.

På hemvägen tog vi tåget från Munchen till Hamburg och är helnöjda med det.


Är man ute på autobahn så tycker jag att tyskarna är hjälpsamma och lämnar plats till motorcyklister när det blir köer. Det är bara "Svenne" som försöker blocka oss....
 

Fragglen

New member
Hem från Normandie körde vi igenom Luxemburg vidare på småvägar förbi Nurburgring upp via Kassel. Dit upp är det så fint så att klockorna stannar.
Man bara njöt. 50, 70, 90 vägar. Perfekt med CB 1300. Nånstans efter Kassel körde vi på Autobahn via hamburg upp till Puttgarden. Det var en pina. Förmodligen för att man var på väg hem. Ner körde vi över Stora Belt via Flensburg, Hamburg, Bremen men det kändes inte lika illa. Skulle vara bra om man kunde ringa Loket när man börjar tröttna.
Det där med köer är nog både och.
Blev stängda av en tysk mercedes när vi var neråt -94 varpå han blev rejält utskälld av en tysk lastbil vars chaufför var halvvägs hängande ut genom rutan och hytte med näven åt honom. Ganska kul faktiskt. Vissa andra lastbilar fyllde lungorna på en med dieselrök för att man trängde sig.
Verkar som det får bli tåg åtminstone ena hållet och småvägar andra.
 

alvar

New member
Vi har visserligen inte satt hojen på tåget ännu. Men vi har bestämt och betalt en tur & retur Hamburg-Villach, två personer, sovvagn med tvättmöjlighet till Villach och dusch/WC till Hamburg i maj. 973 euro. Vi berättar när vi kommer tillbaka om hela turen till och i Kroatien. Kan bekräfta besvärligheter på autobahn som bl a Fragglen beskriver med den skillnaden att den enda bil som försökt stänga/kränga oss när jag låg i mittspåret var en svensk!
 

V Saarela

New member
Vi har visserligen inte satt hojen på tåget ännu. Men vi har bestämt och betalt en tur & retur Hamburg-Villach, två personer, sovvagn med tvättmöjlighet till Villach och dusch/WC till Hamburg i maj. 973 euro. Vi berättar när vi kommer tillbaka om hela turen till och i Kroatien. Kan bekräfta besvärligheter på autobahn som bl a Fragglen beskriver med den skillnaden att den enda bil som försökt stänga/kränga oss när jag låg i mittspåret var en svensk!

Jisses vilka summor! :)

973 euro är väl ungefär där min hela budget inklusive bensin t o r brukar hamna från Boden ner till sydeuropa.
 

Marie

Banned
Jisses vilka summor! :)

973 euro är väl ungefär där min hela budget inklusive bensin t o r brukar hamna från Boden ner till sydeuropa.

Ja, tvi tusan...

Då tar jag hellre nattfärja Trelleborg - Rostock och, 115 mil senare är man i Villach... Det tar ungefär 13 timmar om man tar det lugnt, så då är det lagom att fundera på ett hotell kanske...
Annars spar man ju nog lite på övernattningspriset om man fortsätter några mil till in i Slowenien.
 

swischmc

New member
Jag åkte autozug för 4 år sedan. Det är smidigt att lasta i Hamburg och en fantastisk upplevelse! Själva tågresan (för mig tog det 22 timmar) var tråkig, mycket "spring i kroppen" när jag äntligen fick kliva av. Ta med egen mat (dyrt på tåget), kortlek och annat som får tiden att gå. En häftig och tidsbesparande upplevelse. Synd att det ska vara så dyrt!!
 

TinaS

New member
Har suttit en lång stund och försökt tänka ut ett bra svar, för eller emot med tåget och kommit underfund med att det beror helt och hållet på vilket mål man har med resan. Budget och tidsplan spelar också in.
Jag har gjort bägge delarna och varit nöjd utom möjligen den gången jag inte fick tag på någon sistaminuten-biljett i mûnchen och räknade tokfel på körtiden. Det är bra att ha en optimistisk livssyn men inte alltid så praktiskt ;)

* Det kan bli ordentligt dyrt om man hoppar över alla erbjudanden, måste resa en viss dag och skyr medpassagerare = egen hytt med bekvämlighet.
* Det kan gå ungefär jämt upp om man undviker ovanstående och inte leker kamikazepilot och kör rakt igenom Tyskland i ett svep. Jag har gjort bägge och gillar i så fall tåget mer, sova och snacka skit med folk är mer min stil men vi är ju som bekant olika tack och lov.
* Om tiden är kort kan tåget vara det bästa, man kan vara utvilad på plats inom ett dygn och ägna sina dyrbara semesterdagar till att njuta av målet. Det har hänt att jag utmattad sovit mig ner på färja och tåg och vaknat lagom i munchen.
* Är plånboken väldigt tunn kanske en soppasnål hoj /spritkök och tält räddar semestern, man kan komma väldigt långt på lite pengar. Det är förmodligen det bästa sättet att träffa folk på vägen och skaffa sig nya vänner.

I år lutar det åt att köra ner, har lite jag vill se på vägen. Stannar man för länge och semestern börjar ta slut kan man chansa på en biljett hem.

Hm, tror inte du fick något riktigt svar ändå ;) Vill du läsa lite om hojresor på tåg kan du gå in på http://tinasmcblogg.blogspot.se/ i Alperna 2011 och pyreneerna 2012 finns lite info om man gillar sånt. Lycka till ;-)
 

Thomas Svärd

New member
Hej
Har du tid och tycker om att köra hoj så ta Autobahn, övernatta på ett gemytligt och billigt zimmer frei (25- 35 € per person)och ni vaknar nöjda och utvilade till en riklig och god frukost. Glöm tåget , har prövar en gång det var en gång för mycket.
 

hasse traja

New member
Tåg eller inte tåg. Det är frågan!

Hej
Har du tid och tycker om att köra hoj så ta Autobahn, övernatta på ett gemytligt och billigt zimmer frei (25- 35 € per person)och ni vaknar nöjda och utvilade till en riklig och god frukost. Glöm tåget , har prövar en gång det var en gång för mycket.

Såg att detta ämne startades 2009, men eftersom det fortfarande diskuteras kan jag väl dela med mig lite.
Vi tog tåget 4/5 från Hamburg till Munchen och åkte hem från Lörrach till Hamburg för två veckor sedan. Det är naturligtvis stor skillnad på en riktig sovvagn och en bäddbar kupé(eller vad det kallas) i standard men också i pris såklart! Är man över 180 cm ska man nog sträcka ut sig Innan man lägger sig på britsen! Sen är det för sent!
Vi betalade ca 2600 kr/person och hoj tur och retur, då var vi 4 gubbar i en kuvös.
Autobahn har aldrig varit nån stor grej för mej, det räcker gott och väl med de milen man gör på motorvägen mellan Borås och Hamburg å tebax. Men alla behöver ju inte tycka samma sak! Bergsvägarna runt Verona kan jag varmt rekommendera samt ett pensionat i byn Fumane som heter C&M hotel.Toppenläge,toppenmat och,naturligtvis otroligt goda viner!!
Trevlig Hojsemester till er alla
Hasse
 

Denjoh

New member
Vi (två pers) hamnade i en sexbäddshytt tillsammans med tre förskrämda pensionärer och den ekvationen gick bara inte ihop tillsammans med all utrustning så vi mutade in oss i en egen kupé till både vår och pensionärernas stora glädje :). Så kan ni fylla en kupé med likasinnade så underlättar det. Då bor man så att säga trångt men på samma premisser.
 

BMW R90s

New member
Vi (två pers) hamnade i en sexbäddshytt tillsammans med tre förskrämda pensionärer och den ekvationen gick bara inte ihop tillsammans med all utrustning så vi mutade in oss i en egen kupé till både vår och pensionärernas stora glädje :). Så kan ni fylla en kupé med likasinnade så underlättar det. Då bor man så att säga trångt men på samma premisser.
Man kan kontakta DB AutoZug kundeservice@bahn.dk i Danmark så bokar de platser. Vi var 4 par och bokade 2st 5 bädds kupé.
Då slipper man att få in någon annan i kupén:)
 
Top