Har suttit en lång stund och försökt tänka ut ett bra svar, för eller emot med tåget och kommit underfund med att det beror helt och hållet på vilket mål man har med resan. Budget och tidsplan spelar också in.
Jag har gjort bägge delarna och varit nöjd utom möjligen den gången jag inte fick tag på någon sistaminuten-biljett i mûnchen och räknade tokfel på körtiden. Det är bra att ha en optimistisk livssyn men inte alltid så praktiskt
* Det kan bli ordentligt dyrt om man hoppar över alla erbjudanden, måste resa en viss dag och skyr medpassagerare = egen hytt med bekvämlighet.
* Det kan gå ungefär jämt upp om man undviker ovanstående och inte leker kamikazepilot och kör rakt igenom Tyskland i ett svep. Jag har gjort bägge och gillar i så fall tåget mer, sova och snacka skit med folk är mer min stil men vi är ju som bekant olika tack och lov.
* Om tiden är kort kan tåget vara det bästa, man kan vara utvilad på plats inom ett dygn och ägna sina dyrbara semesterdagar till att njuta av målet. Det har hänt att jag utmattad sovit mig ner på färja och tåg och vaknat lagom i munchen.
* Är plånboken väldigt tunn kanske en soppasnål hoj /spritkök och tält räddar semestern, man kan komma väldigt långt på lite pengar. Det är förmodligen det bästa sättet att träffa folk på vägen och skaffa sig nya vänner.
I år lutar det åt att köra ner, har lite jag vill se på vägen. Stannar man för länge och semestern börjar ta slut kan man chansa på en biljett hem.
Hm, tror inte du fick något riktigt svar ändå
Vill du läsa lite om hojresor på tåg kan du gå in på
http://tinasmcblogg.blogspot.se/ i Alperna 2011 och pyreneerna 2012 finns lite info om man gillar sånt. Lycka till ;-)