Hojen går katastrof efter vintervilan

Youngan77

New member
Hej!

Jag har en Yamaha FZ1-S 2007 ,4000mil. Jag köpte den för 1 år sedan, körde nästam 500 mil förra sommaren. Gick kanonbra.

Sen nu när jag skulle starta den inför säsongen körning så går det helt katastrof. Den startat jätte lätt men den går ojämnt på tomgång och bluddrar runt 30000rpm. Jag har försökt att köra med den men under 4000rpm så stannar den bara. måste varva upp den och slira iväg på kopplingen för att ens komma iväg.
När jag kör igenom testläge i diagnosen så visar den att allt är OK.

'Det enda jag har gjort under vintern är att bytt gasvajern i och med att den gick av när jag skulle montera värmehandtag.
Nu har jag bytt tändstift, tändspolar. Tömt tanken och tankat i ny fräscht bränsle. Även hällt i spridarrengörning i tanken. Kontrollera alla kablar för att se så ingen mus har varit och gnagt på kablarna men icke.

Bytt cylinder sensor med. (fick en felkod på den när jag körde diagnos på hojen men det kan ha varit för att jag provade att koppla i och ur olika givare för att se om det hände någonting med motorgången) men blev ingen skillnad. Har Ohm mätt samtliga givar och allt ser normalt ut och testat gnistan på samtliga tändstift. Allt ok.

Det känns om om antingen tajmingen på tändningen inte synkar eller att den inte får tillräckligt med soppa.
Har även plockat ur bränslepumpen och kontrollerat och den ser ok ut.

Hojen håller på att driva mig till vansinne. :(
Någon som kan ha en susning om vad det är för knas med den. Jag har googlat sönder nätet snart för att hitta svar.
 

Perruchon

New member
Hej!
Jag gissar att det, trots rengöringen, är igenbeckat i spridarna. Fick själv rådet att alltid tanka akrylatbensin inför vinterförvaring eftersom vanlig soppa proppar igen förgasare/spridare.

Lycka till!
 
Top