Hojen drar...

Mathias

Active member
Mmm .

Om jag släpper styret (ja jag vet att man inte ska :p ) så börjar hojen att styra åt vänster självmant. Jag misstänker att den inte står rätt i bakhjulet.

Men nu är frågan åt vilket håll ska jag "dra" hjulet??

Ska jag spänna vänster "justerskruv" (om jag nu står bakom hojen)?

Eller har ni andra förslag ?
 

Frank S

New member
Mmm .

Om jag släpper styret (ja jag vet att man inte ska :p ) så börjar hojen att styra åt vänster självmant. Jag misstänker att den inte står rätt i bakhjulet.

Men nu är frågan åt vilket håll ska jag "dra" hjulet??

Ska jag spänna vänster "justerskruv" (om jag nu står bakom hojen)?

Eller har ni andra förslag ?

Sätter en peng på vänster sidas justering om du tror att orsaken är att hjulet "pekar" åt höger(som då skulle få cykeln att dra åt vänster). Kanske lossa lite på höger så du inte överspänner kedjan?
 

Mathias

Active member
mm, det är det jag funderar på.

Snackade med en kompis som ska låna något laserverktyg och mäta. Hoppas det inte är något större fel.
 

OH-

Member
Mmm .

Om jag släpper styret (ja jag vet att man inte ska :p ) så börjar hojen att styra åt vänster självmant. Jag misstänker att den inte står rätt i bakhjulet.

Men nu är frågan åt vilket håll ska jag "dra" hjulet??

Ska jag spänna vänster "justerskruv" (om jag nu står bakom hojen)?

Eller har ni andra förslag ?

Strunta i åt vilket håll hojen går, bakhjulet skall stå rakt!

Om det skulle vara nåt annat fel så är du inte hjälpt av att bakhjulet är fel riktat.
 

P-O Noren

New member
Lite löjligt påpekande kanske, men alla vägar lutar. För avrinningens av regnvatten. Om du har kollat exakt samma spårval på samma sida åt båda hållen och den fortfarande drar åt ett håll kan du börja undersöka med en planka. Lägg en rak planka invid fram och bakdäck på ena sidan då kommer du se ganska tydligt om den inte spårar.

Du har inte gått omkull med den så framgaffeln fått sig en smäll?

Du ska inte spänna åt något speciellt håll, du ska ha samma gemetri på båda sidor, dvs om det är 78mm från centrumbultens mitt bak till slutet på svingen så ska du ha samma avstånd på andra sidan. Finns graderingar i svingen dessutom. Andra parametern skall vara rätt spänd kedja, så du får pröva dig fram till den inställning som ger samma avstånd på båda sidor, samt korrekt kedjespel.

du får lite tips här:
http://www.youtube.com/watch?v=3O_5Q-pEWDk&feature=PlayList&p=D5FE94B06C342155&index=0&playnext=1
 

Mathias

Active member
Jo allt det vet jag, men en del har bytats på hojen.

Sving - pga stöldförsök då förstördes den
Styrlager - var slut
drivlinan - var slut

Dock inte på samma gång.

Spännarna till hjulbulten "glappar" lite olika så därför litar jag inte på dem.

Tack ändå för alla tips.
 

SuperRetard

New member
Ett enklare svar är:

Du sitter inte rakt på hojen!


Justera hojen efter vetenskap och som nån sa en rät planka eller så.. Drar hojen kanske vägen lutar, eller du sitter snett, eller har nån packning som är ojämnt fördelad osv..
 

P-O Noren

New member
Jag har en idé som kanske kan vara värd att kolla upp:
Om de har bytt svingen så kanske de på verkstaden inte satte på alla brickor på korrekt sett vid återmonteringen. kolla in denna sida;
http://www.bikebandit.com/suzuki-motorcycle-gsx750fx-katana-1999/o/m6194
(din modell heter katana i USA, hade själv en gsx600f, samma hoj i princip)
;)

Kolla på "suspension" och sedan "rear svingarm", du får då upp en microfisch längst ner. där ser du att det är flera brickor som skall monteras korrekt. Kan ge mig luringen på att killen på verkstaden har monterat svingen fel. Du måste nämligen ha ett förbaskat fel i justeringen vid centrumbulten för att hojen ska börja dra så det märks mycket. Däremot krävs inte mycket fel i centreringen på svingarmsinfästningen. Har du kontrollerat svingarmens glapp som man lärde sig på uppkörningen?

Skriv gärna hur det går.
 

mcdrivergirl

New member
Mmm .

Om jag släpper styret (ja jag vet att man inte ska :p ) så börjar hojen att styra åt vänster självmant. Jag misstänker att den inte står rätt i bakhjulet.

Men nu är frågan åt vilket håll ska jag "dra" hjulet??

Ska jag spänna vänster "justerskruv" (om jag nu står bakom hojen)?

Eller har ni andra förslag ?

När du åker antar jag? Vid vilka farter?
 

Mathias

Active member
Problemet löst, det var bakhjulet,. Spännskruvarna var olika.
En kompis hade en form av laser som man la mot drevet och lasern lös på kjedjan och då såg man hur jäkla fel det stod.
 
Top