Hojbygge

Svängen

New member
Hej på er. Har börjat att bygga en chopper och funderar om det finns någon försäkring man kan teckna under byggtiden.Man kan ej teckna en garageförsäkring pga av att den ej har något reg nr än. Med tanke på att priset "värdet" på delarna är ganska svettiga , man kliver ganska fort över 100papp.Vore trist om man skulle bli bestulen på grejerna eller en garagebrand.
Är det någon som vet något om detta.

OH-

Member
Hej på er. Har börjat att bygga en chopper och funderar om det finns någon försäkring man kan teckna under byggtiden.Man kan ej teckna en garageförsäkring pga av att den ej har något reg nr än. Med tanke på att priset "värdet" på delarna är ganska svettiga , man kliver ganska fort över 100papp.Vore trist om man skulle bli bestulen på grejerna eller en garagebrand.
Är det någon som vet något om detta.

Vet och vet. "Grejer" kallas väl "lösöre" i försäkringsvärlden. Kolla om du kan köpa nåt tillägg till hemförsäkringen (höjt belopp, låsvillkor, specialmoment ungefär som om du skulle samla på konst eller så).

Maria Nordqvist

Super Moderator
KOllade med Bilsport & MC Specialförsäkring som har en specialförsäkring för Modifierad MC. Så här svarade de: "Det finns byggförsäkring, men först efter första SFRO-besiktningen. Försäkringen tecknas genom in att skicka ansökan för Modifierad MC, minst 2 bilder på MC'n och kopia på SFRO's besiktningsprotokoll.
http://www.bilsport-mc.com/default.asp?c=applications&y=27&header=Ansökningar
SFRO är de som besiktar motorcyklar under byggtiden och inför registreringsbesiktningen. Dem hittar du på www.sfro.com

Svängen

New member
Tack för alla svar. Jag har kollat med "alla" försäkringsbolag och det går inte att ta mc-delar på hemförsäkringen typ likt konst. Jag sa att om jag samlar på ex gamla motorer så har dom ett visst värde likt en tavla eller ett gammalt armbandsur men dom svarade bara att det klassas som reservdelar (motordelar) och det går ej att försäkra, kunde ej heler ta en vanlig försäkring pga av att det ej finns regnr eller chassienr. Samma sak gäller bilsports försäkring det är kasst att man måste vänta till man har gjort SFRO-bes, det kan flera år innan man är klar med "cykeln" pga olika omständigheter.
Jag tycker att det är riktigt tråkigt att man ej kan försäkra sin egendom som jag har kvitto på att jag har köpt och därför faktiskt har ett värdebevis på (kvitto ) enligt min mening då konstsamlarna kan försäkra en tavla för en viss påhittad summa som någon har tagit ur luften.Hoppas att det inte händer någonting.:(