Hoj för nybörjare

brumbrum

New member
Hej på er

Jag har bestämt mig för att ta mc kort till nästa sommar och har redan nu börjat kika lite på vad jag vill köra för något. Är för övrigt ny på forumet :). Vet att det finns en mängd trådar på nätet om just nybörjarhojar men har inte riktigt hittat det jag söker.

Jag är intresserad av en sporthoj/naken sporthoj. Det jag kollat på och fastnat för just nu är antingen R6 eller XJ6. På nätet av det jag sökt verkar en del tycka att en R6 är ett dåligt val som första hoj och lika många påstår motsatsen. Vad gör denna till så olämplig? Är det själva sportkonstruktionen eller är det kraften i den? Jag vill helst ha en r6 liknande hoj men om det är för mycket för en ny förare kommer jag att avstå från just den. Många tycker ninja 300 är en bra första hoj, tröttnar man fort på den tro?

Är jätte tacksam för alla svar jag kan få och gärna rekommendationer på liknande hojar av erfarenhet.

Jag är förövrigt 24, 173 cm och väger 82kg. Har aldrig kört mc och det jag är ute efter egentligen är en rolig hoj som jag inte behöver vara olaglig för att njuta, samt att den ska vara behaglig att åka 6-7 mil enkelresa då och då, och så klart stadskörning och allmänt skoj :). Försäkringspriset kommer vara en viktig faktor för mig, vill helst inte betala en förmögenhet, det går dock att lösa genom att registrera den på pappa.
Kommer i framtiden att sjusa på den med.

Tack på förhand :)
 

brumbrum

New member
Den är snygg, har dock lite svårt med framlycktorna :/. En polare har en sån som han gillar starkt :). Var det din förstahoj?
 

EVK

New member
Jag körde XJ6 på körskolan. För liten för mig, men jag är 190. Det enda jag inte trivdes med var att den är så lågt växlad. Letade hela tiden efter en sjunde (och åttonde och nionde) växel. I övrigt var det från min begränsade erfarenhet en trevlig hoj.

Lyckades testa ett antal olika i klassen under övningskörning, min favorit var ER6-N, behaglig motor med hyfsad vrid. F800R var också trevlig och kändes väldigt stabil och precis, men på tok för liten för mig.
 

Jumbo

New member
Jag har varit där du är nu. För min del kokade det hela ner till 3 modeller (typ 5 år sedan och efter mina förutsättningar. Du kommer nog att ha andra preferenser.) Jag hade kört bil i många år och har alltid varit en sådan som växlar gear tidigt. Jag snöade således in lite på högt vrid vid låga varv. Efter en del letande på nätet kom jag fram till att jag borde ha en Triumph Speed Triple, en Yamaha Fatzer eller en Suzuki Bandit. Jag var faktiskt på väg att köpa en Speed Triple men totalkvaddade den under provkörningen (en story som nog aldrig kommer att lämna mig). Efter det (men inte på grund av det) snöade jag av någon anledning totalt in på Banditen. Alla dem jag hittade på Blocket var dyra i förhållande till ålder/mil etc. Helt plötsligt medan jag satt där framför datorn dyker det upp en båge som är helt rätt. Lite mer cash än vad jag egentligen hade tänkt lägga men en 1250 Bandit, 300 mil och ett ok pris (inte snorbilligt men inte heller jag-hoppas-du-är-dum-i-huvudet-dyrt) så jag kastade mig över luren och det blev affär.
Mitt tips är att du snackar med folk och lyssnar på vad de har att säga. Då sparar du mycket effort och tid. Det kommer förmodligen att lösa sig på ett sätt som du inte hade anat på förhand. :)

/Inki

P.S. Jag kör fortfarande omkring på ovannämnda Bandit.
 

påK-en

New member
Den är snygg, har dock lite svårt med framlycktorna :/. En polare har en sån som han gillar starkt :). Var det din förstahoj?

Nej, min sjunde. :victorious:
Lyktorna blir lite bättre när man har vindavvisaren.
För mig är det en kanonhoj, otroligt flexibel motor bl.a. Struntar egentligen hur den ser ut, det är i första hand ett nöjesredskap som skall funka bra och ge glädje.
 
Last edited:

CB_Tobbe

New member
Förstahojen kan vara en Yamaha FZ 8 , Honda hornet 600 eller Kawasaki z 750. Dessa hojar har en stor fördel för en nybörjare jämfört med street triple, genom att flertal av dom har levererats med ABS under dom senare åren. På street triple kom dessa först 2013.

ABS bromsar extra värdefullt för en nybörjare som lätt använder fel bromsteknik i kritiska situationer. Det är vanligt att nybörjare bromsar omkull sin hoj.
 
Last edited:

gundj

New member
Köp den hoj du verkligen vill ha.
Det är bara att ta det lite lugnt i början, du vänjer dig fort och skulle bara ångra om du köper något för tamt att vänja dig med.
Marknaden är ju lite seg, så du kan bli sittande med en Svarte Petter om du har otur.
Alla går igenom samma faser oavsett vilken hoj man köper.
1. - Jäklar vad snabb den är, uj uj uj!
2. - Nu kan jag köra hoj, jäklar vad seg hojen är.
3. - oj oj ojoj, nu höll det på o gå åt helvete, bäst o ta det lite lugnt.
4. - Nu går det bra. Tur jag inte köpte något mindre., undrar vad jag ska köpa nästa gång.
 

Ove 60+

Active member
Försäkringspriset kommer vara en viktig faktor för mig, vill helst inte betala en förmögenhet, det går dock att lösa genom att registrera den på pappa.:)

:( Inte så att jag vill vara tråkig, jag bara är det av naturen. Det där med att fejka att en äldre släkting äger hojen är ingen bra idé, försäkringsbolagen kan lista ut hur det förhåller sig och då blir det ingen ersättning. Risken att något ska hända är ju faktiskt störst de första åren och det är ju då man behöver vara helgarderad.
 

brumbrum

New member
tack så mycket för all feedback, och snabbt också :). Jag är lite inne på dem spåren ni nämner att köpa den jag verkligen vill ha från början, samt att kolla runt på blocket och slå till när jag blir "kär". Har även kikat på ABS varianter och kommer nog att överväga en som har det.

Det här med försäkringen, är det inte fullt ok att göra så då? att den skrivs på pappa, samt att hojen står på honom och att den får köras av någon annan (jag)? Det här tipset fick jag av en mc handlare.

Tar gärna mer tips inför köpet. En sak jag har tänkt på, när är egentligen "bäst" årstid att köpa en begagnad hoj? Är det generellt större utbud samt pressade priser nu under sensommaren/hösten eller är det lika bra att vänta till i vår?
 

gundj

New member
Många fällor att gå i om du reggar hojen på pappa.
Har han A-behörighet?
Villkor för förvaring av mc?
Är han beredd att med kort varsel erkänna att han körde av vägen om någon frågar?
Försäkringsbolagen vägrar ersättning om dom misstänker bedrägeri.
 

tersan

New member
Det här med försäkringen, är det inte fullt ok att göra så då? att den skrivs på pappa, samt att hojen står på honom och att den får köras av någon annan (jag)? Det här tipset fick jag av en mc handlare.

Tar gärna mer tips inför köpet. En sak jag har tänkt på, när är egentligen "bäst" årstid att köpa en begagnad hoj? Är det generellt större utbud samt pressade priser nu under sensommaren/hösten eller är det lika bra att vänta till i vår?
Kul handlare som tipsar om bedrägerier. Att din far äger en hoj som du lånar ibland är förstås helt ok, men det är inte ok att han står som ägare av en hoj som egentligen är din. Alla har inte skillnaden klart för sig.

När det är bäst att köpa hoj är förstås när du behöver den. :wink: Fast oftast kan priserna vara lite lägre när säsongen är över, men idag finns det så många hojar till salu även på våren att det går att göra affär då också.
 

brumbrum

New member
okej, vad märkligt att han nämnde det :S, jag hade från börjat kollat priser på att försäkra den på mig, han sa "jo fan, många reggar den på farsan, inte vet jag sånt som ny förare :/.

Han har garage där den kan förvaras, dock inte A behörighet, något som jag frågade handlaren om också ifall det ändå skulle gå, jo visst inga problem!
 

Triumph int

New member
Kolla noga med försäkringbolagen och berätta om upplägget med att pappa äger och du kör

Det blir nog så dyrt om du bara stöter ihop med nån på en parkering

En R6 har den mesta kraften från 10000 och till varvstopp så på ett sätt är det en bra nybörjarhoj om du varvar till max 10000

Kör du på lägre varv så "hinner du med" som nybörjare

Provkör innan du köper
 

nilfons

New member
Om försäkringspremien är viktig för dig så bör du ju undvika en sporthoj. Kör på en nakenhoj istället, det finns en hel del modeller du kan få med en hyfsat billig försäkring. Och framförallt, köp med ABS. Det kan rädda ditt liv.
 

lime

Skriver inte
Om försäkringen är viktig, titta t.ex. på BMW F800-serien. Inte de sexigaste, men bra övningskörninghojar och stabil teknik.
 

nir_scorpio

New member
Har aldrig kört mc och det jag är ute efter egentligen är en rolig hoj som jag inte behöver vara olaglig för att njuta, samt att den ska vara behaglig att åka 6-7 mil enkelresa då och då, och så klart stadskörning och allmänt skoj :). ... Kommer i framtiden att sjusa på den med.

Sporthoj, skjuts och stadskörning är ingen höjdarkombination. Om någon av de aktiviteterna kommer att vara de du nyttjar hojen till mest så skulle jag titta efter en mindre sportig sporthoj eller något åt supermotardhållet för "skojfaktorn". Aprilia Dorsoduro 750, Ducati Supermotard, KTM Duke 690, eller något sån't. Alternativt något som t.ex. Kawazaki Z800 eller BMW FS800R.

Om du kommer att skjutsa mycket är det bra med en hoj där det är lätt att ställa om fjädringen, särskilt bak, för den extra vikten. En sporthoj blir lätt "orolig" genom kurvor om man åker med skjuts utan att ha ställt om fjädringen - och likaså om man inte ställer tillbaka fjädringen när man skjutsat klart...

Försäkringspriset kommer vara en viktig faktor för mig, vill helst inte betala en förmögenhet, det går dock att lösa genom att registrera den på pappa.

Som andra skrivit så gäller det att se upp när man skriver hojen på någon annan. Lusläs försäkringsvilkoren och dubbelkolla med försäkringsbolaget. Garageplats och vad som helst utom en renodlad sporthoj borde också få ner premien en hel del. Fundera också på om du verkligen behöver helförsäkring - särskilt om du köper en begagnad hoj. ABS är också något som kan sänka försäkringen.
 

brumbrum

New member
Jag ska ta och kolla på villkoren! Kollade på bmw'n,absolut inget fel på den! Tycker den på något sätt har egen stil vilket jag gillar, ser något annorlunda ut.

Jag frågade faktiskt om just KTM duke 690 på Svedea, där blev det tok dyrt! Tror han sa runt 45 000:- för en hel/hel. Kollade inte vidare på den något mer. Tack för era tips allihopa!

Innerst inne vill jag ha en r6, kanske får vänta med den med tanke på försäkringspriset.
 

Ove 60+

Active member
Det här med försäkringen, är det inte fullt ok att göra så då? att den skrivs på pappa, samt att hojen står på honom och att den får köras av någon annan (jag)? Det här tipset fick jag av en mc handlare.

:confused: Vad ska man tro om en mc-handlare som rekommenderar kunderna att försöka lura försäkringsbolaget? Dålig moral brukar slå igenom på flera kanter så hur trovärdig är han som säljare - han kanske försöker lura dig på flera sätt? Personligen skulle jag nog backa ut ganska kvickt och leta upp seriösa människor att göra affärer med.

Att din far inte har A-kort gör det synnerligen lätt att se bluffen, nästan lika enkelt som om gammelfarmor som sitter i rullstol på hemmet skulle vara ägaren. :wink:
 
Top