hojåkare i Linköpingstrakten

• Thread starter honda cbf 500
  • Start date
H

honda cbf 500

Guest
Hej,

Om det finns hojåkare i Linköpingstrakten som är intresserade av gemensamma turer så får Ni gärna anmäla Ert intresse så kanske vi kan ordna någon mail-lista inför komma säsong?

Mvh

Amir

SuperRetard

New member
Det åks en del turer både från Lkpg och Nkpg, ofta gemensamt med varandra..

Antingen åker du med där från McOrvars i Nkpg i stort sett varje lördag kl. 12.00 (stående tid), eller håller koll i Norrköping/Linköping-forumet på SH så åks det ofta (samma tid) från Max i Lkpg.

Vill du dra ihop andra är en rekommendation att speca lite om tänkte turer. Längd i mil/tid, syfte, tempo osv.. :)

Lättare att få ihop ett synkat gäng då än om det kommer allt från pråmar som vill till närmsta fik, till touringrävar som vill runda vänern över dan och MotoGP-wannabees som vill bomba skiten ur 210:an - Kårtorp!

H

honda cbf 500

Guest
Jag åker både långa och korta turer. Långa turerna är endagsresor till olika orter. Längsta har varit på 80 mil på en dag. Mina korta turer i Linköpingstrakten är mellan 10-25 mil. Med stopp för fika och lunch.

Jag har ingen snabb motorcykel men jag åker en bit över hastighetgränser men jag anspassar mig andras körstil. Allla motorcykeltyper är välkomna. Allt ifrån veteranhojar till sporthojar är välkomna.

// Amir

Det åks en del turer både från Lkpg och Nkpg, ofta gemensamt med varandra..

Antingen åker du med där från McOrvars i Nkpg i stort sett varje lördag kl. 12.00 (stående tid), eller håller koll i Norrköping/Linköping-forumet på SH så åks det ofta (samma tid) från Max i Lkpg.

Vill du dra ihop andra är en rekommendation att speca lite om tänkte turer. Längd i mil/tid, syfte, tempo osv.. :)

Lättare att få ihop ett synkat gäng då än om det kommer allt från pråmar som vill till närmsta fik, till touringrävar som vill runda vänern över dan och MotoGP-wannabees som vill bomba skiten ur 210:an - Kårtorp!

Last edited:

Zopilote

New member

Vad är det för typ av turer/åkare som kör från McOrvars? Har funderat på om jag skulle försöka åka med andra hojar då och då, men aldrig kommit till skott :rolleyes:
Jag tror mig vara hyfsat snabb, men kör helst med marginalerna på min sida... D.v.s. jag hänger INTE med en 21-årig Rossi-wannabe på en CBR1000 :eek:

NeXTer

New member
Vad är det för typ av turer/åkare som kör från McOrvars? Har funderat på om jag skulle försöka åka med andra hojar då och då, men aldrig kommit till skott :rolleyes:
Jag tror mig vara hyfsat snabb, men kör helst med marginalerna på min sida... D.v.s. jag hänger INTE med en 21-årig Rossi-wannabe på en CBR1000 :eek:

Sporthojsgänget är trevliga människor, men tempot är ofta lite i högsta laget för min smak speciellt med min ringa körvana (första bågen köpt precis efter midsommar). Att försöka hänga med deras sporthojar med min lilla touringmaskin är inte alldedes smidigt heller.

Jag är klart intresserad av sällskap på lite längre turer i hyfsat lugnt tempo på sköna vägar.

H

honda cbf 500

Guest
Jag känner likadant...min hoj gör inte mer än 160 km/h så jag brukar köra ungefär i 120 km/h...prestanda var inte prioriterat när jag köpte denna hoj. Det som var viktig för mig var att den var ny så att jag kunde köra längre och längre sträckor.

// Amir

Sporthojsgänget är trevliga människor, men tempot är ofta lite i högsta laget för min smak speciellt med min ringa körvana (första bågen köpt precis efter midsommar). Att försöka hänga med deras sporthojar med min lilla touringmaskin är inte alldedes smidigt heller.

Jag är klart intresserad av sällskap på lite längre turer i hyfsat lugnt tempo på sköna vägar.

larsgo

New member
Bra förslag

Bra förslag. Har åkt mycket själv men har ibland saknat gemenskap att åka tillsammans, det är ju också kul. Vill gärna vara med på mail-listan inför kommande säsong. Den här säsongen gick alldeles för fort, håller ni med?

Mvh/ Larsgo

Hej,

Om det finns hojåkare i Linköpingstrakten som är intresserade av gemensamma turer så får Ni gärna anmäla Ert intresse så kanske vi kan ordna någon mail-lista inför komma säsong?

Mvh

Amir

H

honda cbf 500

Guest
Jag ordnar en mailista lite senare framemot våren. Väntar och ser om det är några fler som anmäler sitt intresse.

// Amir

Bra förslag. Har åkt mycket själv men har ibland saknat gemenskap att åka tillsammans, det är ju också kul. Vill gärna vara med på mail-listan inför kommande säsong. Den här säsongen gick alldeles för fort, håller ni med?

Mvh/ Larsgo

SuperRetard

New member

21-åriga Rossi-wannabees undanbedes. Snarare 47-åriga Mick Doohan wannabees vis nackar om :D.

Neråå... Tempot varierar beroende på hur många som är med och vilka vägar som åks. Hojen sätter inte gränsen, det gör du när det börjar svänga. Rakt fram är bara transportsträckor.

Det viktigaste är att du kör efter DIN förmåga, har kul och tar det lugnt. Tempot på samma körning har tidigare varierat från sub-1 tider på Svisschta till nytagna körkort, och det har gått alldeles utmärkt. Det väntas ALLTID i alla korsningar/vägbyten.

Sen kankse det önskas lite erfarenhet så att den väntan inte blir längre än själva körandet, det blir lite väl träligt.

I övrigt kan jag tipsa om en ny klubb som tydligen ska dra igång i Nkpg. "Griffin" nånting hette dem och är öppna för alla hojtyper och kön. :p

Och ett förtydligande.. OM du kommer och åker med oss från McOrvars i vår.. TA DET LUGNT! Vi väntar hellre några minuter i varje korsning än baxar hojar ur diken och försöker förklara vägar för ambulensen, på riktigt. I år har varit ett "dåligt år" med flera onödiga avåkningar, inga allvarliga, men ändå tråkiga.

NeXTer

New member
Och ett förtydligande.. OM du kommer och åker med oss från McOrvars i vår.. TA DET LUGNT! Vi väntar hellre några minuter i varje korsning än baxar hojar ur diken och försöker förklara vägar för ambulensen, på riktigt. I år har varit ett "dåligt år" med flera onödiga avåkningar, inga allvarliga, men ändå tråkiga.

*host* *harkel*

Som ett av de avåkta stolpskotten i år skriver jag definitivt under på detta! Jag är glad att jag har helförsäkring även om det fortfarande är surt med självrisken. Visserligen blir ett par skavanker förra ägaren orsakade åtgärdade tack vare detta så lite tur i oturen i alla fall...

SuperRetard

New member
*host* *harkel*

Som ett av de avåkta stolpskotten i år skriver jag definitivt under på detta! Jag är glad att jag har helförsäkring även om det fortfarande är surt med självrisken. Visserligen blir ett par skavanker förra ägaren orsakade åtgärdade tack vare detta så lite tur i oturen i alla fall...

Var inte jag med en sväng i början av den turen men vek av efter bara några mil?

Vart hände det? Och vad hände egentligen?

Last edited:

NeXTer

New member
Var inte jag med en sväng i början av den turen men vek av efter bara några mil?

Vart hände det? Och vad hände egentligen?

Var en tur med Sporthojsgänget den 4:e augusti när jag haft bågen i en dryg månad (min första). Blev en dubbel avåkning på vägen mellan Ulrika och Rimforsa. Nästan bara kosmetiska skador med lite skrapmärken. Värsta skadan är fästet för vänstra backspegeln som blivit aningen tilltryckt så de får riva halva fronten för att rätta till det. :(

Båda avåkningarna var i lugnt tempo och hade gått att fixa om jag lagt ned mer och styrt istället för att bli nervös och bromsa rakt fram. Snacket om fel reflexer stämmer helt!

Last edited:

SuperRetard

New member
Var en tur med Sporthojsgänget den 4:e augusti när jag haft bågen i en dryg månad (min första). Blev en dubbel avåkning på vägen mellan Ulrika och Rimforsa. Nästan bara kosmetiska skador med lite skrapmärken. Värsta skadan är fästet för vänstra backspegeln som blivit aningen tilltryckt så de får riva halva fronten för att rätta till det. :(

Båda avåkningarna var i lugnt tempo och hade gått att fixa om jag lagt ned mer och styrt istället för att bli nervös och bromsa rakt fram. Snacket om fel reflexer stämmer helt!

Mmm.. Det där med att reflexerna gör en dum är en svår sak. Går faktikst att träna bort dock, man måste helt enkelt vänja sig vid att vara lite farträdd :D. Några kurser på bana gör susen för sånt, boka! ;)

Sambon tog ju kortet i augusti också. Jag lobbar febrilt för att hon ska släppa sargen och fatta att det inte är för att det tufft jag vill att hon ska gå några kurser, utan just för att undvida sånt där...

Men "dubbel" avåkning??? :confused:

Åkte du av, upp på vägen och av igen på andra sidan? Eller 2 ggr samma dag eller hur menar du?

NeXTer

New member
Mmm.. Det där med att reflexerna gör en dum är en svår sak. Går faktikst att träna bort dock, man måste helt enkelt vänja sig vid att vara lite farträdd :D. Några kurser på bana gör susen för sånt, boka! ;)

Sambon tog ju kortet i augusti också. Jag lobbar febrilt för att hon ska släppa sargen och fatta att det inte är för att det tufft jag vill att hon ska gå några kurser, utan just för att undvida sånt där...

Men "dubbel" avåkning??? :confused:

Åkte du av, upp på vägen och av igen på andra sidan? Eller 2 ggr samma dag eller hur menar du?

Ska boka in lite kurser till våren så man får lite bättre koll på läget.

Det var ungefär det första som hände, fick möte och lite panik i en högerkurva, så det blev lite för många saker att tänka på samtidigt. Efter det var nerverna inte med alls så det blev en avåkning i diket till höger i sista kurvan in mot Rimforsa. Tittar man på kartan är det en skarp 120-graderssväng till vänster.

Tänker låta bli dylika äventyr i framtiden då det känns som lite onödiga utgifter.

SuperRetard

New member
Ska boka in lite kurser till våren så man får lite bättre koll på läget.

Det var ungefär det första som hände, fick möte och lite panik i en högerkurva, så det blev lite för många saker att tänka på samtidigt. Efter det var nerverna inte med alls så det blev en avåkning i diket till höger i sista kurvan in mot Rimforsa. Tittar man på kartan är det en skarp 120-graderssväng till vänster.

Tänker låta bli dylika äventyr i framtiden då det känns som lite onödiga utgifter.

Utgifterna är det minste bekymret, kan sluta illa sånt där :(.

Jag fick mitt kvitto på att kurser och banåka ger nåt på samma sätt, drev ut lite i en höger, fick möte och fixade faktiskt att pressa ner ännu mer. Hade gått illa för några år sen i samma situation :eek:.

Hoppas du ser till att lobba för kurser och bandar så mkt du kan nu, mig lyssanr ingen på för jag e ju en sonn ligist och Rossi-wannabe :D.. Man kan inte förvänta sig att bli tagen på allvar om man kör en hyfsat potenthoj och är under 40.. eller nåt :rolleyes:!

H

honda cbf 500

Guest
Dags att göra en trådlyft. Idag startade min mcsäsong med däckbyte hos verkstan. Om det är några fler intresserade av gemensamma turer så hör av Er.

// Amir

Last edited:

SuperRetard

New member
Min säsong smygstartade i söndags..

Nytt gummi på golvet bredvid hojen, tillsammans med en påse godis som ska skruvas på nästa helg.

Bara stompgrips, dra ur laddaren och gassa sen!!! Börjar dra rejält i tarmen nu! Har kommit på mig själv att "gasa" när jag cyklar hela vintern, undrar om det är sunt?

NeXTer

New member
Min säsong började lite försiktigt den 14:e med att rulla ut ur garaget och känna lite på vägarna som började torka upp. Se'n den 17:e har det blivit bågen till och från jobbet med stora omvägar hemåt, via bland annat Brokind, Ljungsbro och Mantorp.

Vädret har väl inte varit helt tip-top, men det har gjort underverk med abstinensen!

Bikefia

New member
Kan va kul att åka med andra ibland o träffa nytt folk :)

Imorn ska det bli varmt :rolleyes:

Last edited: