HLR kurs?

Thyg0d

New member
Satt och läste en gammal Superbike tidning imorse och såg en artikel jag aldrig
hade läst tidigare..
I England kan man gå en HLR kurs för några futtiga pund och de som hade gått
kursen hade fått lära sig hur man tar hand om en skadad hojkompis..
Iofs bara Basic ABC och HLR samt lite hur man ska göra med hjälm bl.a.

Vore inte detta lätt genomförbart tillsammans med t.ex. den lokala brandstationen eller sjukhuset?
Som ett led i SMC's kurser för att minska skador och dödsfallen i samband
med mc åkande?

Just my .02...

lime

Skriver inte
Enklaste sättet att gå en HLR/L-ABC är att gå via Svenska Röda korset (www.redcross.se). Direktlänk till HLR/L-ABC är http://tinyurl.com/25jby5. Senast jag gick, för 2 år sedan (så det börjar bli dax igen) så kostade det 600 kr för 3x3 timmar.

När man gått denna kurs så behöver man bara lägga till en enkel sak för att kunna hantera eventuella MC-olyckor: Ta endast av en hjälm om du måste göra det för kunna hjälpa den förolyckade att andas. I annat fall ska hjälmen ALDRIG av innan nacken är fixerad.

Thyg0d

New member
Låter ju strålande att det var så enkelt...
Min tanke var att också att låta SMC göra det möjligt för medlemmarna att boka den här kursen via SMC och på så sätt kan SMC visa på ytterligare en sak som vi
motorcyklister gör för att minska dödligheten och faktiskt kunna hjälpa en medtrafikant. Oavsett färdmedel.

Yasha

New member
Det arrangeras med jämna mellanrum L-ABC som deltagarkurser inom SMC, då som heldagskurser med fokus på hur man beter sig när man kommer fram till en MC-olycka. De kurserna arrangeras än så länge på distriktsnivå, så du får hålla utkik när distrikten annonserar.

/ Veronica

Galne Dansken

Administrator
Personal
Låter ju strålande att det var så enkelt...
Min tanke var att också att låta SMC göra det möjligt för medlemmarna att boka den här kursen via SMC och på så sätt kan SMC visa på ytterligare en sak som vi
motorcyklister gör för att minska dödligheten och faktiskt kunna hjälpa en medtrafikant. Oavsett färdmedel.

Jag ska ta ideen vidare till Rektor´n på SMC SCHOOL - som om i helgen har möte med Instruktörs-ansvariga från alla distrikten.

Och vist är det så att enstaka Distrikt har haft L-ABC kurser för medlemmen, som årligt återkommande punkt..