Hjelp med A-körkort

Gulljenta

New member
Hei dere!

Jeg er en norsk jente som sikkert noen av dere vet alt. Velger å skrive på norsk nå.

Jeg trenger sårt hjelp med A-Körkortet, jeg har tatt kunskapsprovet 2 ganger alt men det gikk ikke. Fikk icke godkänd på begge. Jeg har lest teoriboken og tatt alle oppgaver i frågboken fra liber, jeg har også lest mc boken.

Jeg sliter med lese og skrivevansker (dyslektiker) og jeg har problemer med språket det vil si skrivemåter også vidre.
Så jeg har en del problemer som dere forstår.

Så jeg trenger hjelp av dere om hva jeg burde gjøre, vil helst greie prøven på vanlig måte og ikke søke om forlenget tid eller muntlig, for jeg vet ikke hvor lang tid det vil ta og søke om det.
 

Hellman

New member
Med tanke på att vi i Sverige har mängder med invandrare som lyckas ta körkort så måste ju språkbarriärer kunna bräckas? Då många av dessa inte kan göra sig förstådda efter många år i landet. (Egen erfarenhet i serviceyrke).

Du måste ju kunna be om en tolk som läser upp frågorna för dig? Mig vererligen är det inga problem att få en tolk i teoriprovet.
Nu är jag ingen mästare på norska men genom ditt inlägg kan jag tyda att du knappast är ett hopplöst fall du du verkar kunna skriva riktigt bra.

Kan du inte ta provet i Norge? Gäller inte ett norkst körkort i Sverige? Svenskt kort funkar ju i Norge i alla fall.
 

Gulljenta

New member
Med tanke på att vi i Sverige har mängder med invandrare som lyckas ta körkort så måste ju språkbarriärer kunna bräckas? Då många av dessa inte kan göra sig förstådda efter många år i landet. (Egen erfarenhet i serviceyrke).

Du måste ju kunna be om en tolk som läser upp frågorna för dig? Mig vererligen är det inga problem att få en tolk i teoriprovet.
Nu är jag ingen mästare på norska men genom ditt inlägg kan jag tyda att du knappast är ett hopplöst fall du du verkar kunna skriva riktigt bra.

Kan du inte ta provet i Norge? Gäller inte ett norkst körkort i Sverige? Svenskt kort funkar ju i Norge i alla fall.

Jeg får hjelp til å skrive, jeg har også stavelses program som retter feil for meg. Min samboer ser over det jeg skriver blandt annet.

Det går ikke å bare ta teorien i Norge for så ta resten av kjøringen her i Sverige. Jeg bor nemmelig i Sverige forstår du, så da må alt tas her.
 

viktoria

New member
Hej! Jag antar att du inte går på körskola? Mitt tips är att du skriver in dig på en körskola för teorin. Jag tog mc-kort 2009 på körskola (både teori och körning, men kanske kan man bara ta teorin på skolan?). Jag fick då sitta vid körskolans datorer hur mycket jag ville, eller köpa till internet-åtkomst och göra frågorna från egen dator.

De frågor som jag hade fel på eller var osäker på skrev jag av och pluggade in dem tills jag kunde dem. Det är ju samma frågor som sedan kommer på teoriprovet.

Jag vet inte om man kan köpa de aktuella körkortsfrågorna på annat sätt, utan att skriva in sig på körskola, men det kanske någon annan här på forumet kan svara på?
"Til lycke" eller vad det nu heter på norsk. :)
 

Fortis

New member
Hej!

Har du plugga på datorn med hjälp av ett teori program? Finns en hel del av dem. Jag använde mig av ett och tyckte det var väldigt likt transport styrelsens test. Då kan du sitta dagarna i ändå och bara nöta och nöta:) Ta ett på svenska då förstås. Lycka till!
 

Yasha

New member
Gulljenta, om du har intyg som styrker din dyslexi finns det hjälp att få vid förarprovet. Allra minst förlängd skrivtid, men kanske också muntligt stöd. Det fanns förut, men togs bort och har pratats om att återinföras, så det är värt att ta reda på.

Det finns körskolor som har dyslexistöd i undervisningen också, gå in på NTF:s hemsida eller på Körkortsportalen och se vad du kan hitta. Dyslexi ska inte hindra en person från att klara teorin, däremot kanske språket ändå är ett hinder. Hoppas inte, så mycket skiljer inte svenskan från norskan trots allt.

Lycka till! :)
 

Gulljenta

New member
Med tanke på att vi i Sverige har mängder med invandrare som lyckas ta körkort så måste ju språkbarriärer kunna bräckas? Då många av dessa inte kan göra sig förstådda efter många år i landet. (Egen erfarenhet i serviceyrke).

Du måste ju kunna be om en tolk som läser upp frågorna för dig? Mig vererligen är det inga problem att få en tolk i teoriprovet.
Nu är jag ingen mästare på norska men genom ditt inlägg kan jag tyda att du knappast är ett hopplöst fall du du verkar kunna skriva riktigt bra.

Kan du inte ta provet i Norge? Gäller inte ett norkst körkort i Sverige? Svenskt kort funkar ju i Norge i alla fall.

Gulljenta, om du har intyg som styrker din dyslexi finns det hjälp att få vid förarprovet. Allra minst förlängd skrivtid, men kanske också muntligt stöd. Det fanns förut, men togs bort och har pratats om att återinföras, så det är värt att ta reda på.

Det finns körskolor som har dyslexistöd i undervisningen också, gå in på NTF:s hemsida eller på Körkortsportalen och se vad du kan hitta. Dyslexi ska inte hindra en person från att klara teorin, däremot kanske språket ändå är ett hinder. Hoppas inte, så mycket skiljer inte svenskan från norskan trots allt.

Lycka till! :)

Takker for svar :) og til dere andre...
Dette du her skriver vet jeg om alt, men jeg vet at og söke om dette vil ta tid forstår du...

Det er en god del forskjeller i språket har jeg merket nå og ikke minst er det en god forskjeller i trafikk reglene... I Norge har vi bare en type moped og den kan ikke ferdes i sykkelbaner også vidre, den skal kjöres på vanlig bilvei som trafikken ellers... Kjörer man på en vei med 2 felt og begge går til ett anngitt sted, er det samme hvor en ligger om man ligger til höyre eller venstre... Her i Sverige skal en etter det jeg har kommet frem til ligge i höyre felt. Dette er bare ett par ting.

Så jeg pröver så godt jeg kan og ikke tenke på de norske reglene nå, men de ligger så godt i hjernebarken at jeg svarer mye feil grunnet de også tror jeg...
Men jeg har funnet ett sted på nettet som jeg driver og gjör oppgaver på, det er korkortonline.se.

Så jeg skal gi det en sjanse til med å ta kunskapsprovet en gang til på vanlig måte den 3 aug. Går ikke det så får jeg bruke vinteren med å få muntlig pröve om jeg ikke får den för så jeg kan rekke og kjöre opp på mc i år.
 

Gulljenta

New member
Vil bare takke dere alle her for hjelpen jeg fikk...

Jeg har nå klart kunskapsprovet og er veldig glad :)
 
Top