Hjälpstart på Yamaha XT660 ZA -11

holm.eksjo

New member
Hej
Har råkat ut för ett problem. Har en Yamaha XT660ZA som har fått slut på strömmen i batteriet. På denna modell sitter batteriet tydligen under tanken och jag har problem med var jag kan koppla på någon form av hjälpstart.
Finns det någon som kan ge ett tips?:confused:
 

woody

New member
köp en CTEK 3600 laddare med tillhörande kopplingsanordning som du fäster på batteriet och sen drar du kontakten till lämpligt ställe -sen e det bara att ladda !
BMW R1200CL har också ett välgömt batteri under "tankdummy" -löste problemet på detta viset ;-)
CTEK har tom en "comfort indikator " att köpa ,som ger besked via LED när det e dags att ge batteriet lite kärlek ,...
Fast sen å andra sidan kan man ha CTEK laddaren ikopplad hela vintern då den är en intelligent laddare ..

Tycker du CTEK e för dyr så har BILTEMA en intelligent laddare i sin senaste katalog till vettigt pris ...vet dock inte va de har för inkoppling till den ...
 
Last edited:

DaK

New member
Testa med att ta bort plastskyddet på vänster sida av tanken (sitter med 4 skruvar) och se om det går att komma åt startreläet, och försök ansluta startkabeln (pluskabeln) på den kabeln som inte går till startmotorn. Minuskabeln ansluts till lämplig jordpunkt på MC. Är det inte möjligt att komma åt den vägen återstår nog inget annat än att ta av tanken för att komma åt batteriet.
 

PGS

New member
Jag har samma problem som trådstartaren. Är det någon som har lyckats ladda en XT660ZA?
 

holm.eksjo

New member
Hej PGS
har kopplat in laddkabel fram bakom gaffeln ska försöka lägga ut en bild eller bättre förklaring i kväll. Eller i morgon när jag kan titta på MCn.
Kjell
 

holm.eksjo

New member
Stämmer. Man fick vara lite försiktig så att man inte kortsluter mellan skruvarna. Fick också ta bort lite på plastlocket för att få ut kablarna, nu går det lätt att ansluta laddaren och hela tiden ha ett fulladdat batteri.
 
Top