Hjälp Mig Välja Cykel!

brorsan

New member
Har idag en Er-5a Kawa, den e för låg, klen och fjollig.
Vill ha högre, starkare, snabbare, tuffare och snyggare. Men försäkringen ja ni vet!
Maxpris 50-60t

Har bara haft hoj och kort i snart ett år, så jag har inte hunnit prova så mkt ännu.
Vad rekommenderar ni?

Mitt brukande ser ut ungefär så här: 1mil affären, 5-10mil touring med grabbarna, och det är väll allt per vecka, kanske nån längre tur i sommar.
Obs: Ja e 190cm lång 85kg.:cool:

Last edited:

Zopilote

New member
Jag skulle vilja rekommendera en av mina tidigare hojar: Honda CB1300.
Stor, stark, bekväm, SNYGG (partisk...), lättkörd och med rimlig försäkring trots 130 hästar.
Det borde gå att hitta en -03:a utan ABS för 60.000 med lite tur.

Bo Westermark

New member
Vill ha högre, starkare, snabbare, tuffare och snyggare. Men försäkringen ja ni vet!
Maxpris 50-60t

Har bara haft hoj och kort i snart ett år, så jag har inte hunnit prova så mkt ännu.
Vad rekommenderar ni?

Mitt brukande ser ut ungefär så här: 1mil affären, 5-10mil touring med grabbarna, och det är väll allt per vecka, kanske nån längre tur i sommar.

Transalp eller Varadero!

Mathias

Active member
Testa en Suzuki GSX 750 F -03. kostar inte mycket och är billig i försäkring.
Själv har jag liknande mått och vill he en honda VFR eller en Triumph Sprint

P-O Noren

New member
Testa en Suzuki GSX 750 F -03. kostar inte mycket och är billig i försäkring.
Själv har jag liknande mått och vill he en honda VFR eller en Triumph Sprint

Tycker själv inte att man sitter bekvämt på den modellen när man är lång, själv är jag 185cm och satt rätt så illa på gsx750f -03. Fast det är en trevlig och bra maskin, så jag säger inget om det...
Men skall du sitta bra, samt är lång, är väl honda VFR bättre?

Mathias

Active member
Håller med om sittställningen. Köpte min som första hoj så jag visste inte bättre. ;)
Men testa kan man göra. Och jag tror den är bättre än ER5an

LC4ever

New member
Maxpris 50-60t

Vad rekommenderar ni?

Jag skulle rekommendera en KTM 640SM eller likvärdig SuperMotard.
Varför? Otroligt rolig och enkel att köra. Billig försäkring, service och drift. Bra sittställning för långa (själv 196cm lång).
Det finns ett flertal hojar av denna kategori, allt från extrema Husaberg 650SM till gemytliga och trevliga Yamaha XT660X.
Dessa hojar är inga touringhojar, men 15-20 mil inga problem.

Sad Glad

New member
Tänkte rekommendera en Monster först men sen såg jag din längd... Så om jag skall rekommendera nåt på duccefronten så får det väl bli Multistrada eller kanske en SSIE? Seriöst, kolla in en 900SSie, de kanske passar dig.

brorsan

New member
Tack så jättemkt för alla ansträngningar.
Så fort ja får tid, ska ja ta cykeln och åka runt till handlare och provköra lite olika modeller, så man kan bilda sig en egen uppfattning.:D

VFRippe

Member
Jag skulle rikta in mig på någon sporttourer om jag var dig. Har haft både Blackbird och VFR, VFR:en blir mindre sportig än Blackbirden.
Lycka till med letandet.

lime

Skriver inte
Kika du på någon av sport-tourerna. Triumph ST och BMW R1100S är två som är riktigt trevliga att köra och har riktigt trevlig försäkring.

Maru

New member
Maxpris 50-60t

Vad rekommenderar ni?

VTR 1000 F, från 01 så fick de en större tank och en mer upprätt körställning. Perfekt allround med gott om effekt. Jag har haft 2 och varit kanonnöjd. Märkesförsäkring o s v. VFR:n är garanterat lika fin.

Nu är det sport som gäller för mig, galet kul och inte lika billigt.:cool:

VFRippe

Member
Har du inte hittat något nytt, så kolla med de som är med på vår avrostning ute vid AB G Persson - Tunga Fordon vid Almungevägen. Det kommer garanterat finnas en del att prata med och ställa frågor till.
Avrostning är den 26 april, mellan 9-13

brorsan

New member
Har du inte hittat något nytt, så kolla med de som är med på vår avrostning ute vid AB G Persson - Tunga Fordon vid Almungevägen. Det kommer garanterat finnas en del att prata med och ställa frågor till.
Avrostning är den 26 april, mellan 9-13

Attans, hann inte idag. Mkt nu, letar fortfarande, har svårt att bli av med min, måste det först om jag inte byter in den förstås. Hur pass gammal hoj och hur många mil får den ha gått om man vill slippa mecka?
:(