Hjälp mig med mitt examensarbete! Att designa en Elmotorcykel

Finn

New member
Hej!

Finn heter jag och studerar produktdesign. Jag gör nu mitt examensarbete där jag designar en snygg och funktionell elmotorcykel. Jag och säkert många av er hojåkare tycker att dagens elmotorcyklar ser tråkiga ut! Därför vill jag gärna ha er feedback på hur en snygg elmotorcykel ska vara! Feedbacken kommer att hjälpa mig att formge motorcykeln i mitt arbete.

Projektet ska resultera i en eldriven bruksmotorcykel inom genren mellanklass gatmotorcykel. En motorcykel som är smidig att manövrera i stan. Motsvarande bensinmotorcyklar ligger på mellan 500 - 800 kubik. Ha gärna detta i bakhuvudet när ni svarar på frågorna.

Enkäten tar bara några minuter att fylla i och ni hittar den här:
https://docs.google.com/forms/d/1zcBUGeoZa2IH34rc33Iqmg5wkXZpxH_9UhbIqIEVCl4/viewform

Tack på förhand!
/Finn Eskelin Milton

Bansaie

New member
Det vore helt klart lättare om inte enkäten vore lösenordsskyddad...
Jag hade i.a.f inga problem att komma åt den. Behövde aldrig ge nått lösen.
Kan de vara så att du försöker komma åt den från annat land än Sverige? Kan ju finnas en begränsning där.

Marie

Banned
Nej, jag kör från svensk IP-adress, så där kan det inte sitta.
Det kan kanske bero på att jag aldrig skaffat ett enda konto hos google eller därmed associerade företag?
Alltså finns inte en enda kaka därifrån att identifiera mig med.

Finn

New member
Tack alla som svarat hittills, grymt! :) Många kloka ord och det kommer definitivt hjälpa! Hoppas på fler, så sprid gärna till era kompisar. :)

Marie

Banned
Precis som för Bansaie verkar det fungera för dem flesta. Ingen annan har haft ditt problem. Jag kan tyvärr inte komma på vad det kan bero på :(

Så här ser det ut när jag klickar på din länk:

View attachment 5544

Alltså verkar det som att jag är en okänd storhet för Google (som jag ju aldrig använder i någon som helst inloggad form, och dessutom rensar alla kakor efter varje arbetspass).

Last edited:

Bansaie

New member
Alltså verkar det som att jag är en okänd storhet för Google (som jag ju aldrig använder i någon som helst inloggad form, och dessutom rensar alla kakor efter varje arbetspass).
Japp så är det. Har du inget Google-konto finns du inte för allsmäktige Google ;)

...eller så får TS se till att ändra sin enkät så den är helt publik så alla kan skriva i den.

Chopperbyggarn

New member
Nu har du fått ett svar ur mitt smak perspektiv när det gäller motorcyklar som kanske inte riktigt hamnar inom ramen du frågat efter, men kanske något som kan ge lite funderingar.:)

Anders.J

Tillägg: samma synpunkter som gäller motor gäller givetvis även batterier.:)

Last edited:

Finn

New member
Japp så är det. Har du inget Google-konto finns du inte för allsmäktige Google ;)

...eller så får TS se till att ändra sin enkät så den är helt publik så alla kan skriva i den.

Enkäten ska vara tillgänglig för alla som har länken. Men det kanske är så att googles enkäter kräver ett konto för att svara på? Jag har i alla fall kollat över inställningarna bäst jag kunnat! :)

Marie

Banned
Japp, det krävs ett googlekonto.

Men det innebär också att du missar alla oss som är smarta nog att hålla gardinerna så neddragna som möjligt för den amerikanska spionfirman...

Ove 60+

Active member
Hej!

Projektet ska resultera i en eldriven bruksmotorcykel inom genren mellanklass gatmotorcykel. En motorcykel som är smidig att manövrera i stan. Motsvarande bensinmotorcyklar ligger på mellan 500 - 800 kubik. Ha gärna detta i bakhuvudet när ni svarar på frågorna.
/Finn Eskelin Milton

Gathoj för att främst köras i stadsmiljö? Då tänker jag som så och det är väl inte riktigt i dina banor men, Dom där trampcyklarna med elassistans och rullstolar har motorer som sitter i naven, Dom är ganska små och jag tror nog att dom skulle kunna förstoras och vässas och bli riktigt bra. Kanske inte så jättesnabba, iallafall inte i klass med vass 800-kubikare, men det var ju i och omkring stad som gällde. Ingen transmission men har tvåhjulsdrift + möjlighet att fixa till så att ström ges tillbaka vid bromsning.
Elmagasin(/produktion) ligger i ramen. Nyttofordon eller nöje? Det styr ju designen mer än annat men kåpa behövs för att den ska glida genom luften så lätt som möjligt. Många skisser kan det bli men det är ju du själv som bestämmer. :wink:

dalis

New member
Hej Finn!
Har du testat att lägga ut enkäten på sporthoj.com där finns det massor av kreativa människor som säkert har både tokiga och bra ideer (tokiga kan ju också va bra).

Finn

New member
Hej Finn!
Har du testat att lägga ut enkäten på sporthoj.com där finns det massor av kreativa människor som säkert har både tokiga och bra ideer (tokiga kan ju också va bra).

Ja, enkäten ligger på sporthoj också :) Har fått många bra svar där. Tack för tipset!

Finn

New member
Tack för alla svar som har kommit in! Väldigt många bra tankar och idéer har kommit in :) Jag har nu samlat in allt material som jag behöver :)

Ginnies

New member
Enkäten ska vara tillgänglig för alla som har länken. Men det kanske är så att googles enkäter kräver ett konto för att svara på? Jag har i alla fall kollat över inställningarna bäst jag kunnat! :)

Jag har inget googlekonto, och har kunnat svara på enkäten ändå. Det är kanske nåt annat som inte stämmer?

zappa

New member
Tjaa, ser elhojarna ut som Mission R så är de väl OK
View attachment 5542

Sen är i.f.s. jag mer förtjust i street fighters så en snygg sån i elversion skulle vara intressant att se. En favorit utseendemässigt är MV Agusta Brutale.
View attachment 5543

Då boprde väl en Brammo Empulse funka med dig... :)
2.jpg

eller så blir det till att sno The FLUX...

/Zappa