Hjälp med veteranmopeder/omreggning till lätt mc

Ronny A

New member
Skriver detta då frågan kom upp i en av sveriges största moppe-grupper,och tänkte man kanske kunde få hjälp eller nått matnyttigt här.
Många mc-åkare i detta avlånga land har även gamla mopeder som hobby,vi snackar typ 40år + på mopparna,och är atkivt med på diverse rallyn och begivenheter.
Saken är ju den att en stor del av mopparna är så att säja "viktkompenserade" för att bättre passa en småfet 50-åring än en fjunig 15-åring,och här hamnar vi utanför lagens riktmärken-det går att regga om en gammal moppe(tidigare än 76) till lätt mc,men det är absolut inte enkelt,somliga lyckas,andra har något nyare modeller,och där är det tvärstopp
Saken är den att i diskussionen vi hade så ser vi ett behov av att på ett enklare sätt omregga dessa gamla klenoder till lätt mc,då dom i dom absolut flesta fall var extremt nerstrypta då dom kom till sverige,en puch eller zundapp t.ex. hade från fabrik en toppfart på mellan 60 och 80 km/h..bromsar,ram o allt är dimensionerad för detta,och dom flesta har löjligt hög standard på mopederna,samt att den stora majoriteten har mc-kort..så vad jag undrar å moppekulturens vägnar är var man kan vända sej till med att få hjälp med att ändra regelverket för omreggning av dessa moppar-kontakta transportstyrelsen som ställer sej emot all sans o förnuft är nog som o försöka bita sej själv i ryggen, eller är detta företag hopplöst från start?
Skulle vilja ha nån form av flytande årsmodellsregel,typ 40 år gamla moppar kan reggas som lätt mc,om dom från början är byggda som det som klassas lätt mc i sverige
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har jobbat med fordonsfrågor inom SMC under drygt 20 år. Det kommer nya föreskrifter som beskriver fordon som tagits i bruk men jag är tveksam om denna variant kommer att platsa där eller någon annanstans. Mitt tips är att skriva ett mail till Transportstyrelsen som beskriver:
Bakgrund
Vad är problemet
Vad föreslår du
e-post: vag@transportstyrelsen.se
 
Top