Hjälp med oljor..

mangemann

New member
Hej där alla glada!

Har en dragstar 1100 (-99) som jag hade tänkt köra en hel service på innan värmen kommer men problemet är att jag har ingen servicebok.

Inga problem med hur jag skall göra utan vilka oljor jag skal ha, är det möjligen någon som har lust att skriva ner alla oljor en dragstar har & vad dom heter, har nämligen en kontakt på Castrol som fixar oljorna till mig bara jag säger vilka det är..

Mvh
Mange

OH-

Member
Hej!

Inte behöver du nån servicebok, bara ägarhandboken. Eftersom du inte verkar ha den heller så gå till http://www.yamaha-motor-europe.com/community/service/manuals.jsp och hämta hem den för årsmodell 2000, borde vara fan så nära samma. Tyvär finns den inte på engelska (nån bug gör att man får den nederländska istället), men tyska eller franska kanske funkar?

Där hittar man en Hypoidolja SAE80, API-klass GL-4 för bakväxeln (2 dl). Byte det tidigaste av 24 000 km eller 24 månader.

Motoroljan är, precis som dom senaste 30 åren på moderat trimmade luftkylda Yamaha en 10W-40 eller 15W-40 för att klara alla normala svenska omständigheter (start ned till 0C, körning upp till 45C).
Klassning minst API SE (eller CCMC G-4 eller G-5) samt en varning för friktionsmodifierande tillsatser som oftast finns i biloljor som märks "Energy conserving" (och nästan alltid är 30-oljor eller tunnare).
3,1 l vid filterbyte, 3,0 utan. Oljebyte det tidigaste av 6000 km eller 6 månader, oljefilter varannan gång.