Hjälp med namnsättning.

Pawsec

New member
Hej, som nämns i en annan tråd så håller vi på att lanserar en produkt, som går under arbetsnamnet ITS, människa som man är så tänker man ibland lite fel. ITS är redan etablerat som, Intelligent Traffic Systems + över 12 miljarder andra betydleser.

Så jag har några frågor och önksar lite tips.
Det som ligger närmast i mitt huvud är Bikers Safty System eller något.

1. Betraktar ni er alla som bikers, även om ni kör sporthoj, eller gurs?
2. Klingar Bikers illa i era öron?
3. Förslag på namn?

Tack på förhand

/Claes
 

Marie

Banned
1. Betraktar ni er alla som bikers, även om ni kör sporthoj, eller gurs?
2. Klingar Bikers illa i era öron?
3. Förslag på namn?

1. Absolut inte.
2. Ja fruktansvärt. Får mig omedelbart att tänka på Hells Angels, Bandidos m. fl. gangsterorganisationer.
3. Svårt, då jag inte behärskar engelska och på den rotvälskan skall ju numera allting namnges, verkar det som.
 

TMax500

Member
1. Det är ett uttryck som är jag inte känner igen mig i, åtminstone inte på svenska. Ok, kanske i någon liten mån på min trajja (med skinnkläder på) men absolut inte på min vardagshoj i textil-stass.

Där finns en underton, tycker jag. På engelska/internationellt är min magkänsla att det inte är lika laddat. Mera "MC-åkare i allmänhet", tror jag. Så internationellt går det nog att använda som samlingsbegrepp för hojåkare i allmänhet.

2. Marie har en poäng där. Det är en lite tuff association, men den finns där. Jag tror att en del ser en "biker" som en halvvild snubbe med skägg och väst som man inte vill möta en mörk kväll. Rätt eller fel, så finns den undertonen i ordet. På svenska, alltså.

3. --
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Det som ligger närmast i mitt huvud är Bikers Safty System eller något.

1. Betraktar ni er alla som bikers, även om ni kör sporthoj, eller gurs?
2. Klingar Bikers illa i era öron?
3. Förslag på namn?

Samma här som ovan. Att "Bikers" skulle vara HA eller Bandidos-folk tycker jag är hårt, men i Sverige känns associationen närmast till tatuerade svetsare som kör nåt med högt ljud, lite effekt och dålig väghållning. Jag tvivlar på att varken sporthojs-, skogs- eller "bus"-folk känner sig som "bikers".

Internationellt, absolut. Där är nog ordet laddat på samma sätt som "hojåkare" i sverige. Betydligt mer generellt och vardagligt.

*tankepaus*

Svårt att komma på bra förslag dock. Personligen föredrar jag något som är förenklat tekniskt beskrivande (Typ som ITS :(), hur väl det stämmer med alla andra har jag ingen aning om. Går det att sammanfatta produktens syfte i ett eller två ord på svenska eller engelska utan att det låter obegripligt för svensson eller pinsamt larvigt så skulle jag börja lista såna alternativ.
 

Pawsec

New member
Tack för snabba svar.

Tack alla ni som svarat så snabbt.

Vi stryker allt som har med bikers att göra, min personliga uppfattning är nog som någon nämnde att uttrycket har förstörts i Sverige och representerar idag något som de flesta tar avstånd från. På i synnerhet brittisk engelska betyder biker helt enkelt hojåkare. Motor Cyclist är däremot ett töntigare och formellare uttryck. Ungefär som Automobilförare, kanske en dålig jämförelse.

Tacksam för svar om vad som låter bäst i era öron.

1. IDSS - MC
2. IDSS - Motor Cyclists

Incident Detecting Security System.

/Claes
 

SuperRetard

New member
Tack alla ni som svarat så snabbt.

Tacksam för svar om vad som låter bäst i era öron.

1. IDSS - MC
2. IDSS - Motor Cyclists

Incident Detecting Security System.

/Claes

Alt. 1

Eller bara IDS - MC

Eller bara IDS (men det betyder säkert nåt annat och relaterar inte till hojåka alls när jag tänker till.)
 

Chopperbyggarn

New member
Hej, som nämns i en annan tråd så håller vi på att lanserar en produkt, som går under arbetsnamnet ITS, människa som man är så tänker man ibland lite fel. ITS är redan etablerat som, Intelligent Traffic Systems + över 12 miljarder andra betydleser.

Så jag har några frågor och önksar lite tips.
Det som ligger närmast i mitt huvud är Bikers Safty System eller något.

1. Betraktar ni er alla som bikers, även om ni kör sporthoj, eller gurs?
2. Klingar Bikers illa i era öron?
3. Förslag på namn?

Tack på förhand

/Claes[/QUOTE

1. I Sverige kallar jag mig Hojåkare eller Chopperåkare utanför Sverige Biker i en del länder men tex södra Sydamerika "Motoquiero" i Ryssland hörde jag uttrycket " Bikere" I England o en del andra länder är det väl vanligt med "Rocker" istället för Biker, I Australien Bikie istället för Biker. I många av dessa länder handlar det om alla sorters motorcyklar....sen har vid det betyligt äldre namnet "Knutte" som man fortfarande hör ibland.

2. Tycker att Hojåkare känns bättre i Sverige då det är ett väl ettablerat ord här. Ordet Biker här inom Sverige känns lite "nyimporterat" även om jag inte tar illa upp om någon med vänlig avsikt kallar mig det. Motorcyklist låter lite tråkigt även om jag inte tar illa upp för det ordet heller.

3. Skulle nog välja namn efter vilken marknad det är avsett för samt om något av ovanstående namn låter illa för tilltänkt kundkrets där. Om det är en internationell produkt så tror jag inte att din idé om nam är alls fel...sticker knappast ut internationellt utan låter ganska vanligt:)

Anders.J
 

swischmc

New member
Nu verkar namnet inte aktuellt längre, men jag vill ändå påpeka att BSS för mig (som var ung på 80-talet) står för Bevara Sverige Svenskt. Motsatta gänget satsade på BSS, Bevara Sverige Blandat. Kanske inte det jag skulle vilja förknippa en säkerhetslösning för motorcyklar med.

IDSS-MC låter bra i mina öron - lite åt rymdhållet. :)

(En parentes, det finns ingen svensk förkortning? Typ IKEA's namnsättning? :wink: )
 

Pawsec

New member
Finns planer på IKEA varianter, typ Spotify eller Skype eller nåt som inte står för någonting överhuvudtaget.
Problemet är att vi haft namnfrågan löst, men insåg att det blev helt tokigt.

Och ja, BSS hade ju varit om möjligt än sjukare... Tack för hjälpen med det... Hade förträngt dom helt.

(Min ungdoms rockidol hade titeln "Bikers-Trasch-Punk-Rocker."(Nu har jag ju ärligt inte mognat så mycket musikaliskt så det är väl fortfarande en rockidol)).
 

Bob Sweden

New member
Finns planer på IKEA varianter, typ Spotify eller Skype eller nåt som inte står för någonting överhuvudtaget.

Fundera lite på vilka andra kundgrupper ni kan tänkas vara intresserade av med användande av samma eller liknande teknik.
Antalet hojåkare kanske inte nödvändigtvis går upp så vansinnigt mycket framöver och med den hastighet vi ser på teknikutveckling i dag så kan en för smal produkt snart vara glöms och begraven.
Tänk brett och universellt alltså.

Att låsa in sig i ett "beskrivande" namn som vid första anblicken är en obegriplig kombination av siffror och bokstäver och sedan komma på att tekniken faktiskt kan användas för något HELT annat också kan skapa lite förvirring...

Ett "Motorcyklistsäkerhetssystem" säljer kanske inte så himla bra till seglare, skridskoåkare och fågelskådare... :confused:

Jag röstar för ett "nonsens-namn", då hamnar man inte i situationer där enstaka ord måste värderas (biker).


/B
 

SuperRetard

New member
Ett "Motorcyklistsäkerhetssystem" säljer kanske inte så himla bra till seglare, skridskoåkare och fågelskådare... :confused:

Jag röstar för ett "nonsens-namn", då hamnar man inte i situationer där enstaka ord måste värderas (biker).

/B

Nu verkar ju produkten vara tämligen specifikt utvecklad just för hojåkare och de föutsättningar vi har.

Skulle det tas fram en ny kod som hanterar andra situationer så är nog kostnaden försumbar för att ändra namnet till:

IDSS - SnowBoard
IDSS - långfärdsskridsko
IDSS - sailing

Och går det bra i sverige är marknaden enorm internationellt. Så jag tror på det, även om det spontant låter som lite risky business för mig då det finns en risk att det inte alls slår.

På flera sätt tror jag det är betydligt bättre att bli specifik mot just hojåkare, än att försöka sälja nåt som ska funka till lite vad som.. Som seglare och fd. utförsåkare ser jag direkt fler problem och MYCKET större konkurrens där än inom MC-världen.

Ska bli spännande att se vad det leder till :)
 

Chopperbyggarn

New member
Kanske lite OT men som ett exempel på att ordet "Biker" inte har någon negativ klang eller är förknippat med någon speciell typ eller fabrikat av motorcykel eller ägar personlighet (mer än passion för motorcyklar) är Polisen som stoppade oss vid en "Check point" vid infarten till Khabarovsk i "Far east Russia" kallade sig själv för Biker med 3 stycken olika Japanska motorcyklar i sin ägo....vissa språkproblem men vi förstod att han ville hjälpa till när han gav oss ett telefonnummer till lokala "Biker/bikers " som vi kunde ringa om vi ville.

http://www.youtube.com/watch?v=S2BFKJBasX4 ( i slutet av klippet är exemplet).

När det gäller produkten i fråga så tror jag på något mer modernt namn för produkten då det handlar just om modern teknologi och ett namn som antyder vad det är men samtidigt är lätt att lägga på minnet utan att vara en i raden av alla bokstavsförkortningar för alla nya system som försvinner i mängden.:)

Anders.J
 

Chopperbyggarn

New member
Och går det bra i sverige är marknaden enorm internationellt. Så jag tror på det, även om det spontant låter som lite risky business för mig då det finns en risk att det inte alls slår.

:)

Om det inte går så bra så ger det inte så mycket bekymmer...men om det blir en succé så gäller det det att varumärkeskydda ,mönsterskydda vilket bara i sverige kan ta ett år + tiden och kostnaden att göra detta internationellt + att ha ekonomiska muskler samt uthållighet att försvara detta samt processa om detta mot penningstarka kopieringsföretag som skiter fullständigt i kopieringsskydd (om man hunnit få detta) då dom har råd att processa.

Jag skulle nog vara mycket försiktig med att lansera innan produkten finns på hyllan (förutsatt att detta är en unik succé produkt).

Anders.J
 

Pawsec

New member
Tack för alla inputs.

Med er hjälp har vi kommit till ett beslut i alla fall.
Och ni är de första i världen som kommer att ta del av hur vi kommer att "branda" produkten.

Cqurify (Uttala det så blir det lite kul.)

> Hund, jotack om någon är medveten om att det är ett riskprojekt så är det jag... Men tar igen risk så stannar utvecklingen...

/Claes
 
Last edited:
Top