Hjälp med "Fusk" luftning av bromsarna

  • Thread starter xxxxxxxxxxxxxxx
  • Start date
X

xxxxxxxxxxxxxxx

Guest
Goddag!

Frambromsen på min Kawasaki ER6-f (-08) är trots nyligen gjord luftning både "svampig" och tar alldeles för långt in.

Jag fick ett tips av en mekaniker att jag skulle tejpa fast bromshantaget så långt in det går och öppna bromsvätskebehållaren och låta den stå så över natten. Detta menade han skulle göra att bromsen skulle (eventuellt) fungera bättre.

Vore mycket tacksam om någon kunde svara på om detta fungerar och mer i detalj -hur gör man?

Med vänlig hälsning

Peter
 

Ricken

Member
Jag tror inte du ska lämna vätskebehållaren öppen. Bromsvätska, dom flesta, är hygroskopiska och samlar på sig vatten ur omgivande luft. Så håll locket på.

Har du luftat i banjokopplingarna oxå?
 

dalis

New member
-Införskaffa en STOR spruta en såndär man inte vill se när man konner till docktorn...,
-Öppna behållaren och sug ut det mesta av bromsvätskan -rör inte handtaget-
-Töm sprutan i lämpligt kärl och fyll den med ny fräch vätska.
-Fixa fram en slangstump som passar på sprutan och luftnippeln på oket.
-Öppna nippeln och tryck nu vätskan bakvägen upp i behållaren (kolla så det inte flödar över)

På detta sätt får man oftast bort luft som fastnat i ansutningarna till behållaren
 

Niklasinorr

New member
Det där är ett gammalt trick som man tar tlll speciellt när man bytt västka i bromsarna. Det blir då massor av mikroskopiska bubblor som är så små att de ligger nästan still, de orkar inte stiga uppåt av egen kraft.
När man lägger tryck på vätskan så blir bubblorna ännu mindre men de som ligger nära varandra kommer ändå att tryckas ihop och det blir en viss ihopklumpning. Detta tar tid så man skall låta trycket ligga på ganska länge, upp emot ett dygn. Du drar fast bromshandtaget med ett buntband eller liknande.

När det gått en natt eller två så klipper du av buntbandet med avbitare så att det blir ett väldigt hastigt tryckfall. Tryckfallet kommer att få bubblorna att expandera blixtsnabbt och bilda stora bubblor som klumpar ihop sig och stiger uppåt så att du kan lufta ut dem.
Detta funkar riktigt bra, bromsen blir märkbart stummare och du behöver inte ta bort locket på burken:)
 

smejohan

New member
Detta är ett klassiskt trick som har funkat vid vissa tillfällen.
Men , att lufta bromsar kan vara riktigt , riktigt lurigt.
Trots många år i garaget brukar Danny på Örby mc få hjälpa till !
Johan
 

DearHunter

New member
I värsta fall så är det inte tätt i huvudbromscylindern (vid bromshandtaget) och då kommer bromsen att kännas svampig hur Du än gör. Har dock svårt att tänka mig att Din skulle vara utsliten efter 2 säsonger, men man vet aldrig.

Följ rådet att hålla bromshandtaget öppet under ett dygn eller skaffa jättesprutan hubert och tryck in bromsvätksa bakvägen, vilket nog är det bästa. Se till att Du inte trycker in luft bara.

Sedan visar Du sprutan för grabben och talar om för honom att Du fick sprutan av tandläkaren.... - Nå, har Du borstat tänderna? .. :D
 
X

xxxxxxxxxxxxxxxx

Guest
Tack för tipsen!

Med vänlig hälsning

Peter
 
Top