Hjälp med bromsok.

FLH-77

New member
Hejsan.
Eftersom ni i forumet har många års erfarenhet tillsammans så tänkte jag be er om hjälp.Kan någon kanske identifiera det här bromsoket som är på bilderna.Jag vet ej fabrikat men jag har mätt kolvdiametern till 42,78 mm.Gängan för banjobulten är M10X1.25 (fingänga).Kan vara till en Japanare 70-80 tal?.Jag skulle vilja köpa ett renoveringskit till oket med gummidamasker+kolvpackning och g.pluttar till axlarna så det kan glida i sidled.Jag har hittat S.B.S brommsbeläg art.nr 510.001 som passar mycket bra men jag behöver resten.På oket finns det en gjutmärkning 1 11/16" troligen kolvdiametern som menas,även stämplat Z 3.Oket var även svart från början,tror jag. Kan någon hjälpa mig?
Kolven på första bilden har jag svarvat.
PICT1379.jpg

PICT1371.jpg

PICT1372.jpg

PICT1374.jpg

Oxå en bild på en rostig kolv som satt i oket från början och det är anledning till att jag bytte ut oket.Bromsvätskan läckte ut genom packningen.
PICT1378.jpg

Mvh /K.
 
Last edited:

FLH-77

New member
Tack asterix.Bra sak du håller på med!Jag tror inte det är till en CB500-75:a.Oket är ganska stort,kolvdiameter 43.Tror att det är till en större mc.Har själv en CB 750 K2-73:a,och det liknar inte alls.Fler förslag? /K.
 
Top