Hjälp... Köpa MC från USA!!

Ballonz

New member
Tjenare!

Jag är sugen på att köpa en mc som finns i Florida, säljaren kommer att stå för tull, frakt, reg besiktning osv. Hojen kommer att finnas i Sverige i juli -08. Säljaren vill ha en handpenning 20 000:-. Kan ni ge mig tips på hur jag skall gå tillväga för att inte bli blåst på min handpenning. VIlken typ av köpekontrakt bör man använda?

Tacksam för svar!

MVH
Daniel

Olsson

New member
Kan ni ge mig tips på hur jag skall gå tillväga för att inte bli blåst på min handpenning.

På grundval av att du tycks behöva svar om sådant, och dessutom frågar om det på ett forum, så blir mitt tips att inte betala handpenning alls.

(Eller, jag räknar iskallt med att du kommer bli tokblåst. :D

Maria Nordqvist

Super Moderator
Låter som Olsson har rätt. Å andra sidan brukar svenska företag som ägnar sig åt parallellimport kräva handpenning i samband med beställning. Då handlar det om några tusen i samband med att man skriver kontrakt. Företag som ägnar sig åt import av fordon är registrerade hos Vägverket.

lime

Skriver inte
Kan ni ge mig tips på hur jag skall gå tillväga för att inte bli blåst på min handpenning. VIlken typ av köpekontrakt bör man använda?

Det enda som funkar i de här fallen är "cash on release"-förfarande, d.v.s. du betalar till fraktfirman när du hämtar godset. Firman betalar då ut till den som skickat varorna.

Ballonz

New member
Hej, tack för tips. Det är ingen firma utan ett privatköp via Blocket.se. Min tanke och som säljaren är informerad om är att göra köpet via blockets betalgaranti dvs att jag betalar 120 000 till tredje part som håller pengarna inestående tills hojen är reg + vanlig besiktigad i Sverige. Säljaren vill ff. ha 20 000 kr i handpenning som jag känner att jag måste betala om jag skall kunna köpa den eftersom annars kommer den garanterat att vara såld då den skall ställas ut på Norrtäljemässan.

Om någon av Er kommer på eller vet vart man kan få tag på ett köpekontrakt som täcker in handpenning där säljaren förbinder sig juridiskt att hålla köpeavtalet så vore jag tacksam! :)

brorsan

New member
Hej, tack för tips. Det är ingen firma utan ett privatköp via Blocket.se. Min tanke och som säljaren är informerad om är att göra köpet via blockets betalgaranti dvs att jag betalar 120 000 till tredje part som håller pengarna inestående tills hojen är reg + vanlig besiktigad i Sverige. Säljaren vill ff. ha 20 000 kr i handpenning som jag känner att jag måste betala om jag skall kunna köpa den eftersom annars kommer den garanterat att vara såld då den skall ställas ut på Norrtäljemässan.

Om någon av Er kommer på eller vet vart man kan få tag på ett köpekontrakt som täcker in handpenning där säljaren förbinder sig juridiskt att hålla köpeavtalet så vore jag tacksam! :)

Har du hört talas om alla köpare som blir lurade på blocket?!

Maria Nordqvist

Super Moderator
Finns inget köpekontrakt som täcker det juridiska mig veterligt. Läs mer här: http://www.konsumentbankbyran.se/ar...BET#Betalningar vid gränsöverskridande handel
Citat ur delen om köp mellan privatpersoner. Råd från Konsumenternas Bank- och FInansbyrå är att innehålla hela beloppet tills varan är levererad.
"Det finns också anledning att påpeka att tvingande konsumentskyddsregler, såsom distansavtalslagen och konsumentköplagen och dess utländska motsvarigheter, inte gäller vid handel mellan privatpersoner. Blir det problem efter ett köp så har man ett lägre rättsligt skydd som köpare om man köpt från andra privatpersoner än om man köpt från ett företag. "

lime

Skriver inte

Okej, genomför köpet, men BARA om du har någon på andra sidan vattnet som du litar på som du först kan skicka pengarna till och som kan vara med när säljaren lastar hojen.

Test att skicka ett mail där du skriver något i stil med "min polare kommer att ha pengarna i handen och vara med när du lämnar hojen hos fraktfirman. När hojen är klarerad och skickad kommer han att läman handpenningen till dig."

Mitt väldigt låg-oddsade tips är att din säljare då kommer att börja jiddra om att "nä, då finns det andra köpare som är mindre besvärliga" och "litar du inte på mig".

Testa... det kostar så lite...

Ballonz

New member
Tack!

... Tack för alla tips! Jag vill ha hojen men är försiktig av mig och försöker hitta olika alternativ men har nu kommit fram till att det enda som gäller är att vänta tills säljaren tar in hojen i Sverige, betalar alla avgifter, SFRO besiktar den. Jag får väl hoppas att den är kvar efter han har ställt ut den. :)

Bikerboy

New member
Hur gick det med regningen av din "blivande Hoj" ?
Har själv en hoj från usa i garaget som ska reggas, skulle sfrobes. idag men det sket sig på grund av dåligt väder:mad:!!

/mvh Bikerboy:cool:

Bänkad o Klar

New member
Ja, detta eviga regnande :mad: Imorgon ska även jag göra ett sfrobes.-försök och det är frågan om även det här testet blir avblåst pga för dåligt väder :eek:

Rekommenderar alla "brum-brum" :D-åkare att läsa SMC:s remissvar (av Maria Nordkvist) ang. vägverkets förslag om nya föreskrifter för mätning av ljud från motorcyklar i flygande inspektion och kontrollbesiktning. Allt detta hittar ni på SMC's 1:a sida - men det såg ni väl :rolleyes:
//Jojje

Bänkad o Klar

New member
Hur gick det, blev det nån sfrobes och isåfall,gick det bra?

/Mvh BikerBoy:cool:

Det regnade på morgonen i mina hemtrakter men det gav sig i köping så det blev en SFRO-besiktning som gick BRA :D. 79db mätes upp (80db står in- graverat på mina orginal-ljuddämpare).
Idag fick jag regplåten och nu är det bara att ställa på hojen.

Jag reg.besiktade hojen förra veckan vilket gick åt skogen då jag inte hade något bullerprov-intyg. Direkt efter bullerprovet åkte jag raka vägen till besiktningen, gav dem intyget och blev därmed godkänd.
Idag tillsammans med min reg.plåt fick jag även ett meddelande från Vägverket som sa att jag måste göra en kontrollbesiktning
senast juni -09 :eek: Det måste väl iallafall vara helt galet eller...:confused:
//Jojje

Bikerboy

New member
Grattis, vart det en ombyggd hoj?
Gjorde du bara buller hos sfro eller helbes.?

Tyväär stämmer det nog med bes. -09 men sen vart annat år!
De gör väl ingen "fordonskontroll" när de reggar in hojen, synd att du inte visste så kunne du fråga om du fick bes. hojen i år så du kan åka med raka rör iallafall 2 år =)!

Men va fan, det kostar att ligga på topp!:D

/Mvh BikerBoy

Bänkad o Klar

New member
Grattis, vart det en ombyggd hoj?
Gjorde du bara buller hos sfro eller helbes.?
Tyväär stämmer det nog med bes. -09 men sen vart annat år!
De gör väl ingen "fordonskontroll" när de reggar in hojen, synd att du inte visste så kunne du fråga om du fick bes. hojen i år så du kan åka med raka rör iallafall 2 år =)!
Men va fan, det kostar att ligga på topp!:D

/Mvh BikerBoy

Nej, inget bygge så det blev endast bullerprov.
På mitt avslag ang. reg.besiktningen (1 ggn) står det som skäl "Buller intyg saknas" samt "reflexer bak saknas". Nog tyckte jag att besiktningsmannen gjorde mycket av vad man kan räkna som en vanlig fordonskontroll utöver den admin. som också tog ganska lång tid.
Nej, inte ett ord från besiktningsgubbarna om att ha möjligheten att göra en fordonskontroll (men det är ju inte för sent än :rolleyes:).
Jo, jag kan nog hålla med om att det kostar att ligga på topp.

Förresten, har du någon aning om ifall fordonsbesiktningen kräver att det finns parkeringslyse på hojen :confused: När jag fick hojen var det endast bromsljuset som funkade bak (fabrikskopplad) men efter en liten justering fick jag bakljuset att fungera tillsammans med halvljuset. I framlyktans insats finns ingen "extra liten lampa" för parkeringsljus, men det finns en insats att köpa (orginal på exporthojar). Vad tror du?
//Jojje

Bikerboy

New member
En klubbkollega tog hem en rune från usa och satte dit ett positionsljus på styret, men det var ju på regbes.

Har du blivit godkänd på regbes.så "bör" det ju inte vara några problem!

Men ta kontakt med en teknikavd. hos bilprovningen, kolla tel via hemsidan.

Det kan ju vara lite andra regler när det är import för eget bruk.

Ride on dude
/Mvh BikerBoy :cool:

Bänkad o Klar

New member
En klubbkollega tog hem en rune från usa och satte dit ett positionsljus på styret, men det var ju på regbes.

Har du blivit godkänd på regbes.så "bör" det ju inte vara några problem!

Men ta kontakt med en teknikavd. hos bilprovningen, kolla tel via hemsidan.

Det kan ju vara lite andra regler när det är import för eget bruk.

Ride on dude
/Mvh BikerBoy :cool:

Jo jag ska kolla upp det där.
Tack för tips.
//Jojje