Satt och klickade på ebay, budade på en hoj. Förlorade. Men plötsligt dök det upp ett "second chance offer" till ett extremt bra pris. Jag kunde inte säga nej, utan tackade ja, och nu har jag bundit mig för att köpa en beggad Africa Twin från Erfurt i Tyskland, pratat med säljaren per telefon och kommit överrens om att jag har 3 veckor på mig att hämta den.
Nu till kruxet: Trots att jag läst guider på:
http://www.allroadmc.com/import.htm
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Infoblad A4 privatimport2011.pdf
Är jag inte riktigt på det klara med allt.
Motorcykeln är säljes utan TüV, vilket jag förstår är någon typ av tysk besiktning? Skapar det problem för mig om jag ska köra hem den?
Går det över huvud taget att köra hem den? För att exporteras så måste den ju avställas och då får den ju INTE köras?
Vad hindrar mig från att bara skriva på kvitto, och sen köra hem den med tyska plåtar och hävda att den ska besiktigas i Sverige?
Och om jag kör hem den måste man ha enligt SVMC "Kör du motorcykeln ska den självklart ha tillfälliga skyltar, registrering samt försäkring", menar dem då tillfälliga SVENSKA skyltar utöver de tillfälliga tyska?. Hur kirrar man sånt på en motorcykel man just köpt?
Jag antar att det kanske går att låna min mors bil och hyra ett släp och sen köra ner dit och hem, men samtidigt har jag en kompis i Berlin och det vore sweet att bara flyga ner dit, tåg till erfurt, köra hojen till gdansk och ta färjan där till Stockholm och slippa 30 timmar på tyska motorvägar med släp och 3000kr i bensin samt släphyra.
Nån som har några bra(eller dåliga.. I guess) av att köpa MC från tyskland?
Nu till kruxet: Trots att jag läst guider på:
http://www.allroadmc.com/import.htm
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Infoblad A4 privatimport2011.pdf
Är jag inte riktigt på det klara med allt.
Motorcykeln är säljes utan TüV, vilket jag förstår är någon typ av tysk besiktning? Skapar det problem för mig om jag ska köra hem den?
Går det över huvud taget att köra hem den? För att exporteras så måste den ju avställas och då får den ju INTE köras?
Vad hindrar mig från att bara skriva på kvitto, och sen köra hem den med tyska plåtar och hävda att den ska besiktigas i Sverige?
Och om jag kör hem den måste man ha enligt SVMC "Kör du motorcykeln ska den självklart ha tillfälliga skyltar, registrering samt försäkring", menar dem då tillfälliga SVENSKA skyltar utöver de tillfälliga tyska?. Hur kirrar man sånt på en motorcykel man just köpt?
Jag antar att det kanske går att låna min mors bil och hyra ett släp och sen köra ner dit och hem, men samtidigt har jag en kompis i Berlin och det vore sweet att bara flyga ner dit, tåg till erfurt, köra hojen till gdansk och ta färjan där till Stockholm och slippa 30 timmar på tyska motorvägar med släp och 3000kr i bensin samt släphyra.
Nån som har några bra(eller dåliga.. I guess) av att köpa MC från tyskland?
Last edited: