Hjälp! Jag har köpt en MC i tyskland!

Olof

New member
Satt och klickade på ebay, budade på en hoj. Förlorade. Men plötsligt dök det upp ett "second chance offer" till ett extremt bra pris. Jag kunde inte säga nej, utan tackade ja, och nu har jag bundit mig för att köpa en beggad Africa Twin från Erfurt i Tyskland, pratat med säljaren per telefon och kommit överrens om att jag har 3 veckor på mig att hämta den.

Nu till kruxet: Trots att jag läst guider på:
http://www.allroadmc.com/import.htm
http://www.svmc.se/upload/SMC centralt/Dokument/Infoblad/Infoblad A4 privatimport2011.pdf

Är jag inte riktigt på det klara med allt.
Motorcykeln är säljes utan TüV, vilket jag förstår är någon typ av tysk besiktning? Skapar det problem för mig om jag ska köra hem den?
Går det över huvud taget att köra hem den? För att exporteras så måste den ju avställas och då får den ju INTE köras?
Vad hindrar mig från att bara skriva på kvitto, och sen köra hem den med tyska plåtar och hävda att den ska besiktigas i Sverige?

Och om jag kör hem den måste man ha enligt SVMC "Kör du motorcykeln ska den självklart ha tillfälliga skyltar, registrering samt försäkring", menar dem då tillfälliga SVENSKA skyltar utöver de tillfälliga tyska?. Hur kirrar man sånt på en motorcykel man just köpt?

Jag antar att det kanske går att låna min mors bil och hyra ett släp och sen köra ner dit och hem, men samtidigt har jag en kompis i Berlin och det vore sweet att bara flyga ner dit, tåg till erfurt, köra hojen till gdansk och ta färjan där till Stockholm och slippa 30 timmar på tyska motorvägar med släp och 3000kr i bensin samt släphyra.

Nån som har några bra(eller dåliga.. I guess) av att köpa MC från tyskland?
 
Last edited:

Olof

New member
Det verkar som att om man skaffar tillfällig registrering och skyltar i tyskland är dessa giltiga i 7 dagar i Sverige(om de är röda, ej gula). Jag förstår dock inte varför jag måste avregistrera den i tyskland? Kanske kan be säljaren att mot avgift avregistrera samt tüv(tyskbesiktiga) den, frågan är om en tyskbesiktning verkligen behövs?
 

dab

New member
Köpte själv ifjol, körde hem den på släpvagn därmed slapp den tillfälliga försäkringen och registrering. Alla råd jag fick var att det är bäst om den är avreggad i ursprungslandet och att de visa upp beviset. Jag ringde den lokalen polisen som kunde en del engelska och fick försäkran om allt var OK med hojen.
Se bara till att du få den tyska registrerings beviset och om säljaren har det även CoC dokumentet (Certificate of Conformaty), jag fick den.
Frågan är om du kör hem hojen måste du besikta den först i Tyskland för att få försäkringen och de tillfälliga skyltarna. Tror det skulle gå på 1700 spänn för försäkringen och skyltarna, försäkringen gäller bara en månad. Sen har du en väntetid medans de fixar det hela där nere, jag vill inte ha mer strul än nödvändig och hann köra från Ystad till Leipzig hämta hojen o tillbaks igen på ett dygn.
Följde instruktionerna från Transportstyrelsen till punkt o pricka och allting gick på räls.
Lycka till, det är lättare än man tror.
 

Andhil01

New member
Jag har lite erfarenheter från import från DE:

Enkla vägen:
Ta släpet/skåpbil och lasta och åk hem.
Det enda du behöver är reg.beviset (Fahrzeugbrief) och ett kvitto där uppgifter om hojen (ramnr), köpare, säljare och datum finns.
Sedan gör du bara som det står på Transportstyrelsens hemsida (ansöker om ursprungskontroll osv)

Utmaningen:
Köra hem hojen.
Här får du genast problem eftersom hojen inte har giltlig TüV (typ kontrollbes).
Annars går det till på följande sätt:
Du måste vara på plats med hojen på det lokala Zulassungstelle (typ bilregistret) som bara är öppet vardagar.
Först går man in och gör en anmälan, sedan måste du ha en trafikförsäkring som man kan köpa av företag som brukar se ut som en korvkiosk (ofta vägg i vägg med bilregistret), sedan tillbaka för lite mer stämplar, sedan tillbaka till "korvkiosken" för att köpa regg.plåt (ska vara den röda!) och få den pressad, sedan tillbaka till bilregistret för mera stämplar och Plakette (typ skattemärke). Lätt som en plätt...:rolleyes:
Går hyfsat fort i effektiva Tyskland, men kan ta tid om det är mycket folk (som det kan vara på våren)

Men som sagt...utan TüV ingen plåt!
Då måste du besiktiga hojen på TüV först.
(och hoppas på att den blir godkänd...)

Den tyska reg.plåten kan du glömma, den behåller alltid säljaren.

Sen finns det de som drar en rövare och tar med sig en svensk reg.plåt och kör hem falskskyltat...:eek:
Kan ge stoora problem om något händer!
Inte att rekomendera.

Jag rekomenderar alt.1.

Lycka till!
 

Olof

New member
Alright, jag tror jag är på det klara med det mesta nu, tack vare er extrema hjälpsamhet! Tack! Och tack Maria som jag pratade med imorse.
Köparen ska maila en kopia av registreringsbeviset till mig, samt besiktigt och avregistrera den.

Som jag förstår det då är det upp till mig att ta motorcykeln tillsammans med kvitto och registreringsbeviset i orginal till ett zulassungstelle och där skaffa tillfälliga nr-plåtar.

Jag googlade runt lite och hittade följande:

Adresse
KFZ-Zulassungsstelle
Führerscheinstelle
Friedrich-Engels Str. 27 A
99086 Erfurt

Varpå jag ringde och frågade på min excellenta tyska:

-"Hallo, sprechen sie englisch"?
-"Nein"
-"Hast du eine fruende das englisch sprechen?"
-"Neine"
-ah... ööööh.., "Aus die ein und zwanzig april, hast du öpfnen, åben?"
- eehh.. tyskt pladder... aah neun ..... zwölf....(9-12)
- Kans ich eine uhre rezerviert?"

Varpå hon kopplade vidare mig till en mycket sträng man som babblade på i rasande takt varpå jag ursäkate mig med "ich ferstehen nicht" och la på.

Nu behöver jag bara lista ut om jag kan boka en tid där och sen förmå säljaren att möta mig på kontoret på "friedrich und engels"-gatan med hojen, eller om jag ska åka till honom, men frågan är hur man tar dit hojen? Jag kan väl knappast köra den, och han ska ju avregistrera den? Och frågan är om det kontoret har möjlighet att fixa alla sådana skyltar och grejer eller om det är ett typ huvudkontor eller nåt.

Dessutom är de 3 timmar på fredagen jäkligt tight om tid, det bästa morgontåget jag har hittat tar mig till centralstationen 10.22, det ger mig typ 1 timme att fixa allt pappersarbete där och genomföra köpet. om jag inte kommer ner kvällen innan och tar kvällståget dit och sover i erfurt en natt innan, lutar nog åt det.

Jäkla mycket planering och pappersgöra, men det är lite roligt också, är det för lätt är det ingen sport.
Jag önskar att jag hade lyssnat bättre på tyskalektionerna.




Senast uppdaterad: 2010/09/12 10:37:20 ▼ öppettider, kontakt och mer ...
Öppettider
Mån 09.00 - 12.00 klocka
Tis 09.00 - 12.00 klocka och från 13,30 till 18,00 klocka
Mi.geschlossen
Tors 09.00 - 12.00 klocka och från 13,30 till 16,00 klocka
Fre 09.00 - 12.00 klocka
Lö stängt
Kontakta kontoret
Fon: 0.361 / 655 till 4.580
Fax: 0.361 / 655 till 4.509
E-post: ordnungsamt@erfurt.de
 

Andhil01

New member

Observera att detta är själva trafikförsäkringen.
Du måste i alla fall in på Zulassungstellet för att få underlagen för exportplåten.

Jag skulle nog fixa allt på plats och ställe för att förhindra strul av typen "den gäller inte här, fel sort, färg bla bla"

Troligen värdefullt att sova en natt på stället och hänga på låset.

Det går inte att boka tid på bilregistret, det är dropp in men nummerlapp som gäller.

En rutinerad kille som jag köpte en bil av sprang in på bilregistret efter en nummerlapp, sprang iväg och köpte försäkring medans han väntade på sin tur, fick sedan underlag och reg.nr. tillbaka till försäkringsagenten (som säljer plåtarna också) och fick plåten pressad, sedan tillbaka till bilregistret för sista stämplarna.
Gick på 30 min.
Men det beror som sagt mycket på hur mycket folk det är.
En fin fredag i slutet på april är det en lågoddsare för folksamling.

Ja, det får inte vara för lätt!
Då är det ingen sport.
Jag säger som Kennedy sa inför månresan 1969:
"Vi gör inte detta för att det är lätt, utan för att det är svårt!"
:D

Ett tips till:
Se till att du har numret till ADAC tillgängligt när du åker i Tyskland.
(Ifall du får strul med hojen..)
ADAC är ambulerande bilmekar/bärgare som är MYCKET använbara om står utefter A-bahn med trasigt fordon.
Kallas även för "Der gelbe engeln" De gula änglarna.
 

Olof

New member
Fick följande svar från säljaren:

Hello,
i called with the admission office and they told me that you dont need the german tüv. you only need a transfer-licence plate. a plate only for a short time, to travel to sweden.then you can make the tüv in sweden.
this transfer-licence plate you get in sweden too an bring it to german.


Och det enda som finns i sverige verkar vara tillfällig registrering, som bara utfärdas om fordonet FINNS I SVERIGE. Fast det verkar räcka om jag möter säljaren på det tyska trafikkontoret och så registrerar han av den och jag skaffar nya skyltar och försäkring, dock är jag osäker på om det krävs tüv för att få köra hem den, hittade följande info på ett brittiskt forum:

"Make sure the van you’re after has a TUV (German MOT). The German police require all vehicles being exported have a TUV (although they will issue you plates valid for 5 days if no TUV is present). The van I bought had no TUV and trying to find a station that could fit me in added to the time constraints on getting to the Police station on time."


Dock är den informationen från 2006. Men sen när jag kommer hit borde det väl inte vara något problem om det är en africa twin från 1991 i orginal, då borde det väl räcka med registreringsbeviset och kvitto... det är vad jag lyckats uttyda iallafall. Har mailat det tyska kontoret och dom skriver: (google translate)

"finns det i Tyskland tillfällig registreringsskylt. Dessa är giltiga i 5 dagar. De tillfälliga registreringsskyltar som används för överföring av enheter, så du kan ta motorcykeln till Sverige.

De märken och försäkringen kan köpas på platsen för tillståndsmyndigheten. Du måste ha ditt pass. Så du kan göra allt rätt här."


orginal:es gibt in Deutschland Kurzzeitkennzeichen. Diese sind 5 Tage gültig. Die Kurzzeitkennzeichen dienen für Überführungsfahrten, so dass Sie mit dem Motorrad nach Schweden fahren können.

Die Kennzeichen und die Versicherung können Sie auf dem Gelände der Zulassungsbehörde erwerben. Sie müssen Ihren Pass mitbringen. Sie können also alles hier vor Ort erledigen.


Inväntar svar där.. självklart har dom påsk och långfredag där också, stängt då. Kunde han inte valt en bättre dag att kola på den där grabben, jag skulle kunna sörja typ måndagar istället.
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
den tyska tillfälliga registreringen räcker: citat från Transportstyrelsens hemsida: "Behöver du ansöka om tillfällig registrering?
Om fordonet har en giltig utländsk registrering och en gällande utländsk trafikförsäkring, får du köra fordonet i högst en vecka från det att fordonet fördes in i landet. För att få köra fordonet efter att den första veckan passerat krävs en tillfällig registrering.

Enda undantaget är dagen då du ska utföra registreringsbesiktningen. Då får du köra kortast lämpliga väg till och från besiktningsstationen, under förutsättningen att du har en skriftlig kallelse dit tillsammans med en giltig trafikförsäkring. Den skriftliga kallelsen kan du få från besiktningsstationen du har tid hos."
 

Hampe

Skriver massor!
Olof - ett tungt ansvar vilar på dina axlar;
en hel vväärrlldd vill veta.
Inte bara hur, utan även vad du får hem!
Har man sagt A får man säga B, och kom ihåg:

ThisThreadIsWorthlessWithoutPics.gif



Hampe
popcorn.gif
 

Olof

New member
Olof - ett tungt ansvar vilar på dina axlar;
en hel vväärrlldd vill veta.
Inte bara hur, utan även vad du får hem!
Har man sagt A får man säga B, och kom ihåg:

ThisThreadIsWorthlessWithoutPics.gif



Hampe
popcorn.gif

Haha, du är inte ironisk nu va?
Jag lovar bilder, just nu skulle det innebära bilder på mig framför datorn.
Snackade med transportstyrelsen nu och enda sättet är att skaffa skyltar där och då krävs tuv. Försöker få ägaren att besiktiga den nu, har sagt att jag pröjsar det, det känns rätt bra om den är besiktigad innan jag kör de 13timmar hem(ska stanna i berlin och malmö dock, det längsta jag kört mc innan är sthlm-skara).
 

Hampe

Skriver massor!
Nä, jag skojar lite, men jag är inte elak eller ironisk.
Kan tänka mig kallduschen när man suttit och slöbudat lite och plötsligt får något på halsen som man kanske inte alls riktigt hade tänkt sig.
"Shit shit shit" glädje och panik om vart annat.
Får du säljaren att besiktiga åt dig så är det ju fantastiskt, och en AT är ungefär så skottsäker som en hoj kan bli - det kan inte gärna vara en dålig affär om hojen går, kan besiktigas och du klarar att hanka dig hem med den.
www.xrv750.net hittar du svaren du behöver för att bli kompis med hojen, och tycker du den känns matt på vägen hem så är den säkert strypt till 50ps med insugsgummin som begränsar gasflödet. Finns 10ps att hitta genom att byta.
Själv hade jag dragit ner med kärra o hämtat, men som sagt - vill killen traggla med TüV så är det bara att tacka o ta emot. Kul resa!
Håll bara koll på detta: http://www.transportstyrelsen.se/sv/Nyhetsarkiv/Gul-tysk-registreringsskylt-inte-giltig-i-Sverige/



Hampe
 
Last edited:

Olof

New member
I made it!

Tror inte man kan ha sån tur, säljaren betalade korttidsförsäkring besiktningen och nummerplåt och la inte på nåt på priset. Jag körde från Erfurt, stannade en natt Lübeck och en i Skåne utan något problem(om man bortser från att jag välte monstret när jag stannade vid en rondell, men det var mest pinsamt, fan vad stor den är!). Undrar förövrigt om det finns säten som är lite lägre och kanske hårdare, nu får jag stå på tå när jag stå still samt att sadeln är ganska obekväm, funderade på att amputera rumpan efter 50 mil. När det var heltomt så maxade jag den till 185 km/h på Autobahn, backspeglarna gled in.. aldrig kört så fort förut.

Sen var jag ju jäkligt smart när jag bestämde mig att ta bron från Tyskland till Danmark för att slippa ta färjan från Travemünde till Trelleborg. Den bron var obefintlig, så det blev ändå färja OCH omväg OCH 190kr för öresundsbron.

Förövrigt: Pissljummen Bockwurst mit kartoffel på vägkrog... totalförstörd mage i flera dagar + fick tömma maginnehållet, kostade 15 Euro, inte speciellt värt.

Nu är det bara att vänta på att ursprungskontrollen går igenom, dock får jag lite huvudbry av TüV där det står att några fel har upptäckts, bland annat "ölverlust", och jag tror inte det betyder att den förlustar sig i öl utan att det droppar lite olja, märkte av en enstaka droppe efter en natts parkering.

Dock stå det nånting om styret och bromsarna, men samtidigt står det ""Eine wiedervorführung ist nicht erforderlicht". Nån som är bra på tyska och att översätta?

1100 Euro = 9782 SEK + bensin, käk, avgifter och sen allt pappersarbete i Sverige.

Bilder nedan,:MC'n, Schnitzel, Leipzigs tågstation (där jag hade 6 minuter på mig att byta tåg och lyckas glömma hjälmen.. skitkult att springa tillbaka från och hämta den med 1 min tillgodo.)



Supertack för all hjälp jag fick, nu är det bara att hoppas att inget strular, ta i trä. Man ska dock ej underskatta murphys law.
 

Marie

Banned
"Eine wiedervorführung ist nicht erforderlicht"

Att den inte behöver inställa sig igen. Måste motsvara våra svenska "villkorstvåor" dvs det finns anmärkningar som skall åtgärdas, men man behöver inte ombesiktiga.

Skall du slippa färja till Danmark så kör du norrut från Hamburg och in i Danmark på Jylland. Sen kan du via broar köra i princip rakt österut. Gratisbro över Lillebælt, betalbro över Storebælt, och betalbro Öresundsbron. Bron från Puttgarden till Rødby blir nog inte klar förrän framåt 2020....

Tyskar är oftast mycket bra och rejäla att ha att göra med i affärer, så att du fick honom att fixa både TÜV och registerering förvånar mig inte särskilt.
 
Last edited:

Bob Sweden

New member
"ölverlust"
"Eine wiedervorführung ist nicht erforderlicht"

Grattis till ökenmonstret!

Ölverlust = oljeläckage
Eine wiedervorführung ist nicht erforderlicht = En förnyad visning är inte nödvändig = Du behöver inte ombesikta.

Antar att det motsvarar att du fått ett påpekande på bilprovningen, så det bör inte vara något problem.

/B
 
Top