Hjälp en novis med GPS funderingar!!

Ginnies

New member
Hej!

Behöver hjälp av GPS-kunniga personer att förstå mig på min nyinköpta Garmin Zumo 660. Handboken, både tryckt och digitalt, var inte så omfattande, om man uttrycker sig milt.

Mina funderingar är:

1. Hur för man över sparade waypoints till GPS:en? Har ett gäng sparade rutter och POI:s på datorn som jag behöver få in i GPS:en. Själva filen som ligger på datorn ser ut att vara en typ av Excelfil. Då menar jag att själva ikonen liknar excelikonen.

2. Hur för man över musik? När jag gör det drar jag bara över MP3 filer till minneskortet, men då hittar bara GPS:en första låten i spellistan. Resten kommer inte upp, liksom.....

3. Om jag vill till en viss plats, via en annan, hur gör jag då? Det blir ju då som en rutt? Eller??

4. Hur bra funkar GPS:en i de östra delarna av Europa? Enligt karttäckning på internet så ska de täcka upp så gott som alla Europeiska länderna, men hur är det i verkligheten? Ska köra Polen, Slovakien, Ungern, Kroatien, Rumänien och ev Bulgarien. Kommer även köra en sväng västerut, men där tar jag för givet att det fungerar bra. Eller??

Är det ett speciellt program som hanterar sådana saker. Har försökt med Mapsource, men jag förstår inte hur jag ska göra. Är helt novis på detta med GPS så jag behöver all hjälp jag kan få. Vänder kosan söderut efter midsommar och då måste allt vara klappat och klart.

/Ginnies
 
Last edited:

powerglide

New member
Jepp. Mycket du frågar efter görs i MapSource.

Själv klickade jag bara runt lite tills jag kom på hur det fungerade.
Men alla Windowsprogram har ju inbyggd hjälp (tryck på F1).
Har du läst den?
 

fbg

New member
Hej!

Behöver hjälp av GPS-kunniga personer att förstå mig på min nyinköpta Garmin Zumo 660. Handboken, både tryckt och digitalt, var inte så omfattande, om man uttrycker sig milt.

Mina funderingar är:

1. Hur för man över sparade waypoints till GPS:en? Har ett gäng sparade rutter och POI:s på datorn som jag behöver få in i GPS:en. Själva filen som ligger på datorn ser ut att vara en typ av Excelfil. Då menar jag att själva ikonen liknar excelikonen.

2. Hur för man över musik? När jag gör det drar jag bara över MP3 filer till minneskortet, men då hittar bara GPS:en första låten i spellistan. Resten kommer inte upp, liksom.....

3. Om jag vill till en viss plats, via en annan, hur gör jag då? Det blir ju då som en rutt? Eller??

4. Hur bra funkar GPS:en i de östra delarna av Europa? Enligt karttäckning på internet så ska de täcka upp så gott som alla Europeiska länderna, men hur är det i verkligheten? Ska köra Polen, Slovakien, Ungern, Kroatien, Rumänien och ev Bulgarien. Kommer även köra en sväng västerut, men där tar jag för givet att det fungerar bra. Eller??

Är det ett speciellt program som hanterar sådana saker. Har försökt med Mapsource, men jag förstår inte hur jag ska göra. Är helt novis på detta med GPS så jag behöver all hjälp jag kan få. Vänder kosan söderut efter midsommar och då måste allt vara klappat och klart.

/Ginnies

Tjenare
Har du aldrig funderat att köpa en karta , jag lovar dej att du får mycket
roligare . Du kan kanske köra fel och behöva fråga efter vägen och då
träffar du lokalbefolkningen och jag kan säga att det ger mer än en GPS kan ge.
Ha de :D:D
 

badpitt

New member
Tjenare
Har du aldrig funderat att köpa en karta , jag lovar dej att du får mycket
roligare . Du kan kanske köra fel och behöva fråga efter vägen och då
träffar du lokalbefolkningen och jag kan säga att det ger mer än en GPS kan ge.
Ha de :D:D

Och du har inte funderat på att gå över till häst och vagn?
Då skulle du få myyycket roligare, mer tid att se saker mm.
 

badpitt

New member
Är det ett speciellt program som hanterar sådana saker. Har försökt med Mapsource, men jag förstår inte hur jag ska göra.
/Ginnies

GPSen är ett fantastiskt instrument där du kan göra rutter i förväg som gör att du slipper köra de stora vägarna och istället kan köra mindre vägar nästan helt fria från trafik, om du vill.

Du behöver ha i gång Mappsourse och du behöver installera kartan i Mappsourse, det finns koder i paketet där dvdn med kartan finns, var rädd om dem.

Börj med det och klicka runt lite så löser sig säkert det mesta.
 

badpitt

New member
Hej du
Med tanke på din bild så , är detkanske du som behöver Hästen
Ha de:D:D

Jag har ju redan en bergsget det räcker för mig, tar sig fram överallt (nästan).

Det är du som är bakåtsträvaren, vill du inte anamma den nya tekniken är det upp till dig, men jag tycker det är tråkigt att folk som inte begriper sig på GPS skall klanka ner på de som använder GPS.

Se tex på BMW klubbens sida hur många det är där som använder sig av GPS.
 

Triumph int

New member
Jag har också en Zumo 660 och den funkar superbra,
vet tyvärr inget om öst.

Kopplade telefonen via bluetooth och det funkar också bra.

Jag sökte på nätet för att lära mig om hur man laddar in egna POI,
efter att läst på nätet så kunde jag ladda in diverse POI-filer.

Jag kommer inte ihåg var på nätet, men ett tips kan vara BMW-klubben

Mapsource är grunden till allt som har med rutter att göra,
prova i bilen så att du hinner träna in dig på alla funktioner.
 

fbg

New member
Jag har ju redan en bergsget det räcker för mig, tar sig fram överallt (nästan).

Det är du som är bakåtsträvaren, vill du inte anamma den nya tekniken är det upp till dig, men jag tycker det är tråkigt att folk som inte begriper sig på GPS skall klanka ner på de som använder GPS.

Se tex på BMW klubbens sida hur många det är där som använder sig av GPS.

Hej du
Synd att du tycker att jag är en bakåtsträvare och att jag klankar på
sådana som har GPS. Saken är den att jag har också GPS men tycker att
kartan ger mer och är intresantare , och att BMW klubbens sida skriver
om GPS är totalt ointressant

Ha de :D:D
 

Ginnies

New member
Jepp. Mycket du frågar efter görs i MapSource.

Själv klickade jag bara runt lite tills jag kom på hur det fungerade.
Men alla Windowsprogram har ju inbyggd hjälp (tryck på F1).
Har du läst den?

Hej Dennis!

Hanterar man även musik och bilder i Mapsource? Har försökt klura ut hur man ska gå till väga, men jag fattar verkligen inte. Ska prova hjälpen i programmet som du föreslår nästa gång.

Ha en bra dag!

/Ginnies
 

Ginnies

New member
Tjenare
Har du aldrig funderat att köpa en karta , jag lovar dej att du får mycket
roligare . Du kan kanske köra fel och behöva fråga efter vägen och då
träffar du lokalbefolkningen och jag kan säga att det ger mer än en GPS kan ge.
Ha de :D:D

Hej Falkenbergaren!

Har i alla år kört med papperskarta i Europa, men efter sista resan genom Paris i rusningstrafik, letandes efter campingen, lovade jag mig att det skulle bli den sista resan utan hjälp av GPS. Det är ingen lek att hålla uppsikten på en kaotiskt trafikmiljö, men halvgalna fransmän körandes i 80 km/h mellan bilköerna, samtidigt som man ska hitta rätt avfart för att komma dit man vill.

Men jag håller med dig om att köra med papperskarta och samtidigt köra "lite lagom" fel leder in på vägar och upplevelser som man annars inte skulle hittat. Vad jag förstår går att låta GPS:en välja en alternativ väg till den redan valda. På så sätt kommer man ju in på ett liknade sidospår med äventyret runt hörnet ;-)

Ha det gott!

/Ginnies
 
M

magne

Guest
Hej!

Behöver hjälp av GPS-kunniga personer att förstå mig på min nyinköpta Garmin Zumo 660. Handboken, både tryckt och digitalt, var inte så omfattande, om man uttrycker sig milt.

Mina funderingar är:

1. Hur för man över sparade waypoints till GPS:en? Har ett gäng sparade rutter och POI:s på datorn som jag behöver få in i GPS:en. Själva filen som ligger på datorn ser ut att vara en typ av Excelfil. Då menar jag att själva ikonen liknar excelikonen.

2. Hur för man över musik? När jag gör det drar jag bara över MP3 filer till minneskortet, men då hittar bara GPS:en första låten i spellistan. Resten kommer inte upp, liksom.....

3. Om jag vill till en viss plats, via en annan, hur gör jag då? Det blir ju då som en rutt? Eller??

4. Hur bra funkar GPS:en i de östra delarna av Europa? Enligt karttäckning på internet så ska de täcka upp så gott som alla Europeiska länderna, men hur är det i verkligheten? Ska köra Polen, Slovakien, Ungern, Kroatien, Rumänien och ev Bulgarien. Kommer även köra en sväng västerut, men där tar jag för givet att det fungerar bra. Eller??

Är det ett speciellt program som hanterar sådana saker. Har försökt med Mapsource, men jag förstår inte hur jag ska göra. Är helt novis på detta med GPS så jag behöver all hjälp jag kan få. Vänder kosan söderut efter midsommar och då måste allt vara klappat och klart.

/Ginnies

Svar på fråga 1:
Det finns ett program som heter poi-Loader som är gratis och du använder för att föra över dina Points Of Intrest. Själv har jag alla stockholms mc-parkeringa, svenska kyrkor, apotek, systembolag, okq8-mackar, badplatser m.m bland mina poi's. Superbra för att hitta saker snabbt.

2.
Det ska bara vara att släppa filerna i någon music-mapp. Själv använder jag min SonyEricsson för musik, den är mycket bättre. kan dock inte byta musik under färd.

3.
Du kan göra det som en rutt eller en viapunkt. Ex. Du har markerat att du ska hem. På vägen hem kommer du på att du vill ha några öl att ta efter en fin tur. Du kan då lägga in ett extra stopp som en avstickare.

4.
Jag tror kartorna är riktigt bra och minst lika bra som de papperskartor du kan hitta här. Skulle du hamna lite fel finns jo möjlighet att bli känt med lokalbefolkningen. När jag åkte i Polen var det inga problemn.

5.
Viktigast är att leka med alla funktioner, skapa rutter och varianter. Ett annat ställe att söka på är www.bmwklubbens.se där finns ett forum med massor av svar kring gps. Det ryktas t.o.m. att support på Garmin använder det forumet för att hitta svar :D

Lycka till med din nya GPS!
 

powerglide

New member
Hanterar man även musik och bilder i Mapsource?

Nop. MapSource hanterar bara kartor, rutter, viapunkter och spår.

MP3 kommer jag inte ihåg längre men prova att stoppa i ett SD-kort med lite musik.
På min Zūmo 550 suger ljudet fett så den använder jag aldrig för musik.
 

Ginnies

New member
Svar på fråga 1:
Det finns ett program som heter poi-Loader som är gratis och du använder för att föra över dina Points Of Intrest. Själv har jag alla stockholms mc-parkeringa, svenska kyrkor, apotek, systembolag, okq8-mackar, badplatser m.m bland mina poi's. Superbra för att hitta saker snabbt.

2.
Det ska bara vara att släppa filerna i någon music-mapp. Själv använder jag min SonyEricsson för musik, den är mycket bättre. kan dock inte byta musik under färd.

3.
Du kan göra det som en rutt eller en viapunkt. Ex. Du har markerat att du ska hem. På vägen hem kommer du på att du vill ha några öl att ta efter en fin tur. Du kan då lägga in ett extra stopp som en avstickare.

4.
Jag tror kartorna är riktigt bra och minst lika bra som de papperskartor du kan hitta här. Skulle du hamna lite fel finns jo möjlighet att bli känt med lokalbefolkningen. När jag åkte i Polen var det inga problemn.

5.
Viktigast är att leka med alla funktioner, skapa rutter och varianter. Ett annat ställe att söka på är www.bmwklubbens.se där finns ett forum med massor av svar kring gps. Det ryktas t.o.m. att support på Garmin använder det forumet för att hitta svar :D

Lycka till med din nya GPS!


Hej Magne!

Tack för super-seriöst svar.

Om jag lyckas lägga in POI:s på GPS:en, var hamnar de då? Kommer de upp under "intressant plats", där ställen finns för bla mat, logi, bränsle mm. Eller hamnar de under favoriter? Vitsen är ju att kunna se var närmaste campingplats ligger, hur långt det är dit och hur man tar sig dit.

Har en fil på datorn med campingplatser i Europa som jag bara inte förstår hur jag ska få in i GPS:en. Om det gick att få till det på ett sådant sett att man kommer körandes sent på kvällen, söker efter närmste campingplats och trycker på "KÖR". Vips har man campingplats för natten. Har du nån uppfattning om det är möjligt att få till det så??

De POI:s du har på din GPS, hur har du fått in dem i GPS:en? Är det med programmet du nämner, POI-loader?

Har testat att lägga in flera stop på en sträcka. Men det finns ingen möjlighet, vad jag kan se, att lägga in en "via punkt" under tiden man kör. Den enda möjligheten är att lägga göra en rutt innan man kör iväg. När man väl startat går det inte, (eller jag vet inte hur man gör)

Vad har du för märke/modell på din GPS? Kan det vara så att hanteringen av din GPS är annorlunda jämfört med min garmin?

Många frågor, men hoppas på svar ;-)

/Ginnies
 
Last edited:
B

Batman

Guest
Hej Magne!

Tack för super-seriöst svar.

Om jag lyckas lägga in POI:s på GPS:en, var hamnar de då? Kommer de upp under "intressant plats", där ställen finns för bla mat, logi, bränsle mm. Eller hamnar de under favoriter? Vitsen är ju att kunna se var närmaste campingplats ligger, hur långt det är dit och hur man tar sig dit.

Har en fil på datorn med campingplatser i Europa som jag bara inte förstår hur jag ska få in i GPS:en. Om det gick att få till det på ett sådant sett att man kommer körandes sent på kvällen, söker efter närmste campingplats och trycker på "KÖR". Vips har man campingplats för natten. Har du nån uppfattning om det är möjligt att få till det så??

De POI:s du har på din GPS, hur har du fått in dem i GPS:en? Är det med programmet du nämner, POI-loader?

/Ginnies

hej Ginnies
jag har en 2010 Garmin 1490T och mina POI:s hamnar under "EXTRA" och sedan "Egna intressanta platser" om du har lagt in Campingplatser med programmet POI loader, programmet sköter sig själv när det startas, men glöm inte att välja km/m, du får själv välja när GPS:en ska varna för en Campingplats
http://www8.garmin.com/products/poiloader/
när du har laddat in poi:en med programmet kommer en symbol upp på din GPS när du kör, men du kan oxå leta upp "Campingplatser" och köra till närmaste.
Rutter hamnar i "Favoriter" och dom kan du göra själv med
http://www.viamichelin.co.uk/web/Routes
när du har gjort din rutt, tittar du under den lilla kartan där det står "Route details" (3 stora flikar) där kan du klicka på "send via" GPS, en ruta kommer upp där du väljer vilken GPS du har, se till att dina filer sparas på skrivbordet, lättare att hitta, namnge din rutt så att den är lättare att hitta. Filen som skapades heter nu .gpx
sen kopplar du upp din GPS till datorn och letar upp mappen gpx I GPS:en, dra den skapade gpx filen från din dator till GPS mappen, hör av dig om du behöver mer hjälp, jag har även lagt in fartkameror, kontrollplatser, toaletter, rastplatser, bensinmackar, snabbmat m.m. jag använder min GPS i jobbet.
användbara länkar
http://www.speedcams.se/
http://www.poiplaza.com/index.php
F.ö. så har jag aldrig hört talas om att Garminsupport använder BMW klubbens forum till hjälp, det var nog det dummaste jag någonsin har hört
 

MvM

New member
F.ö. så har jag aldrig hört talas om att Garminsupport använder BMW klubbens forum till hjälp, det var nog det dummaste jag någonsin har hört

Dumt kan tyckas men ursprunget till uttalandet kommer nog från denna post av "Danneman" på bmwklubbens forum:

"Garmin Support = BMW Klubben.
Ringde idag Garmin SE, för att checka av en del saker inför köp av Friluftskartan Pro. Ville kolla till 100% om den var kompatibel med Zumo 550, vilket jag iofs mer eller mindre redan kände till iom forumet här.
Hursomhaver, jag nämnde till dem att jag var relativt säker på denna sak, men efs Garmins webb inte upplyste om detta ville jag kolla.
De började undersöka saken och kom fram till att, -Nej tyvärr, det finns ej stöd i Zumo 550. Verkade som de själva också kollade på sin egen hemsida för denna info.
Då ville jag att de verkligen skulle verifiera detta då som jag sa misstänkte att de har fel. Det dröjde ett par min ytterligare och sen fick jag svaret att den visst skulle stödjas, och att det var en miss att denna info ej fanns på deras hemsida. -Jag har kollat på BMW klubbens forum och det ska fungera var svaret jag fick.
Garmin använder mao Forumet för att checka det de inte själva kan checka eller har info om
."
 
Top