Hjälmtest i MC-folket

gundj

New member
Kul med hjälmtest i tidningen, men, vad bestämde urvalet?
Endast 2 av hjälmarna har fått 5 stjärnor i Sharp, varav AGV-hjälmen egentligen bara har 4 eftersom den testade i tidningen är SV-modellen.
Övriga hjälmar har vi ingen aning om hur säkra dom är, mer än att dom är "Godkända".
MDS är för mig en moppehjälm t ex.

Gör ett nytt test men med femstjärniga.
 

Marie

Banned
Ja, var fanns riktiga hjälmar som t.ex. Schuberth C3 ?

Konstiga fabrikat från suspekta länder var det ju bara.
 
Helt oavsett urvalet, som jag helt förstår är svårt att göra på ett sätt som tillfredsställer alla utan att låsa redaktionsresurser i ett halvår, så är jag litet tveksam till artikelupplägget i grunden. En hjälmtest behöver imho absolut inkludera objektiv provning med avseende på säkerhet, så som bl.a. Bike gjort tidigare. Det torde inte vara någon nyhet att det kan finnas rätt stora skillnader i bl.a. stötdämpning mellan olika hjälmar med samma certifiering. En artikel med de bitar som redovisades nu kan nå upp till benämningen produktöversikt, men inte test - eftersom bedömning av den absolut viktigaste egenskapen av alla hos en hjälm saknas. Men viktigare än vad man kallar artikeln är att den, på grund av ovanstående, tyvärr tappar 90% av sitt meningsfulla innehåll i mina ögon. Förlåt. :wink:
 

HMR

New member
Testen upplevde jag som det mest out-of-date jag läst på länge i den tidningen. En viktig detalj med nya hjälmar är hur dom passar ihop med Leatt-Brace och liknande kotpelarskydd. Inte ett enda ord ens om att det kan vara en tänkbar frågeställning. Efterblivet!
 
Top