Hjälmförslag

zerokool

New member
Ska köpa ny hjälm, sitter nu med en Airoh SV-55, väger 1600 +-50
Misstänker att den plus monotont arbete gjorde att jag fick diskbråck i nacken -08, men har fortfarande lite känningar av det.
Polaren trodde att den kanske satt för djupt på huvudet så att säga.
Vet inte om det har med saken att göra, men körde Ninja den sommaren. Nu blir det en Offroad istället, 99.9% kommer bli touringkörning

Så nu vill jag ha nått lättare och bättre.

Har ni några förslag man ska titta på?
Maxpriset är 6000:-
 
Vet inte hur airoh hjälmar är rent formmässigt och således huruvida de passar mitt huvud. Jag har kört dels Shoei och dels Suomi och kan rekmomendera dem båda. Har du så stor budget skulle jag satsa på en Shoei, om de sitter bra på ditt huvud. XR1000 funkar bra för mig, numera finns väl nya XR1100 som uppföljare. Kör ner på affärn och prova. Jag tycker att Shoei håller en hög känsla av kvalitet med god ljuddämpning, inte helt oviktigt om man ska toura. Vikten vet jag inte men tror de ligger lägre än 1600 gram i alla fall.
Magnus
 

Zopilote

New member
Jag undrar hur mycket en viktskillnad på några hundra gram egentligen kan påverka, men bland de lättaste hjälmarna på marknaden är Marushin RS-1 Carbon på 1050 gram. Frågan är om inte aerodynamiken och passformen är viktigare?
Jag har precis köpt en Schuberth S1 Pro, som jag längtar efter att få provköra när vädret tillåter. Det är i allafall (i soffan) den bekvämaste hjälm jag någonsin provat, sitter som gjuten på skallen och dämpar alla ljud riktigt bra. Den skall även ha en helt neutral aerodynamik utan lyft.
Jag tror snarare att hojbytet kommer att påverka positivt, min nacke gillar inte heller sporthojar längre sträckor utanför banan ;)
 

ezzo

New member
Jag undrar hur mycket en viktskillnad på några hundra gram egentligen kan påverka, men bland de lättaste hjälmarna på marknaden är Marushin RS-1 Carbon på 1050 gram. Frågan är om inte aerodynamiken och passformen är viktigare?
Jag har precis köpt en Schuberth S1 Pro, som jag längtar efter att få provköra när vädret tillåter. Det är i allafall (i soffan) den bekvämaste hjälm jag någonsin provat, sitter som gjuten på skallen och dämpar alla ljud riktigt bra. Den skall även ha en helt neutral aerodynamik utan lyft.
Jag tror snarare att hojbytet kommer att påverka positivt, min nacke gillar inte heller sporthojar längre sträckor utanför banan ;)

Marushin RS-1 Carbon på 1050 gram
Denna hjälm har jag och jag kontrollvägt den. 958 gram väger min.
Kan också intyga att vikten gör enorm skillnad. Haft min arai rx-7 hjälm som reserv. Det är en hjälm i +7000 kr klassen. Och visst sitter den lite skönare. Brusar mindre. Men den är ett blysänke i jmf.

Letar ny hjälm för denna säsong.. och det lutar åt Marushin RS-1 Carbon
igen....
 

jan-olovj

Active member
Diskbrock och hjälm. Jag har haft denna förfärliga åkomma i många år akut två gånger. Jag skulle helre kolla hur du sitter framför allt inte hänga på armarna utan sitta helt rak och med möjlighet att ändra sittsälning då och då. Jag flyttade styret på min Varadero så att jag sitter rätt. Jag får ändå verk i axlar nacke och armar men när jag flyttar rumpan lite så att jag ändrar mig så klingar smärtan bort. Detta gäller mig men har du inte sett sambandet så kolla.
 
Top