Hjälmar - E3 samma som ECE 22:05?

JohanW

New member
Hej!

Min fråga är enkel: Är en hjälm märkt med E3 också ECE 22:05 godkänd?

Det är så att jag ska köpa en mc-hjälm och har fastnat för en Bell-hjälm som jag trotts ihärdigt letande inte hittar på den svenska marknaden. Jag har nu varit i kontakt med en Belgisk återförsäljare som kan skicka hjälmen till mig men på grund av bristande engelska kunskaper från belgarens sida så har jag svårt att få svar på om hjälmen uppfyller de rätta kraven. Han har skickat mig ett dokument, på vad jag tror är franska, som verkar intyga att hjälmen har märkningen E3 (provar att bifoga det). Hjälmar som säljs i Europa ska väl vara ECE 22:05 godkända men kan man lita på att alla är det?

E3 står, om jag förstår det rätt, för att den är testad i Italien men jag har inte lyckats få fram om detta också betyder att den är ECE 22:05 godkänd.

Är det någon som kan hjälpa mig reda ut detta?

Å när jag ändå är igång kan jag kanske fråga om någon känner till en butik i Sverige, gärna i Stockholms/Linköpingstrakten som säljer Bell-hjälmar?

Tack på förhand!
 
Du ska få samma tråkiga råd av mig som av många andra här. Skit i hur hjälmen ser ut! Bestäm hur mycket pengar du är beredd att lägga på en hjälm. Åk till en välsorterad mc-handlare och prova. I samråd med din, förhoppningsvis, kunnige försäljare köp den som sitter bäst. Köp inte en hjälm som du inte ens kunnat prova. Hjälmen ska skydda det viktigaste du har. Styrs inte för mycket av det estetiska i det valet.

Vad gäller märkningen har jag inget svar.
Magnus
 

Petra

Super Moderator
Hej Johan,
jag håller med Tengaipetrus i det han skriver här ovan. Det är superviktigt att hjälmen sitter perfekt. Även om det är samma storlek på två hjälmar kan det skilja jättemycket på passformen beroende på märke. En duktig säljare som hjälper till med utprovning gör väldigt mycket för din säkerhet. Köp aldrig en hjälm utan att ha provat ordentligt. Den ska sitta som ett smäck!

ECE 22:05 är en okej testmetod. Det finns fler metoder som är bra - kanske bättre. Inte minst pga att en del av dem köper hjälmar från butik. De tar inte emot utvalda hjälmar som tillverkaren skickar till testinstitutet. (Så görs faktiskt med ECE 22:05 tester)

En hjälm som klarat ECE 22:05 är bra och godkänd i Sverige, det vet vi. Vi vet dock inte hur bra. Klarade den testet med knapp marginal eller briljerade den i alla avseenden?

Ett hett tips när man vill veta hur bra en hjälm klarar tester är att kolla på brittiska myndighetens hjälmguide. De testar ungefär med med samma metod som ECE 22:05. Därefter publicerar de hur väl de olika hjälmarna klarade de olika momenten i testet.

Här ser du de Bell-hjälmar som testat hittills. http://sharp.direct.gov.uk/testhelm...&sharp-type=All&sharp-rating=1&discontinued=1
Som du ser är samtliga är ECE 22:05 godkända.
 

CB_Tobbe

New member
Hjälmen är godkänd i Italien enligt ece 22.05, enligt dokumentet från transportministeriet i Italien. Ett sådant godkännande är giltigt i hela EU /EES området. E 3 betyder att godkännandet utfärdat i Italien.
 
Last edited:

JohanW

New member
Tack så mycket för svaren!

Anledningen till att jag är villig att gå igenom så mycket besvär för den här hjälmen är inte bara för att den är fräck. Jag skulle vilja hitta en hjälm som 1) är säker 2) sitter bra 3) som får mig att synas 4) ser bra ut. Det som har varit svårast att hitta är en hjälm som både är säker och ser bra ut men som också är i skrikiga färger (gärna orange). En säker hjälm med bra passform är väldigt viktigt, jag skulle även vilja ha en som syns bra och skyddar mig genom att andra trafikanter ser mig. Denna hjälmen uppfyller allt förutom passformen då som jag inte haft möjlighet att prova. Fick rådet av en återförsäljare att prova en hjälm av märket Bell för att testa passformen då hjälmar av samma märke brukar vara utformade på samma sätt inuti.

Jag har inte hittat en hjälm som når upp till mina önskemål på den svenska marknaden. Denna hjälmen är det närmaste jag har kommit, för övrigt en "Bell RS-1 Airtrix Melt Down" (http://www.revzilla.com/motorcycle/bell-rs-1-airtrix-melt-down-helmet).

Är verkligen det bästa att minska mina krav på synlighet och ta en hjälm jag kan hitta i Sverige? :(
 

CB_Tobbe

New member
Att hjälmen är godkänd betyder bara att den uppfyller vissa minimikrav på säkerhet. Det finns öppna hjälmar hos Biltema för 399 kr som är fullt godkända. Sedan finns det shoei x-spirit rr-hjälm för 8000 kr som också är godkänd enligt samma normer.

Men användaren upplever en avsevärd skillnad i komfort mellan produkterna.
 

roffe_s

Active member
...Är verkligen det bästa att minska mina krav på synlighet och ta en hjälm jag kan hitta i Sverige? :(
Vill Du synas? Verkligen synas? Då kör Du en vit hoj, monterar blågula reflexer på sidan av eventuell frontkåpa, tjackar blått allvädersställ med reflexdetaljer i gult och väljer vit integralhjälm av valfritt fabrikat.

Då syns Du absolut bäst i trafiken enligt de synbarhetsutredningar jag sett. Tyvärr, men så illa är det...
 
Top