hjälm till custom?

dreamjay

New member
Glöm allt vad säkerhet och praktiskt heter, nu är det stil-diskussion som gäller. :cool:

Vilken hjälm ska man ha till custom-båge?

Jag skulle gärna ha den s.k. pottan, men de är ju inte ECE-godkända och då inte heller lagliga om jag förstått det rätt...? :(
 

Zopilote

New member
Jag läste på ett amerikanskt forum ett ganska bra argument för att skippa hjälmtvånget helt.
En kille skrev detta:

"{pfffffttt} The incremental cost to me is well worth it to impact (heh) each idiot who might spawn. Think of it--the cost to you really only pennies per dead/brain-dead asshat. Where else can you get such a deal...? Even ammunition is more expensive. The more I think about this, the better I feel about spending a few bucks to support helmet freedom laws!"

Sammanfattning: är utseendet viktigare än funktionen (skyddet) så välj den som ser "coolast" ut...
 

dreamjay

New member
Jag läste på ett amerikanskt forum ett ganska bra argument för att skippa hjälmtvånget helt.
En kille skrev detta:

"{pfffffttt} The incremental cost to me is well worth it to impact (heh) each idiot who might spawn. Think of it--the cost to you really only pennies per dead/brain-dead asshat. Where else can you get such a deal...? Even ammunition is more expensive. The more I think about this, the better I feel about spending a few bucks to support helmet freedom laws!"

Sammanfattning: är utseendet viktigare än funktionen (skyddet) så välj den som ser "coolast" ut...

..men nu var jag ju inte ute efter att köra helt utan hjälm. :rolleyes:
Var det bara funktionen som räknades skulle det ju bara behövas ett skinnställ (det bästa) och en hjälm (den bästa) och en motorcykelmodell (den bästa ur funktionell synvinkel), så bespara mig hycklande moralpredikningar, tack! :D

(Dessutom var det ju just den "coolaste" jag ville veta åsikten om av forumet... :) )
 

Zopilote

New member
Det var inte alls menat som moralpredikan, var och en skäms för sig...:rolleyes:
Däremot har jag väldigt svårt för den (tyvärr ganska vanliga) trenden att så uppenbart sätta form och "image" före funktion.
Att åka omkring med öppen hjälm i kombination med dödskalle-buff och solglasögon och sedan se ut som Lasse Berghagen när man tar av sig hjälmen tycker jag själv är ganska skrattretande. Man väntar sig nästan att se en randig slips skymta under skinnjackan också :)

Coola hjälmar som faktisk skyddar lite också:
Simpson Bandit XX
Roof Boxer
Roof Daytona
Caberg Brutus
 

dreamjay

New member
Vilken tur att jag inte ser ut som Mr Berghagen då... ;)

Roof Boxer har jag spanat lite på tidigare, det är lite stridspilot över den och helt klart cool. Sitter man på en power cruiser är den helt klart ett utmärkt alternativ rent stilmässigt (och ett mycket bra alternativ säkerhetsmässigt). Sitter man däremot på t.ex.en Indian eller chopper känns den inte riktigt klockren... :p

Det är väl mest den senare kategorin jag är ute efter... :)
 

Hasse

New member
ett bra val

Roof Boxer ser ju ut att vara ett förnuftigt val.
Hakskyddet brukar vara uppskattat av de som krachat och ser
reporna på skyddet efteråt.
Köp och var rädd om dig!
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag har en Roof Boxer sedan några år. En bra kompromiss när man hatar integral - det gör jag. Har kört med Nolan i 20 år tidigare men insåg att en bra hjälm är viktigt. Fördelen när det regnar är enorm. Och visiret har jag nästan alltid nerfällt numera. Nackdelen är att man ser ut som om man har öron bakifrån p g a flärpar som sticker upp. Den passar inte mitt huvud särskilt bra och klämmer över pannan. Men, vi har ju alla olika skallform.
 

britt-mari

New member
Jag har en Roof Boxer sedan några år. En bra kompromiss när man hatar integral - det gör jag. Har kört med Nolan i 20 år tidigare men insåg att en bra hjälm är viktigt. Fördelen när det regnar är enorm. Och visiret har jag nästan alltid nerfällt numera. Nackdelen är att man ser ut som om man har öron bakifrån p g a flärpar som sticker upp. Den passar inte mitt huvud särskilt bra och klämmer över pannan. Men, vi har ju alla olika skallform.

Hej!
Jag har en Boeri integralhjälm och trivs bra med den; enda kruxet är glasögonen som jag måste ha för att inte vara en trafikfara. Men jag valde skalmar efter hjälmen sist jag bytte(hade hjälmen med hos optikern när jag provade ut bågarna!), så det funkar rätt så bra. Det är: av med glasögonen, på/av med hjälmen, på med glasögonen. Har hört att "fast" integral är det säkraste - jag är rätt ny som mc-åkare, så jag har inte testat så många hjälmar. Jag kör Honda cx500 Custom, men tänker inte så mycket på hur jag ser ut - borde jag det? För mig kommer säkerheten först!
mvh
Britt-Mari
 

Zopilote

New member
Hej!
Jag har en Boeri integralhjälm och trivs bra med den; enda kruxet är glasögonen som jag måste ha för att inte vara en trafikfara. Men jag valde skalmar efter hjälmen sist jag bytte(hade hjälmen med hos optikern när jag provade ut bågarna!), så det funkar rätt så bra. Det är: av med glasögonen, på/av med hjälmen, på med glasögonen. Har hört att "fast" integral är det säkraste - jag är rätt ny som mc-åkare, så jag har inte testat så många hjälmar. Jag kör Honda cx500 Custom, men tänker inte så mycket på hur jag ser ut - borde jag det? För mig kommer säkerheten först!
mvh
Britt-Mari

Det finns lite olika uppfattningar om vilket som egentligen är säkrast: En "hel" integralhjälm har fördelen att vara en stark och oftast ganska lätt konstruktion, medan en öppningsbar oftast är lite tyngre och har en viss inbyggd vekhet i låsanordningen till "bogvisiret". Den stora fördelen med en öppningsbar ur säkerhetssynpunkt är att man kan få första hjälpen utan att hjälmen behövs tas av med risk att förvärra en nackskada.
Komposithjälmar är att föredra eftersom de inte studsar på samma sätt som plasthjälmar och dessutom sprider krafterna bättre vid slag.
Jag har båda sorter själv: En Lazer FiberPro helintegral och en Shoei Syncrotec II öppningsbar. Föredrar oftast Shoei:en :)
 

dreamjay

New member
hmmm... märkligt att detta skulle bli en säkerhetstråd när jag specifikt önskade att det var just det jag inte ville ha... ;)

Nåja, det behöver ju inte vara fel med lite säkerhetstips heller. :D

Men nu skulle jag verkligen uppskatta om det dök upp nån kunnig stilguru som gav lite tips! :cool:
 

Hasse

New member
Du bad omet,

Ja då förordar jag en sån här!
Den är väl inte godkänd men det var väl inte avsikten eller...
:D
 

FrkLugn

New member
En Davida kanske?

hmmm... märkligt att detta skulle bli en säkerhetstråd när jag specifikt önskade att det var just det jag inte ville ha... ;)

Nåja, det behöver ju inte vara fel med lite säkerhetstips heller. :D

Men nu skulle jag verkligen uppskatta om det dök upp nån kunnig stilguru som gav lite tips! :cool:

Davida Speedster är grymt snygg! Finns i många färger. Hjälmarna är handgjorda med skinninredning.

Fottas Mc är generalagent på deras hemsida finns återförsäljare där du kan prova fram rätt storlek. Det finns även en länk till Davidas hemsida där alla varianter finns.

http://www.fottasmc.se/page.cgi?action=view&ID=694
 

dreamjay

New member
Davida Speedster är grymt snygg! Finns i många färger. Hjälmarna är handgjorda med skinninredning.

Fottas Mc är generalagent på deras hemsida finns återförsäljare där du kan prova fram rätt storlek. Det finns även en länk till Davidas hemsida där alla varianter finns.

http://www.fottasmc.se/page.cgi?action=view&ID=694


De som fanns att välja på (SIS- eller ECE-godkända) var riktigt schyssta! :)
Synd bara på racing- och classic-hjälmarna... de hade varit riktigt nice att ha om de bara varit godkända! :(

Det kanske får bli en Speedster Mashed complex till våren... :cool:
 
Top