Hjälm på postorder.

Alfred

New member
Köpte en Shoei Multitec svart på FC Moto för 3356:-levererad till dörren.
sparade 2300:- mot att köpa i Sverige inte dåligt:D
 

Hasse-VTX

New member
Lysande! jag köper nästan alt från USA till min VTX det är inte klokt att det ska löna sig att beställa från andra sidan dammen, när jag skulle ha en liten crom klammer letade i Sverige men för dyrt halva priset från USA.:)
 

pikeman59

New member
Köpa prylar via nätet är helt OK, speciellt när det kanske inte ens finns hos handlarna och det är ju oftast billigare i t.ex Tyskland, men att åka till sin lokala handlare och använda hans kunskap och utställning och prova sig fram och sedan handla på nätet.......... ja vad säger man?

Fortsätt så, så finns det snart bara prylar på nätet att tillgå.

Vet i alla fall vad jag tycker........... :mad:

(Säger inte att TS provade hjälm hos handlare för att sedan beställa på nätet
men det är så det brukar gå till.)
 

hamre

Member
De e sånt som kallas konkurrens, jag är övertygad om att svenska handlare skulle kunna pressa sina priser om dom ville!!
Är vi nu med i EU så är det väl meningen att vi skall utnyttja det.;)
Köper själv det mesta i Tyskland eller England till hojen!:)
 

pikeman59

New member
De e sånt som kallas konkurrens, jag är övertygad om att svenska handlare skulle kunna pressa sina priser om dom ville!!
Är vi nu med i EU så är det väl meningen att vi skall utnyttja det.;)
Köper själv det mesta i Tyskland eller England till hojen!:)

Klart att det måste finnas konkurrens, det jag vänder mig emot är konceptet prova hos handlaren - köp på nätet.
Inget annat.

Det är inte sund konkurrens.
 

Alfred

New member
Köpa prylar via nätet är helt OK, speciellt när det kanske inte ens finns hos handlarna och det är ju oftast billigare i t.ex Tyskland, men att åka till sin lokala handlare och använda hans kunskap och utställning och prova sig fram och sedan handla på nätet.......... ja vad säger man?

Fortsätt så, så finns det snart bara prylar på nätet att tillgå.

Vet i alla fall vad jag tycker........... :mad:

(Säger inte att TS provade hjälm hos handlare för att sedan beställa på nätet
men det är så det brukar gå till.)

Har svårt att se mig själv betala 2300 spänn extra bara för att vara hygglig mot handlaren, man kan ha mycke kul för dom pengarna.
 

Bighoj

New member
Kan bara instämma. Ett bakdäck och 60 liter bensin. Varför slösa bort det på en handlare. :D

Helt rätt.Enda anledningen till att det skilljer så fruktansvärt mycket i pris på samma sak/tillbehör i utlandet gentemot sverige är skatterna och att handlarna skor sig på oss.Klart man inte ska gynna svensk handel när dom kör med ockerpriser.Jag provar i affären hemma sen beställer jag på nätet och jag skäms inte fem öre för detta.Ett nytt bakdäck och bensinpengar enda ner till Prag,jo jag tackar.
 

LC4ever

New member
Kan bara instämma!
Provade ut hjälm på firma här hemma.
Beställde sedan hjälm och intercom från Tyskland, sparar 3000kr.
Hade det skiljt ett par hundralappar så hade jag köpt av handlaren, men samma hjälm 2000kr differens :eek:
 

Hansi

Skrivit för mycket
Kan bara instämma!
Provade ut hjälm på firma här hemma.
Beställde sedan hjälm och intercom från Tyskland, sparar 3000kr.
Hade det skiljt ett par hundralappar så hade jag köpt av handlaren, men samma hjälm 2000kr differens :eek:

Det är svårt/omöjligt som handlare med butik i sverige att matcha BÅDE pris och kvalitet/service med en internetbutik i utlandet.

Det är inte i närheten av samma villkor.

Det är inte samma storlek på marknaden, inte samma skatter, inte samma lönekostnader, inte samma lokalkostnader m.m.

Drar man det till sin spets så blir handlaren med butik till slut tvingad att ta betalt för att man kommer och provar ur hjälmar och annan utrustning.

Men varför inte, hästfolk brukar ju betala för att någon skall komma och testa vilken sadel som passar bäst...


Det vore ju en sak om mc-butiker i sverige gjorde grova vinster, men det lilla stickprov jag googlade fram pekar ju inte direkt på att det är lönsamt...

http://www.proff.se/foretag////5563686749/

Ett annat exempel som det går bättre för

http://www.proff.se/nyckeltal/lelles-mc-center-ab/uppsala/-/5561241364/
 
Last edited:

Svampe

New member
Jag undrar varför alla "toppekonomer" och förståsigpåare inte öppnar hojbutiker.
Finns ju tydligen hur mycket pengar som helst att hämta där.

Jämförelsen stora nätbutiker som säljer över hela Europa och handlare i Sverige som har en säsong på ca 6 månader haltar lite va?
 

Marie

Banned
Jag för min del tror inte att det är handlaren som skor sig. Det är snarare grossister som brukar vara helt hutlösa i Sverige.
 

Alfred

New member
Jag håller med Hansi i det han säger, jag tror inte heller att handlarna gör megavinster pga skatter och avgifter som dom måste betala men om man ser till sin egen ekonomi och möjligheten finns att handla på nätet till så mycke lägre priser så är det svårt att låta bli.
 

LC4ever

New member
Jag tror inte heller att handlarna gör jättevinster på tillbehör och kläder. Men det är bra med konkurrens.
För ett antal år sedan importerade man sina däck från bla reifenversand i Tyskland. I dag finns däckonline mfl.
Senast jag bytte däck gjorde jag det hos min lokala handlare, han höll samma pris som Tyskland med frakt.
Jag tror inte hans vinst hade minskat, men någon på vägen hade blivit tvingad att anpassa priset.
 

HåkanP

New member
Jag för min del tror inte att det är handlaren som skor sig. Det är snarare grossister som brukar vara helt hutlösa i Sverige.

Sant.

Ett sätt att se det är ju bara kolla priser på nya hojar, också realisationspriser på fjolårshojar. Exakt samma pris/nedsatt pris hos alla handlare. = styrd prissättning av generalagenter, annars hade lätt någon med lägre omkostnader satt lägre pris för att bli av med dem. Detta är vad som menas med fri marknad antar jag... undrar bara; vad är då monopol?:confused:
 
Top