Hjälm med backspegel?

Zopilote

New member
Jag har också varit intresserad av den när den kom för ett par (?) år sedan, så jag har läst en del tester och omdömen om den, tyvärr utan att ha provat den själv.
Tydligen skall den stora nackdelen med den vara att synfältet bakåt är ganska smalt, så det har stor betydelse vilken typ av hoj du kör. Hjälmen skall fungera bra på en hoj med relativt upprätt körställning, men betydligt sämre på en sporthoj, där du oftast tittar genom övre delen av visiret.
Det vore verkligen intressant att prova den på riktigt, eftersom jag gärna skulle riva bort speglarna på hojen :)

-ah

New member
Någon som testat denna i verkligheten och vet om/hur den funkar?
Är det en funktion som fungerar i praktiken?

Hjälmen heter Reevu RV MSX1 och kostar 3.295:-
(Väger som en öppningsbar ungefär 1500gr)

http://www.vikinghelmets.se/Shop/Index.php?sArtId=40001XS

http://www.reevu.se/

http://www.reevu.com/

ps. ni som utan att ha testat denna hjälm känner för att idiotförklara hjälmen kan starta en egen tråd...

Nja, idiotförklara en hjälm låter sig väl svårligen göra...

Men jag mins en tysk test sedan något år eller två, som konkluderade att hjälmen var spill av pengar. Det funkar inte, helt enkelt. Jo, om du sitter i en viss upprätt ställning och INTE VÄNDER PÅ HUVUDET för att kasta blickar sidledes.... ;)

Här http://kalecoauto.com/ kan du hitta en del andra geniala uppfinningar. Till skillnad från hjälmen är dom dock inte möjliga att öda bort pengar på.

Last edited:

P-O Noren

New member
Nja, idiotförklara en hjälm låter sig väl svårligen göra...

Men jag mins en tysk test sedan något år eller två, som konkluderade att hjälmen var spill av pengar. Det funkar inte, helt enkelt. Jo, om du sitter i en viss upprätt ställning och INTE VÄNDER PÅ HUVUDET för att kasta blickar sidledes.... ;)

Här http://kalecoauto.com/ kan du hitta en del andra geniala uppfinningar. Till skillnad från hjälmen är dom dock inte möjliga att öda bort pengar på.

Ok, förstår har hört liknande kritik från andra. Kan ligga något i detta. När man tänker efter så vill man att en backspegel skall vara stilla. Mitt huvud följer inte den "spec´en"

rednax

New member
instämmer, det verkar jobbigt, så det gäller nog att vara rejält skeptisk. Man kan ju fråga sig varför produkten inte slagit på marknaden. Deras sida har copyright redan -03, så på sex år...? Är det inte så att bra produkter brukar få ett snabbt genomslag, ta tex alla avancerade broms, och avkänningssystem på hojar, funkar det så säljer det. Fast jag är ju ingen expert på området precis...(fast ganska flitig konsument:D)

Bänkad o Klar

New member
instämmer, det verkar jobbigt, så det gäller nog att vara rejält skeptisk. Man kan ju fråga sig varför produkten inte slagit på marknaden. Deras sida har copyright redan -03, så på sex år...? Är det inte så att bra produkter brukar få ett snabbt genomslag, ta tex alla avancerade broms, och avkänningssystem på hojar, funkar det så säljer det. Fast jag är ju ingen expert på området precis...(fast ganska flitig konsument:D)

Då den fortfarande finns kvar på marknaden
måste det väl ändå tyda på något :confused:

swischmc

New member
Nice, ytterligare en produkt man inte visste att man saknade! ;)
När jag tog mc-kort och tyckte att uppstarten som hojåkare var dyr sa alla att det bara var just uppstarten som var kostsam. Sedan blir det billigare, bara att åka. Jomenvisst... Service, kurser, soppa... och alla nya produkter som man bara måste prova. Eller? :D

Man kan ju fråga sig varför produkten inte slagit på marknaden. Deras sida har copyright redan -03, så på sex år...?

Beror inte det på hur bra marknadsföringen är också?

-ah

New member
Då den fortfarande finns kvar på marknaden
måste det väl ändå tyda på något :confused:

På vaddå?

"Slick" och ett antal andra sk improvers finns också kvar på "marknaden"....
Om du åker till en helt annan marknad, nämligen Kiviks, ska du få se på grejjer som ingen heller trodde finns kvar. ;)

rednax

New member
jag är verkligen ingen expert på varken marknadsföring eller hjälmar så.....men det verkar inte vara något större antal återförsäljare som nappat heller !
en annan grej är ju om man verkligen behöver detta. själv är jag helt nöjd med mina speglar och att behöva vrida på skallen då och då ( utan en bild som sveper över sidledes åt andra hållet...):rolleyes:

Bänkad o Klar

New member
På vaddå?

"Slick" och ett antal andra sk improvers finns också kvar på "marknaden"....
Om du åker till en helt annan marknad, nämligen Kiviks, ska du få se på grejjer som ingen heller trodde finns kvar. ;)

Ha..ha..ha...du har rätt.......jag glömde fullkomligt bort Kiviks....:D

gniden

New member
Ha..ha..ha...du har rätt.......jag glömde fullkomligt bort Kiviks....:D

Jag har en Reevu MSX1 hjälm med backspegel och jag kör supermotard Ktm 690 jag är super nöjd med tycker man har kanon överblick på trafiken bakom. Tog ett tag i början att vänja sig men nu kan jag inte vara utan den. Det enda minus är att den är lite tung.
Mvh Jonas :D

@nderz

New member
Har inte provat den själv, men en av våra instruktörer har gjort det.
Det ända jag kommer ihåg att han klagade på var ventilationen, det blev väldigt varmt om huvudet.
Annars gillade han den

SuperRetard

New member
Det vore verkligen intressant att prova den på riktigt, eftersom jag gärna skulle riva bort speglarna på hojen :)

Riv speglarna, börja vänd dig om :tummenupp!

Har kört utan speglar sen jag skaffade Dukken, skruvat på dem först nu när jag leker handledare åt tjejen. Men det har funkat allldels utmärkt innan dess :)!

Nyberg

New member
Har inte provat den själv, men en av våra instruktörer har gjort det.
Det ända jag kommer ihåg att han klagade på var ventilationen, det blev väldigt varmt om huvudet.
Annars gillade han den
Jag testade Hjälmen under en tid.

Jag tyckte att backspegelsfunktionen var klockren när man hade vant sig vid den!
Som Garfield skriver så var ventilationen inge vidare. Det fungera bra vid vanlig körning, men när man började ligga på under bandagar och man blev riktigt varm så kändes det som om huvudet kokade innanför visiret. Jag bytte då till min Shoei X-Spirit och problemet var borta.

Nu vet jag inte om det var något fel på min hjäms ventilation, men om dom har åtgärdat det nu så kan jag "varmt" rekomendera hjälmen! ;)

Som referens:
Under denna "testperioden" körde jag en R1 -02

Last edited: