HJÄLP mig nu distriktens kursansvariga

morsan

New member
Jag jagar efter vilka banor det körts på i sommar, kurser eller annan körning!
De "etablerade" som Gälleråsen, Anderstorp m fl kan jag leta upp en kontakt till själv, men vilka go-kartbanor och t ex flygfält har det körts på i sommar?
Jag har hittat
gokart-banan i Skellefteå
gokart-banan i Lycksele
Rörberg (Gävle)
Gävle motorstadiums gokartbana (Rörberg?)
gocartbanan i Amsberg
Tuvängen Södertälje
Rörken Uppsala

Maila eller PM:a mig så slipper vi en jättetråd, om ni inte tror att andra också behöver veta var banorna finns :)
 

Josef

New member
Det har varit BKK på Amsbergs gocartbana, Borlänge
och man kan köra på Pepparotsbanan, Enköping även om jag inte tror att det varit någon körning i år pga instruktörsbrist

fö är det väl bra om det blir en jättetråd där man snabbt kan hitta en passande bana?
 

Taco

New member
Rörberg (Gävle) & Gävle motorstadiums gokartbana (Rörberg?) Det är alltså samma bana. Anläggningen heter Gävle motorstadium och ligger i orten Rörberg strax söder om Valbo (som ligger ca 1 mil väster om Gävle) efter väg 56 (tidigare 67) Kartbane bkk varannan måndagkväll. Ett tillfälle kvar i år: 3/9.

Se:http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=1122 för info och vägbeskrivning.

Edit: I dagsläget ingen bullergräns på Rörberg.
 
Last edited:

morsan

New member
Tackar tackar!
Jag försöker jaga uppgifter om tillåtna körtider, dB, närmsta bostadshus mm för att få ihop något att stoppa i halsen på Länsstyrelsen nämligen.

Det viktigaste är egentligen banor norr om Gälleråsen....

Jag tycker att vi behöver Monzta också :eek:

Griniga gråhåriga käringar kan vara envisa också.
 

Jåke

New member
Amsberg sköts av Motorklubben, vi hyr tid av Minimoto/Kart-avdelningen.

http://www.borlangemk.se/index.php?option=com_content&task=view&id=4&Itemid=5

Lennart Michaelsson vet mer om just den biten, alternativt Peter Altzar som är miljöansvarig i Borlänge MK. De bör veta en del om banan och vilka regler som gäller för den.

Lite snabbt kan jag dock konstatera att banan inte har några bullergränser och att körning är tillåten till kl 22 eller så.
 
Last edited:

Niklasinorr

New member
Tackar tackar!
Jag försöker jaga uppgifter om tillåtna körtider, dB, närmsta bostadshus mm för att få ihop något att stoppa i halsen på Länsstyrelsen nämligen.

Det viktigaste är egentligen banor norr om Gälleråsen....

Jag tycker att vi behöver Monzta också :eek:

Griniga gråhåriga käringar kan vara envisa också.

Fastec Ring i Skellefteå är ganska grinigt. Dom gillar inte hojar överhuvudtaget. Men när SMC hyr banan någon/några gånger per år får vi dispens. Bullergränsen är "rörlig" beroende på vem man frågar. Tydligen är det någon kringboende som skall ha max 65dB eller så på sin gård. All motardträning är därför förbjuden...

Lycksele är betydligt roligare, mycket trevliga ägare som egentligen inte säjer nånting. Kör och ha roligt pojkar och flickor brukar vara det som gäller, dessutom en rolig och kuperad bana.

Luleå Gocartbana har tvärstopp på grund av buller. När jag frågade vilken bullergräns som gäller så vet dom inte, dom vill bara inte ha hojar där som "-Repar hål i asfalten med fotpinnarna" och annat tjafs. Till saken hör att banan ligger några hundra meter från F21:s startbana där Gripenplanen startar med full efterbrännkammare flera gånger per dag:cool:
Dessutom pratade jag med gocartfolket som sa att gocartintresset är jättelågt, dom sade att det skulle behövas en kompletterande motorsport till banan...;)
 

sp2

New member
Tackar tackar!
Jag försöker jaga uppgifter om tillåtna körtider, dB, närmsta bostadshus mm för att få ihop något att stoppa i halsen på Länsstyrelsen nämligen.

Det viktigaste är egentligen banor norr om Gälleråsen....

Jag tycker att vi behöver Monzta också :eek:

Griniga gråhåriga käringar kan vara envisa också.

Mittsverigebanan har lite ny regi:mad: och tyvärr så är den nye ensamägaren ett pucko:eek:

Vad det gäller buller så är det 95db vid förbifart som gäller! Och detta är bestämt efter hur mycket det får bullra hos dom klagande grannarna dvs 65db!

Dom som kommer från myndigheterna och gör bullermätningarna har en jättesnygg karta över området som visar hur ljudet fortplantar sig runt banan vid olika db!:eek:

Problemet på Mittsverigebanan är att banan ligger uppe på ett berg, så vid ogynsamma vindar så blåser ljudet flera kilometer över sjöar mm.:(


På F15 i Söderhamn så körs det lite med både hojar och bilar!

Jag har inga uppgifter på vilka som håller i detta!
 
Last edited:

Galne Dansken

Administrator
Personal
Kristinehamn vid Karlstad har oxå haft SMC gokart bana körningar - gissar det är S-moto på SH som vett nått om detta..

Blekinge, menar är Emmaboda flygfält..


Morsan, tacksam om du skickar Patrik och jag på kansliet en copy om inte du läggar upp listan här..

HW - du bör ku dra en lista oxå - när du börjar få överblick.
SMCs avsikts forklaring går just på att bl.a go´kart körningar ska öka succesivt :)
 

morsan

New member
Tackar alla för hjälpen, här och via PM :)
Jag ska försöka ta tag i det nu när "säsongen" är över.
Jesper, visst ska SMC få en lista när (om) den blir klar.

Lite händer det iaf för att få igång Monzta igen, se Monztabanan
Resultatet är fel, för när Mora Tidning meddelat resultatet drällde det in mail och ringde det folk som (som vanligt här) varit för sega och inte lämnat in enkätlappen. Så något 50-tal till skulle egentligen varit med som positiva med namn :D Men nu är den skickad så jag ändrar inte...
 
Last edited:

hakan

New member
SMC Västmanland har kört på Hälla Ring.

Vi i SMC Västmanland har kört en provomgång på Hälla Ring i Västerås. De närvarande från banägarklubben d.v.s. SMK Västerås var nöjda och belåtna med vad de sett. Vi väntar på beslut från deras styrelse om vi kan få fortsätta köra där och då gärna med lite kontinuitet. Pepparrotsbanan i Enköping som vi i SMC Västmanland körde på förra året blev vi tvungna att ställa in p.g.a. brist på instruktörer.
 

A_C_E

Moderator
Blekinge

Blekinge anordnar Grundkurs på Emmaboda flygfält
samt BKK på Anderstorp

men jag vet att jag själv varit med och anordnat Körning på
URÅSA flygfält åt Försvaret och FMCK
URÅSA är ca 4km långt och har taxibanor runt banan
just nu är 1/2 Uråsa banan lager för Gudrun-timmer
men det skall vara borta till mars 2008
och den resterande 2km biten används bla till Riskutb för bil
där finns klassrum och toaletter

Emmaboda är nästa 2Km lång men saknar taxibanor så man får väntaupp
alla delatager i änden på banan.
tillgång till klassrum och toaletter

obs Emmaboda ligger i Kalmar län
och Uråsa i Kronoberg...

Anders C
SporthojInst.
 

Bengt Allevad

New member
Inga söderöver som kör på gokartbanor eller flygfält?

Vi i stockholmstrakten kör förutom på Rörken även på Tuvängen gokart-bana i Södertälje.

Ca. 900 m lång och ca.8 m bred.
Bullergräns 100 dB vid förbifart.
Vi får köra till 21.00 på vardagkvällar p.g.a av buller.
På lördagar får vi köra mellan 09.00-13.00 p.g.a hyrkart.
I år var det fjärde säsongen vi fick hyra den.
Vi har i år kört nio gånger på den men räknar med att nästa säsong köra ca.14 ggr.
 
Last edited:
Top