Hittade denna i lokalblaskan i dag:)

Maru

New member
De olyckor i den kategorin, som jag läst om, handlar om stulna hojar där man bara snor en hoj och åker ut och busåker. Tror inte det hjälper att sänka kostnaden på körkortet, den kategorin är inte intresserade utav något körkort.
 

VBK

New member
De olyckor i den kategorin, som jag läst om, handlar om stulna hojar där man bara snor en hoj och åker ut och busåker. Tror inte det hjälper att sänka kostnaden på körkortet, den kategorin är inte intresserade utav något körkort.


Dom finns ju, men iaf här nere så har det varit ganska lugnt när det gäller drägg som stjäl hojar och envisas med buskörningar dom sista 2 åren, det har varit mycket värre.
 

gundj

New member
En av kommentarerna hade ju ett vettigt förslag.
Gör riskutbildningen frivillig och locka med lite lägre försäkringspremier.
 

mudder

Member
Det var en likadan artikel i dagens Gävle dagblad.
http://gd.se/nyheter/gavle/1.6666488-fler-mc-forare-utan-korkort-dog

Men varför anser Jesper Christensen att det till exempel skulle kunna gå att dra in på manöverproven i låg hastighet? Jag anser att det är precis tvärt om, eftersom manövrering i låg hastighet är grunden för manövrering i högre hastighet.

Hur ska man t.ex. kunna passera den här kurvan på ett säkert sätt om man inte klarar av att göra en så kallad "garagevändning"?
1487886_3707682028473_1780925798_o.jpg
 

Marie

Banned
Hur ska man t.ex. kunna passera den här kurvan på ett säkert sätt om man inte klarar av att göra en så kallad "garagevändning"?

Skall du ta den kurvan med god kontroll så gör du det i en hastighet som med en faktor om minst 3-4 överstiger vad som skulle renderat underkännade på lågfartsprovet, och då har du en helt annan hjälp av gyroskopverkan från hjulen än vid "apkonsterna" på provplatsen.
Dessutom stulle du troligen slå en kullerbytta om du tillaämpade samma teknik i de aktuella lutningarna som på den horisontella provplatsen. Skulle någon övning "på hemmaplan" vara nyttig där så skulle det - enligt min fanatsi - kunna handla om knix. Men som sagt jag har aldrig besökt knix...

Jag kan då INTE påstå att jag upplevde en bättre kontroll på den typen av alpvägar efter att jag med son och svärdotter tränat in "apkonsterna" för det svenska körkortsprovet. När jag lärde mig apkonsterna hade jag kört alpväg åtskilligt under många år, utan minsta problem, och ändå var apkonsterna svåra och totalt obegripliga vad nyttan anbelangar.
 
Last edited:

Ove 60+

Active member
Hur ska man t.ex. kunna passera den här kurvan på ett säkert sätt om man inte klarar av att göra en så kallad "garagevändning"?

Instämmer med Marie, en sån kurva har inte många likheter med garagevändningen. Det lutar nedför riktigt ordentligt och det handlar om en vidare sväng, går bara att öva in tekniken i "verkligheten" - naturligtvis lugnt och fint. :cool:
 

mudder

Member
.... det handlar om en vidare sväng .....
Inte alls en vidare sväng. Det är väg 302 på väg ner till Årdal i Norge och här måste man gå ut till kanten för att kolla att det inte är någon på väg uppför, sedan svänger man vänster in mot bergsväggen för att sedan svänga tvärt höger så att det klonkar till i styrstoppet. I alla fall om man ska klara av att svänga klart på den egna halvan av vägen efter kurvan .....
Jag är i alla fall glad att jag har tränat in snäva svängar.
 
Det är väl helt klart att man har gjort körkortsprovet för MC alldeles för komplicerat. Det har väl också visat sig att kvinnor har betydligt svårare att klara provet (och givetvis även manliga förare av mindre storlek men det syns inte i statistiken).

Det skulle också vara intressant att veta hur många av de döda som kört MC som körde inte är vägregistrerade som t. ex. crosscyklar i olika storlekar.
 

VBK

New member
Det är väl helt klart att man har gjort körkortsprovet för MC alldeles för komplicerat. Det har väl också visat sig att kvinnor har betydligt svårare att klara provet (och givetvis även manliga förare av mindre storlek men det syns inte i statistiken).

Det skulle också vara intressant att veta hur många av de döda som kört MC som körde inte är vägregistrerade som t. ex. crosscyklar i olika storlekar.

Jag tror att jag sett en graf med fakta på hur dödsfallen är spridda mellan grupperingar man satt upp.
Någon kanske hittar bättre än jag och kan lägga upp den.
 

Jonkko

New member
Vet int om era prov skilljer sej markant från proven hit i Finland?
Men i Finland så har vi ett talesätt som nog fungerar bäst på grusvägar men i all fall,vauhti korjaa virheet,som betyder hastigheten korigerar felen.
Blir ju svårt med det om man krypkör ......
Själv hade jag inga problem att förstå krypköringen under utbildningen,den behövs nog enligt mej.
Hit så har man en 1 meter bred och var det 30 meter lång utmärckad "körfil" som man int kommer igenom om man kör för fort,meningen är att man skall använda bakbromssen och slira på kopplingen för att ta sig igenom utan att ta stöd med foten,står du stilla så blir man underkänd och kör du på tomgång igenom utan broms så är du ungefär 10 sekunder FÖRTIDIGT igenom = underkänt.
Den vanliga slalomen som man själv får välja hastighet på men passligt fungerar bäst,även den innanför utmärckat område,ja tror vår slalom är just er garagevändning för man måsta ju svänga brant för att ta sig tillbaka mellan konerna.
 

Jonkko

New member
Vi fick annors vår första kvinnliga mc polis förra året,det att ingen kommit igenom förut har inte haft med krypkörning att göra,utan med ett lite konstigt prov att springa och skuffa på hojen en längre sträcka som går på tid.
Där har kvinliga aspiranter bommat förut.
 

Hampe

Skriver massor!
Men i Finland så har vi ett talesätt som nog fungerar bäst på grusvägar men i all fall,vauhti korjaa virheet,som betyder hastigheten korigerar felen.
Åh, vad jag längtar tillbaka.



...utan med ett lite konstigt prov att springa och skuffa på hojen en längre sträcka som går på tid.
Där har kvinliga aspiranter bommat förut.

Breaking news!
Vi har hittat autentiska bilder från de förberande uttagningarna där man fortfarande tillåts arbeta i lag:



Nej, självklart inte. Även detta råkar också vara en gemensamma vänner. Damn vad jag längtar tillbaka!

Det är lite lustigt med Jonkkos beskrivning över de rigida Finska reglerna.
I Sverige känns det som man skulle hållt på med att anpassa och göra om reglerna tills de blev "rättvisa" eller något.
Så inte i Finland.
Här har man en jävligt stolt tjej som klarat proven för att bli MC-polis.
Och, jag tror också att man har en hel massa andra: tjejer och killar, poliser och andra - som känner en sorts stolthet över samma sak.
Att någon tog sig förbi alla hinder och gav sig fan att klara det utan att böla över ojämlika förutsättningar.
Hon klarade det. Ingen lär ifrågasätta hennes förmåga eller hängivenhet inför yrke eller uppgift.
Tjejen har löst uppgiften, och då finns det inte längre något utrymme för tjafs. "Vi är i Finland nu..." :wink:

Jag gillart!
...och funderar lite över det där att ändra förutsättningarna tills det att alla får plats. Fasen, skall man behöva tänka om nu igen...?




Hampe
 

Reese

New member
Inte alls en vidare sväng. Det är väg 302 på väg ner till Årdal i Norge och här måste man gå ut till kanten för att kolla att det inte är någon på väg uppför, sedan svänger man vänster in mot bergsväggen för att sedan svänga tvärt höger så att det klonkar till i styrstoppet. I alla fall om man ska klara av att svänga klart på den egna halvan av vägen efter kurvan .....
Jag är i alla fall glad att jag har tränat in snäva svängar.

Har kört denna sträcka 3 gånger de sista två åren. Underbar väg.

Men tillbaks till ämnet, om du är färsk mc förare så är detta inte första valet av väg som man skall åka. Har man nytaget körkort. Så har man förhoppningsvis fått insikt att man precis klarat lägsta nivån för att få vara själv på vägen. Och bör rimligen bli varm i kläderna innan man tar en Norge semester.

Sen brukar aldrig jag aldrig krypkörning denna väg. Jämn fart ned förberget. Och uppför så blir det lätt bakhjuls körning i varje kurva (om tillfälle ges) ;-)
 

Jämten

New member
http://hd.se/inrikes/2014/01/04/fler-mc-forare-utan-korkort-dor/

Helsingborgs Dagblad är bra när det gäller MC, och oftast (enligt mig) sakliga.

Eftersom det finns 13 tusen bilister som är ute i trafiken varje dag som är påverkade av droger hur stort är då inte mörkertalet då det gäller

körkortslösa bilister.Det finns ett antal mc som inte är inregistrerade som florerar ute på vägarna skulle anta att där finns
många som inte har körkort skulle vara av intresse om det finns någon statistik på detta.
 

VBK

New member
Eftersom det finns 13 tusen bilister som är ute i trafiken varje dag som är påverkade av droger hur stort är då inte mörkertalet då det gäller

körkortslösa bilister.Det finns ett antal mc som inte är inregistrerade som florerar ute på vägarna skulle anta att där finns
många som inte har körkort skulle vara av intresse om det finns någon statistik på detta.


Om det var en fråga till mig så förstod jag inte.
 
Top