Het potatis eller.....

Bänkad o Klar

New member
Gott folk!
Under den tiden som jag körde Suzuki Volusia fick jag emellanåt höra (skämtsamma…tror jag:confused:) kommentarer som ”Jasså, du kör en riceburner………………” eller ”Vet du om att du kör en fattigmanscykel…”
Ang. HD har jag fått höra att den även kallas för ”rikemansrullator”

Skämt, ironi, trad. eller allvar…..vad vet jag, men det skulle vara både intressant och roligt att få höra av alla Er därute vilka ordkväden/nicknames/tarvligheter/skämt benämningar som rör sig inom hojfolket
SAMT :
Är känslan av det finnas en viss ”spänning” mellan HD- och JAPS-ägare obefogad :confused:?

Hälsningar
Jojje
 

sapphe

New member
När du nämner det så. :)
Själv har jag fått min gixxer kallad "riskokare" ett antal gånger, sen har man ju hört "Harley Parkinson" om amerikanarn.
 

Rubbe

New member
Eftersom min hoj är bättre på de flesta sätt än en Hardly Adavidsson så får de säga vad de vill, vi vet ju alla hur det ligger till ändå... ;)

HD har dock en känsla och myt i namnet och jag kan förstå de som gärna lägger några fler slantar på att få det, men nån bättre hoj rent tekniskt får de då inte och så länge de inser det så finns det knappast nån spänning eller problem från min sida iaf. :)
 

Zopilote

New member
Själv kallar jag allt man kör med fötterna framåt för "Vägskrapor" eller "Prostatamopeder". Sedan om det är en Hardly Ableson eller en japs är ingen större skillnad, möjligtvis att HarryParkinson-ägaren gjort av med lite mera pengar på sin statussymbol ;)
(Undantaget är Virago, som alltid kommer att vara en Kalle-Anka-hoj i mina ögon...)

*ironi off* Fast å andra sidan så är det ju viktigast vad man själv tycker. Köp den hoj du trivs med och har råd till och skit fullständigt i vad andra tycker.
 
Last edited:

Bänkad o Klar

New member
Här kommer en till........

Vad är en "sockerbits-åkare" för något (hörde uttrycket för någon dag sedan)?
//Jojje
 

Leif H..oj

New member
Vad är en "sockerbits-åkare" för något (hörde uttrycket för någon dag sedan)?
//Jojje

Bänkad o Klar skrev: "Under den tiden som jag körde Suzuki Volusia..."
DET ÄR FORTFARANDE DEN TIDEN....OCH DEN ÄR TRIVSAM ATT KÖRA.

Mc-journalister har ett flertal gånger skrivit så här: "Likt flugorna kring en sockerbit flockades de runt sina blankpolerade hojar, pratade om vad som hänt sen sist." En sockerbit är söt och god och lockar fram både damer och herrar :). Men som på susning.nu: "En sockerbit är ett rätblock av ihoppressat strösocker, i runda tal en centimeter i kubik." DETTA var retsamt :D om nån tror man sitter och åker på 800 sockerbitar!

Passagerardynan på en custom benämns också sockerbit...och då är väl sockerbitsåkaren min passagerare som åsyftas.
 

Niklasinorr

New member
Bänkad o Klar skrev: "Under den tiden som jag körde Suzuki Volusia..."
DET ÄR FORTFARANDE DEN TIDEN....OCH DEN ÄR TRIVSAM ATT KÖRA.

Mc-journalister har ett flertal gånger skrivit så här: "Likt flugorna kring en sockerbit flockades de runt sina blankpolerade hojar, pratade om vad som hänt sen sist." En sockerbit är söt och god och lockar fram både damer och herrar :). Men som på susning.nu: "En sockerbit är ett rätblock av ihoppressat strösocker, i runda tal en centimeter i kubik." DETTA var retsamt :D om nån tror man sitter och åker på 800 sockerbitar!

Passagerardynan på en custom benämns också sockerbit...och då är väl sockerbitsåkaren min passagerare som åsyftas.

En sockerbitsåkare kan också vara en som aldrig kör i regn...:)
 

Leif H..oj

New member
En sockerbitsåkare kan också vara en som aldrig kör i regn...:)



....för om den blir blöt så upplöses den och bara minnet är kvar :confused:

PS/...just nu regnar det i Sundsvall city och jag ska ut och leda en äventyrstur för offroadhojar...faktiskt...får se var vi hamnar... oj oj oj JAG AVSLÖJADE att jag har en hoj som tål vatten också :D
 

Bänkad o Klar

New member
Eftersom min hoj är bättre på de flesta sätt än en Hardly Adavidsson så får de säga vad de vill, vi vet ju alla hur det ligger till ändå... ;)

HD har dock en känsla och myt i namnet och jag kan förstå de som gärna lägger några fler slantar på att få det, men nån bättre hoj rent tekniskt får de då inte och så länge de inser det så finns det knappast nån spänning eller problem från min sida iaf. :)


Vilken hoj som är bäst kan jag definitivt inte svara på (för dåligt påläst) :eek:, men jag kan iallafall tala om att du har en snygg hoj :)
//Jojje
 

swischmc

New member
För att återgå till ämnet... :D
Jag får helt tiden höra att jag kör en symaskin :confused: bara för att den kommer från japan. Konstigt nog låter den inte som en symaskin, man kör ju inte Suzuki. :p
Någon annan som hört något liknande?

Annars håller jag med den föregående talaren som tyckte att det är bättre att välja en hoj man trivs med än en vars öknamn är minst pinsamt... :cool:
 

britt-mari

New member
För att återgå till ämnet... :D
Jag får helt tiden höra att jag kör en symaskin :confused: bara för att den kommer från japan. Konstigt nog låter den inte som en symaskin, man kör ju inte Suzuki. :p
Någon annan som hört något liknande?

Annars håller jag med den föregående talaren som tyckte att det är bättre att välja en hoj man trivs med än en vars öknamn är minst pinsamt... :cool:

Min hoj kallas för "Vattenbuffel" - första gången jag hörde det förstod jag ingenting..... Men förklaringen är att den har en så stor vattenkylare! Någon berättade också för mig att man använt samma sorts motor som på min mc för att pumpa bort vatten från risfälten - vet ej om det är sant, men det sades som något positivt. Motorerna lär vara outslitliga! Det tycker jag låter bra; hoppas att det stämmer. Jag trivs alldeles utmärkt med min Honda (cx500C -82)!
 

Bänkad o Klar

New member
Min hoj kallas för "Vattenbuffel" - första gången jag hörde det förstod jag ingenting..... Men förklaringen är att den har en så stor vattenkylare! Någon berättade också för mig att man använt samma sorts motor som på min mc för att pumpa bort vatten från risfälten - vet ej om det är sant, men det sades som något positivt. Motorerna lär vara outslitliga! Det tycker jag låter bra; hoppas att det stämmer. Jag trivs alldeles utmärkt med min Honda (cx500C -82)!


Ja jisses vilket namn på en hoj (ha..ha..ha..ha..om man ser det i ett skämtsamt-positivt perspektiv).
Roligt var också att höra förklaringen (om det nu stämmer med vad du fått höra :rolleyes:).

OCH VISST ska vi fortsätta att trivas med våra cyklar - det är ju vi själva som har valt dem ;)
//Jojje
 
Last edited:

Zopilote

New member
Bäste Zopilote, vad tusan är en "Kalle-Anka-Hoj" och varför just hojen Virago :eek:
//Jojje

Vet inte riktigt... Den påminner mig alltid om Kalle Anka's bil. Lite gullig, rolig och svår att ta på allvar...
Ett typiskt exempel på hur japanerna i början av sin Cruisar-karriär totalt misslyckades att kopiera HD, ungefär som de koreanska/kinesiska glidarna nu är lika kapitalt misslyckade kopior av de japanska hojarna.
 

jan-olovj

Active member
Vet inte riktigt... Den påminner mig alltid om Kalle Anka's bil. Lite gullig, rolig och svår att ta på allvar...
Ett typiskt exempel på hur japanerna i början av sin Cruisar-karriär totalt misslyckades att kopiera HD, ungefär som de koreanska/kinesiska glidarna nu är lika kapitalt misslyckade kopior av de japanska hojarna.

Jag har lite svårt att se Viragon skulle vara en HD kopia den är helt anolunda.
Jag har ägt en XV1100 och den var väldigt bra förutom att min rygg inte pallade sittställningen. XV1100 är klart piggare än Dragtar 1100 (har haft en sådan med) för den är sävlig till sitt sätt. Jag inbillar mig att det har med styrvinkeln att göra. Körmässigt tyckte jag bäst om Viragon.

Jan-Olov
 

Zopilote

New member
Jag har lite svårt att se Viragon skulle vara en HD kopia den är helt anolunda.

Jan-Olov

Det är just det...Yamaha ville bygga en hoj som kunde attrahera köpare inom den allt växande "Customvågen".
De studerade noga hur Amerikanerna byggde om, "customiserade", sina motorcyklar, då främst Harry Parkinson.
Sedan åkte dom hem till ritborden i den uppåtgående solens land och konstruerade någonting som de ansåg uppfyllde alla krav på en färdigcustomiserad hoj (Viagro).

Tydligen blev resultatet ganska lyckat, eftersom den uppenbarligen sålts i ett icke ringa antal, men i mina ögon ser den mer ut som en parodi på en customhoj, än en bra kopia.

Köregenskaperna uttalar jag mig inte om eftersom jag bara har provsuttit den stillastående (535:an), men jag kan tänka mig att den passar bra för dom som av olika skäl inte vill ha / kan hantera en tyngre och större hoj.


Just my 5 cents...
 

Bänkad o Klar

New member
Gott folk, en liten instickare:
Jag har tittat tillbaka i diverse trådar/ämnen och hittat några flera "smeknamn" :)D )på våra hojar:

"Plastgrisar
Radhusmoppe
Krompråm
Prostataglidare
Hypoteksmoppe,
Albatros
Customsläde
Paddelhoj
Klosspråm
Könlös pjäs
Glidarnas Volvo 240"

//Jojje
 
Top