Hearing om MC- och mopedstrategi

Maria Nordqvist

Super Moderator
De flesta har säkert läst om den MC- och mopedstrategi SMC arbetat med under det senaste året. Nu blir det en hearing i Stockholm där arbetet kommer att presenteras av McRF, NTF, RPS, SMC, TFF, Transportstyrelsen och Vägverket.
Plats: Länsförsäkringar, Tegeluddsvägen 11-13 (t-bana Gärdet).
Dag: torsdag 26 november 13.00-16.30
Program, se bifogad fil.
Anmälan: Till therese.hook@vv.se senast 20 november. Ange namn, organisation och MC-Strategi i din anmälan.

Petra

Super Moderator
Har SMC möjlighet att fixa "webbtv" eller spela in hearingen så man kan se den i efterhand?

Webb TV direkt tror jag inte... men det ska väl funka att spela in hearingen och sen lägga ut på webben. Jag ska kolla upp saken!
Risken är ju att det drar ut på tiden och att det är svårt att lägga ut en sån lång inspelning.

adrian_vg

New member
Webb TV direkt tror jag inte... men det ska väl funka att spela in hearingen och sen lägga ut på webben. Jag ska kolla upp saken!
Risken är ju att det drar ut på tiden och att det är svårt att lägga ut en sån lång inspelning.

Vore juste om ni kunde. Klipp och ta highlightsen bara isf, om längden är ett problem!

Om du tänker på storleken, lägg ut inspelningen som en torrent på lämplig tracker, så får de som är intresserade ladda ner den bäst de vill. Pirate Bay kanske... :rolleyes: ;)

Vill inte begära för mycket av er dock. :eek:

Petra

Super Moderator
Vore juste om ni kunde. Klipp och ta highlightsen bara isf, om längden är ett problem!

Om du tänker på storleken, lägg ut inspelningen som en torrent på lämplig tracker, så får de som är intresserade ladda ner den bäst de vill. Pirate Bay kanske... :rolleyes: ;)

Vill inte begära för mycket av er dock. :eek:

Host... du får nog hålla en kurs för mej i torrent och tracker. :eek:
Pirate bay hoppar vi över ;)

AndersX

New member
De flesta har säkert läst om den MC- och mopedstrategi SMC arbetat med under det senaste året...........

Var hittar jag det matrialet?

En fråga som kanske är OT:

Har SMC varit inblandad / tillfrågad / lämnat yttrande angående det nya AM-körkortet för EU-Mopeder? Om SMC har varit involverat var hittar jag det matrialet?

Jag får vara handledare och övningsköra med sonen med både bil och MC om ett år när han fyller 16. Men det är väldigt märkligt att vi får inte övningsköra med moppen nu när han är 15.

Jag har försökt få svar från transportsyrelsen varför privat övningskörning för AM-kort inte är tillåtet men inte fått svar, kanske någon här vet.

/A.

Last edited:

AndersX

New member
Har SMC möjlighet att fixa "webbtv" eller spela in hearingen så man kan se den i efterhand?

Tyvärr kan jag själv inte vara med pga jobbet men om det finns någon som kan och vill hantera en profesionell kamera och mikrofoner, (det svåra är oftast inte bilden det är att få till ett vettigt ljud) så kan jag låna ut utrustning och även lägga upp matrialet på en mediaserver. (för att tittas på i efterhand, inte live).

PMa mig isf så tar vi detaljerna den vägen.

Petra

Super Moderator
Var hittar jag det matrialet?

En fråga som kanske är OT:

Har SMC varit inblandad / tillfrågad / lämnat yttrande angående det nya AM-körkortet för EU-Mopeder? Om SMC har varit involverat var hittar jag det matrialet?

Jag får vara handledare och övningsköra med sonen med både bil och MC om ett år när han fyller 16. Men det är väldigt märkligt att vi får inte övningsköra med moppen nu när han är 15.

Jag har försökt få svar från transportsyrelsen varför privat övningskörning för AM-kort inte är tillåtet men inte fått svar, kanske någon här vet.

/A.

Hej, SMC har den 19 februari i år svarat på en remiss om "Förslag till nya föreskrifter om kunskapsprov, behörighet AM, utbildning av förare för
behörighet AM samt förarbevis för moped klass II, snöskoter och terränghjuling"
Du hittar den och andra remisser här: http://www.svmc.se/templates/Page.aspx?id=778

Galne Dansken

Administrator
Personal
...så kan jag låna ut utrustning och även lägga upp matrialet på en mediaserver. (för att tittas på i efterhand, inte live).

PMa mig isf så tar vi detaljerna den vägen.

Om det finns någon som kan hantera detta - är det jättebra.
Jag tror inte att det finns resurser bland kanslipersonalen - eftersom vi blir ganska få personer som kommer delta.

Pt. har vi inte diskplats och kapacité så vi kan ha "video" centralt för att streama. Vi förvänter att vi kommer ha detta, inför kursstarten senare under våren 2010. Så det är jättebra om detta kan "hostas" externt.

Hearingen, är den största chans som alla har för att påvärka hur det kommer bli för MC i framtiden. En liten kommentar är att SMC har kommit ganska långt i samband med "strategin" - vilket inte är samma sak som SMC får en strategi som vi själva sku ha önskad hela vägen!

Därför, är det önskvärdigt att SMC medlem kommer och yttrar sig..

Diversion

New member
Det är ju fullt lagligt att ladda upp på piratebay eller vilken annan tracker som helst så länge det är ditt eget material som du äger rättigheterna till. Enklaste sättet att göra något tillgängligt för många.

UglyJazz

New member
Pirate Bay fungerar ju alldeles utmärkt för ändamålet...

Det är väl inget upphovsrättsskyddat material vi talar om.
Ungefär som att vägra åka Merca-taxi bara för att gangsters tycker om att åka Merca...