Hayabusa

JHkillen

New member
Funderar på att byta in min Triumph Sprint ST 09 och köpa en Hayabusa årgång 10 eller 11 till våren. Funderade på det sista veckorna innan det blev vinterförvaring och nu är det inte så lätt att provköra, får vänta till våren.
Är det någon som har kört en nyare Busa som kan skriva några för och nackdelar tack.
Även om det är era personliga uppfattningar som inte stämmer på vad nästa upplever så är jag nyfiken. Tidningar och sökningar på nätet är mest positiva ord, är Hayabusa 1300 verkligen så bra ?
Jag åker mest nöjesturer, åka till jobbet borträknat, på lediga dagar på ca 5-20 mil. Inget större behov av packväskor med andra ord, hmm gillar att gasa ibland och vill ha en pigg hoj.
 
Last edited:

Pisken

New member
Har ej kört en busa , men äger en B-king som har samma snurra (lite moddad för mera "street karaktär") , kan nog lungt säga att motorn lär du inte bli besviken på iaf , kingen är fantastisk både när det svänger och går rakt fram mellan rödljusen har svårt att tänka mig att Busan är sämre , troligen bara bättre på dom flesta punkter

Själv pallar jag inte "liggaköra" stuket och klarar fartvinden galant utan kåpor så mitt val föll på Kungen ... ska ta den på lite bana/kurser nästa sommar :)
 

martin2011

New member
Riktigt gott morr i busan och lättväxlad, men jag tycker ZZR känns lättare och har dessutom ABS.
Min kompis långkör båda dom hojarna i ur o skur, han käkar mil. Grymma allroundhojar men inget för korta finturer enl mig.
Där tror jag din sprint passar bättre. Den har ju den mysigaste motorn av alla hojar!

Hayabusa ser ut som en guldfisk...
 

JHkillen

New member
He he, guldfisk, den va bra.
Jo jag är riktigt nöjd med min Sprint men tänkte byta innan den blir för gammal. ABS är ett krav på nästa hoj också, har använt den ett par gånger och klarat mig fint.
Har hela vintern att kika runt och drömma om vad nästa ska bli.
Bli inte nya Sprint GT i alla fall.
 

Strandell

New member
Nu har jag inte kört nån "Triumph Sprint ST 09". Jag har ägt en busa K2 och just nu har jag en K8 andra generationens busa.

Gen2 busan känns mer som en gixxer när man sitter och kör på den mot den gamla. Något man ej får glömma då är markfrigången för den är inte lika bra som på en riktig gsxr. Nu vet jag som sagt inte hur fet om magen Triumpen är men det är något att tänka på.

Sedan är den tung att hantera med den vikt den har men det kanske kan vara likvärdigt din som du har nu.

Motorn är väl inge att säga om för det finns mycket kraft där vilken växel än du ligger på. Och det är inge problem att komma till varvstoppet om du ligger på rätt växel för den drar ordentligt över 6k rpm. Att köra 300km/h kan man göra om man vill det.

Något jag hade på min första busa var sänkt sadel, det gjorde jag på min K8:a också. Visst det blir brantare vinkel på benen (170) men det känns mer som man sitter i hojjen än på den.

Vid touring så lutar jag mig bara fram på tanken sätter armbågarna på knäna sen kan jag åka hur långt som helst.. ;)

Här är en bild på min med moddad sadel och sen pulverlackade fotpinnar...

View attachment 4146

Körde runt tjejen på min gsxr 1000 några ggr och hon klagade över benvinkeln. På busan sitter passageraren bättre iaf enligt hennes utsago.

Du väljer men jäkligt grym hoj är det iaf.. :tummenupp
 

martin2011

New member
Glömde bekvämaste hojen i klassen! Prova BMW K1300S! den är riktigt bekväm och det enda som matchar hayabusa & zzr. Då finns ABS, quickshifter & värmehandtag och mindre dyr försäkring.

Annars kan jag rekommendera nya speed triple ABS och BMW S1000RR vilka jag själv kör.
Och om du kan tänka dig superbike så har KTM RC8 fin körställning. Om du orkar köra twin...
 
Top