Haveri och Olycka!

MCpassion

New member
Köpte en Triumph Sprint ST årsmodell 2003 med 1700 mil på mätaren av auktoriserad Triumph försäljare med verkstad. MC:n var i nyskick och fullservad av nämnda firma. Efter 3 mil skar nållagret i bakaxelupphängningen och bakhjulet nöp totalt! Vi fick bredsladd och gick omkull! Olyckan hände i ca 60 km/tim när vi låg mellan några bilar på 70-väg. Vi hämtades av ambulans och jag skrevs ut efter ett dygn. Jag bröt nyckelben o revben samt fick diverse mjukdelsskador. Min tjej klarade sig lite bättre men fick mjukdelsskador o skrapsår. Vi kör alltid med komplett skyddsutrustning.
Tur i oturen var att hastigheten var låg o att ingen bil körde på oss. Hade hastigheten varit 90 så tror jag inte vi överlevt! MC:n blev skrotad.

Triumph vill inte ta något ansvar! Inget svar från Triumph om detta varit ett problem och garantiåtgärd!

Hur kan man göra en konstruktion med nållager när ett haveri på detta oundvikligt låser bakhjulet?? !!

Jag vill att åtminstone alla som kör en likadan mc får veta detta och därmed kollar upp/byter lager i bakhjulets lagerhus som sitter på baksvingen innanför hjulet.

BMW- och f.d Triumph-ägare
 
P

Pingo

Guest
Hur kan man göra en konstruktion med nållager när ett haveri på detta oundvikligt låser bakhjulet?? !!

Verkligen en obehaglig upplevelse för er som manar till eftertanke. Själv kommer jag att rycka lite extra i hjulen och lyssna noga på lagren med stetoskop. Jag har för mig att Biltema har ett billigt stetoskop.

Vad gäller det havererade lagret efter endast 3 mil så låter det inte riktigt rätt efter totalat ca 1700 mil. Intuitivt så finns det tydliga skäl att ana ugglor i mossen.

Ta kontakt med föregående ägare och hör dig för om vilka reparationer som gjorts och särskilt om något gjorts med bakhjulet. Nu vet jag inte hur Triumph arbetar men de torde ha alla reparationer som gjorts på hojen inlagda i en rikstäckande databas. Med tanke på hur de låtsas som det regnar kanske du bör fundera på hur du ska få ut ett databasutdrag innan någon hackat i databasen. Själv skulle jag nog prata med en åklagare och be han begära ut ett utdrag ur databasen för hojen.

//Gunnar
 

Katarina

Helt okej
Oj! :eek:
Vilken tur att ni klarade er!

Men frågan är om verkstäder verkligen spar alla data? Jag skulle ha fram bakgrund på min Honda men det sparas ingen information så man kan inte kolla hur den servats och när samt vad som gjorts på hojen.
Men märkligt med lagret, 1700 mil, lager ska väl hålla längre än så??
Hade det varit min butik så hade jag tagit reda på varför lagret nöp och försökt hjälpa kunden så långt som möjligt, allt för att slippa få negativa ambassadörer. För varje en får man 10 nya negativa ambassadörer osv, det man byggt upp under åratal kan raseras på bara ett par månader så vore jag butiken skulle jag nog hellre hjälpa istället. I långa loppet är det småpengar mot vad alla negativa ambassadörer man får kostar i längden...

Prata också med förre ägaren som Pingo skrev ovan och fråga om nåt har gjorts på hojen och vad. Jag håller tummarna för er och hoppas det löser sig till det bästa.
 

ulson

New member
Triumph vill inte ta något ansvar! Inget svar från Triumph om detta varit ett problem och garantiåtgärd!

Hur kan man göra en konstruktion med nållager när ett haveri på detta oundvikligt låser bakhjulet?? !!


BMW- och f.d Triumph-ägare


Tur att det gick hyfsat bra för Er.

Att ett lager skär ihop och fastnar helt är inget konstigt alls. Denna konstruktion finns nog på de flesta hojar med enkelsving. Att det skulle vara garanti från tillverkaren är inte självklart när hojen är 4 år gammal. Då måste Du kunna bevisa att det är ett rent konstruktionsfel eller att fler hojar drabbats av detta.
Däremot kan Du pressa säljaren, som bevisligen har sålt en hoj som inte är genomgången och i trafiksäkert skick när den såldes eftersom lagret skar reda efter 3 mil. Har Du något testprotokoll från inbytet? Där borde finnas en punkt om kontroll av hjullager. Ett lager skär inte ihop hux flux efter 3 mil utan att först varna.

Generalagenten Triumph Sverige upplever jag som generösa vad gäller garantier. Jag fick reservdelar på garanti på min hoj som då var 7 år gammal. Det var inga diskussioner alls eftersom jag kunde bevisa att det var ett tillverkningsfel på detaljen (inte lagret Du fick haveri på). Jag fick fixa till arbetet själv, men ändå.

Buss på säljaren och ge dej inte.

/Uffe.
 

Jåke

New member
Triumph har väl inte så mycket med olyckan att göra, ta upp saken med butiken som sålde hojen. Begagnade hojar har SMR-garanti i minst 1 månad eller 100 mil. Ett skuret lager efter 3 mil ska täckas av verkstaden, inte Triumph.

Lager ska visserligen hålla längre, men om nån tvättat hojen noggrannt med högtryck är det snabbt gjort att spola rent lagret från fett. Då är det stopp så fort det blivit varmt. Svårt att få på garanti...

Beklagar olyckan, men skönt att ni blir återställda.
 
Last edited:
P

Pingo

Guest
Generalagenten Triumph Sverige upplever jag som generösa vad gäller garantier. Jag fick reservdelar på garanti på min hoj som då var 7 år gammal. Det var inga diskussioner alls eftersom jag kunde bevisa att det var ett tillverkningsfel på detaljen (inte lagret Du fick haveri på). Jag fick fixa till arbetet själv, men ändå.

Buss på säljaren och ge dej inte.

/Uffe.

Säljaren har ett mycket stort ansvar i sammanhanget eftersom det är en hoj som gått så lite och dessutom uppges vara i nyskick. Att säljaren dessutom är auktoriserad av Triumph ger ju betydligt mer orsak att verkligen lita på säljarens uppgifter. Du har ju faktiskt betalt en premie till säljaren för tryggheten av en auktorisering istället för att köpa hojen via blocket betydligt billigare.

Kanske Triumph behöver kolla upp säljaren och hans auktorisering?

//Gunnar
 

MCpassion

New member
Inget nytt i ärendet-tyvärr!

Säljaren har ett mycket stort ansvar i sammanhanget eftersom det är en hoj som gått så lite och dessutom uppges vara i nyskick. Att säljaren dessutom är auktoriserad av Triumph ger ju betydligt mer orsak att verkligen lita på säljarens uppgifter. Du har ju faktiskt betalt en premie till säljaren för tryggheten av en auktorisering istället för att köpa hojen via blocket betydligt billigare.

Kanske Triumph behöver kolla upp säljaren och hans auktorisering?

//Gunnar

Hej alla ni som läst eller kommenterat mitt inlägg om lagerhaveriet!
Tackar för era synpunkter! Kan meddela att Triumph för sin del verkar tycka att detta är ett avslutat kapitel eftersom jag inte hört av dem överhuvudtaget!
Hoppas att jag med detta inlägg, samt insändare i MC-tidningar, kan väcka någon Triumph-Sprint ägare så att detta inte ska hända flera. Som jag ser det så hade vi änglavakt som överlevde! I framtiden kommer jag att aktivt undvika liknade konstruktioner där ett enda lager kan få sådana ödesdigra konsekvenser, utan någon som helst varning. Kommer också att undvika Johans MC i Göteborg, som jag inte känner förtroende för längre, åtminstone inte vad gäller deras kompetens och noggrannhet på verkstadssidan! Äger som sagt en BMW också och måste säga att Kenneth´s MC i Göteborg inger både förtroende och har kompetens och rimliga verkstadspriser!
 

ulson

New member
I framtiden kommer jag att aktivt undvika liknade konstruktioner där ett enda lager kan få sådana ödesdigra konsekvenser, utan någon som helst varning.

Jo jag har läst dina artiklar.
Du verkar inte särskilt bevandrad i mekanik. Om ett lager på en roterande axel skär blir det i regel tvärstopp. Undantaget är om någon av lagerbanorna börjar gå runt i läget, men det brukar också sluta med ett stopp så småningom. Jag vet intte vilken lagringskonstruktion Du kan hitta som inte kärvar ihop när det går torrt och skär. Det som har hänt Er är risker man löper när man sätter sig i eller på ett fordon och börjar åka. Mekanik är mekanik och denna kan krångla.
Hoppas att Er andra hoj inte råkar ut för detta missöde.

/Uffe
 

Avarage

New member
Jo jag har läst dina artiklar.
Du verkar inte särskilt bevandrad i mekanik. Om ett lager på en roterande axel skär blir det i regel tvärstopp. Undantaget är om någon av lagerbanorna börjar gå runt i läget, men det brukar också sluta med ett stopp så småningom. Jag vet intte vilken lagringskonstruktion Du kan hitta som inte kärvar ihop när det går torrt och skär. Det som har hänt Er är risker man löper när man sätter sig i eller på ett fordon och börjar åka. Mekanik är mekanik och denna kan krångla.
Hoppas att Er andra hoj inte råkar ut för detta missöde.

/Uffe

Japp, visst kan lager skära och resultatet blir förr eller senare detsamma. Men samtidigt hör skurna hjullager till ovanligheterna och de lager JAG än så länge stött på brukar vara sk. C3 (om jag minns beteckningen rätt) dvs. lager med större radiellt spel än ex. ett lager i motorn som har ett tightare spel.

Nu är jag ingen lagerexpert, du har säkert mer kunskap i det ämnet än mig, men tillverkas verkligen nållager med lika stora spel som för ett C3-lager? Eller har nållager med motsvarande axeldiameter ett tigtare spel!?

Nu kan jag inte den mekaniska konstruktionen på en Sprint men nog måste det finnas annat än bara nållager i konstruktionen för det finns väl krafter som är axiella även på en Sprint?

Triumph har säkert sina skäl till att välja nållager där andra tillverkare har valt spårkullager men VAD dessa skäl består av hade varit minst sagt intressant att få reda på enär en övervägande majoritet av mc-tillverkarna väljer andra lagertyper än nållager som hjullager. Däremot är det desto vanligare med nållager i svinglagring, länkage till stötdämpare bak mm. dvs. lagring med låg rotationshastighet och hög radiell punktbelastning! men som sagt mina mekaniska kunskaper inom lager är begränsade så det finns säkert en bra teknisk förklaring, någon!?

Mvh!
// Niklas
 

MCpassion

New member
Japp, visst kan lager skära och resultatet blir förr eller senare detsamma. Men samtidigt hör skurna hjullager till ovanligheterna och de lager JAG än så länge stött på brukar vara sk. C3 (om jag minns beteckningen rätt) dvs. lager med större radiellt spel än ex. ett lager i motorn som har ett tightare spel.

Nu är jag ingen lagerexpert, du har säkert mer kunskap i det ämnet än mig, men tillverkas verkligen nållager med lika stora spel som för ett C3-lager? Eller har nållager med motsvarande axeldiameter ett tigtare spel!?

Nu kan jag inte den mekaniska konstruktionen på en Sprint men nog måste det finnas annat än bara nållager i konstruktionen för det finns väl krafter som är axiella även på en Sprint?

Triumph har säkert sina skäl till att välja nållager där andra tillverkare har valt spårkullager men VAD dessa skäl består av hade varit minst sagt intressant att få reda på enär en övervägande majoritet av mc-tillverkarna väljer andra lagertyper än nållager som hjullager. Däremot är det desto vanligare med nållager i svinglagring, länkage till stötdämpare bak mm. dvs. lagring med låg rotationshastighet och hög radiell punktbelastning! men som sagt mina mekaniska kunskaper inom lager är begränsade så det finns säkert en bra teknisk förklaring, någon!?

Mvh!
// Niklas

Hej!
Du verkar ha en viss kunskap om lager vilket föregående inte tycks ha. Et dåligt lager brukar normalt kärva och låta illa innan det blir kritiskt och skär. Ett rullager med både inre och yttre lagerbana som skär behöver inte medföra att axel, i detta fall bakaxeln, slutar rotera eftersom någon avlagerbanorna, troligen den inre, kan släppa. Min begränsade kunskap om lager och konstruktionen av bakaxlar, säger mej ändå att ett rullager vore säkrare. Du efterlyser om det inte finns något axiallager på Sprinten-jo det finns det. Nållagrets funktion var endast att ta radiella krafter. Tyvärr så lossnade några rullar och dessa "nöp" obönhörligt mellan yttre lagerbana och bakaxel.
Passar på att tacka för alla inlägg och lyckönskningar!
Ciao M
 

Avarage

New member
Hej!
Du verkar ha en viss kunskap om lager vilket föregående inte tycks ha. Et dåligt lager brukar normalt kärva och låta illa innan det blir kritiskt och skär. Ett rullager med både inre och yttre lagerbana som skär behöver inte medföra att axel, i detta fall bakaxeln, slutar rotera eftersom någon avlagerbanorna, troligen den inre, kan släppa. Min begränsade kunskap om lager och konstruktionen av bakaxlar, säger mej ändå att ett rullager vore säkrare.

Att känna när ett lager är så dåligt att det är på väg att skära/nypa (för DET är också min erfarenhet att de förr eller senare gör om man inte byter ut det i tid) är naturligtvis inga störe svårigheter. Och ännu enklare blir det ju om man mäter upp ev. glapp med mätklockor motsv.

Dvs. till och med ett spårkullager skär förr eller senare ihop (inget nytt under solen) OM det är utan smörjning tex. Så min input till denna diskussion är inte OM en annan lagertyp skär eller ej utan mer av karraktären "ett spårkullager skär sällan och då kanske MER sällan än den typen av rullager i den applikationen Sprinten har". Å andra sidan rullar det ju ett antal Sprint´s runt om i Europa även om det garanterat rullar fler hojar med konstruktion UTAN nållager.



Du efterlyser om det inte finns något axiallager på Sprinten-jo det finns det. Nållagrets funktion var endast att ta radiella krafter. Tyvärr så lossnade några rullar och dessa "nöp" obönhörligt mellan yttre lagerbana och bakaxel.
Passar på att tacka för alla inlägg och lyckönskningar!
Ciao M

Låter, i mina öron, som att det borde man ha upptäckt vid en service/kontroll så till vida det nu ingår som en kontrollpunkt och man utför kontrollen! Ingår det som EN kontrollpunkt på den service du lät göra innan olyckan?

Mvh!
// Niklas
 

MCpassion

New member
Att känna när ett lager är så dåligt att det är på väg att skära/nypa (för DET är också min erfarenhet att de förr eller senare gör om man inte byter ut det i tid) är naturligtvis inga störe svårigheter. Och ännu enklare blir det ju om man mäter upp ev. glapp med mätklockor motsv.

Dvs. till och med ett spårkullager skär förr eller senare ihop (inget nytt under solen) OM det är utan smörjning tex. Så min input till denna diskussion är inte OM en annan lagertyp skär eller ej utan mer av karraktären "ett spårkullager skär sällan och då kanske MER sällan än den typen av rullager i den applikationen Sprinten har". Å andra sidan rullar det ju ett antal Sprint´s runt om i Europa även om det garanterat rullar fler hojar med konstruktion UTAN nållager.





Låter, i mina öron, som att det borde man ha upptäckt vid en service/kontroll så till vida det nu ingår som en kontrollpunkt och man utför kontrollen! Ingår det som EN kontrollpunkt på den service du lät göra innan olyckan?

Mvh!
// Niklas

Jajjemen det gjorde det, och jag frågade meken på Johans MC om man kollat lagrena. Fick svaret att det hade man gjort men inte upptäckt något...
Hojjen rullade lätt en senast jag rullade den för hand vilket var ca 1 mil före olyckan - nållagret skar alltså helt utan förvarning och nöp totalt - därav bredsladden. Aktar mej för denna typ av lösning hädanefter!
mvh
M
 

MCpassion

New member
Jajjemen det gjorde det, och jag frågade meken på Johans MC om man kollat lagrena. Fick svaret att det hade man gjort men inte upptäckt något...
Hojjen rullade lätt en senast jag rullade den för hand vilket var ca 1 mil före olyckan - nållagret skar alltså helt utan förvarning och nöp totalt - därav bredsladden. Aktar mej för denna typ av lösning hädanefter!
mvh
M

Hej alla lagerintresserade - alternativt Triumph Sprint åkare!

Fick idag ett mail från en omtänksam/ansvarskännande medåkare om erfarenheter av Triumph Sprint! Hans fru råkade ut för exakt samma sak för två år sen med en likadan mc. Hennes var av årsmodell 2002 min av 2003. Samma nållager havererade med låsning av bakhjulet precis som för mej. Hon höll 50 km/tim när det hände o hade sin son 12 år med sig. Lyckligtvis blev resultatet endast ett 30 meters bromsspår i asfalten. Triumph (läs Johans MC i Gbg) åtgärdade felet kostadsfritt eftersom det var för Triumpg England=moderbolaget, ett känt problem=garantiåtagande. Till mig sade både Triumph Sverige och Johans mc när det hände mej 2007 att detta inte var ett känt fel och aldrig hänt förut! De ljög alltså för mej!
Se alltså upp med Triumph Sverige (och Johans MC)!
 

MCpassion

New member
Fortsättning följer: Några Sprintägare har via MC-tidningarna fått kontakt med mej - de har haft samma problem med nållagret i bakaxeln, och vad värre är så ÄR detta ett känt problem för Triumph! För årsmodellerna 2001-2002 utfärdades en servicebulletin o lagre byttes som en garantiåtgärd! Tråkigt att Triumph Sveriges VD, som för övrigt nu slutat, skrev att felet ej var känt för denna mc-typ...ren o skär lögn alltså! Triumph England har nu kollat delarna o Triumph Sverige har lovat återkomma med en skrivelse. Konstigt att de inte kunde säga det rent ut...
Nåväl kära mc-vänner o speciellt ni som grenslar en Sprint med enkelsving - kolla lagret ordentligt, eller än bättre, be verkstaden kolla det innan ni kör vidare!
Är det någon som fått ett brev om detta förresten?
 

MCpassion

New member
Har nu fått brev från Triumph Sverige som låtit undersöka lagret. De påstår att lagret havererat pga korrosion. Man skyller delvis på tidigare ägare som påstås ha kunnat använt avfettningsmedel och högtryckstvätt. Men de påstår dessutom att de nu skickar ut servicemeddelande till alla Nordiska Triumph verkstäder om vikten av att inspektera och ev smörja detta lager var 2000-mil eller vart annat år. Det skulle alltså varit gjort?! Känns trist att man skyller från sig när det handlar om en hoj som var fullservad på Triumph-verkstad! Vad tycker ni andra? Ska man kämpa vidare för någon form av ersättning?
 

P-O Noren

New member
Min åsikt är inte värd alltför mycket, men någon triumph kommer inte jag att köpa med ett sånt här bemötande...

Fruktansvärt dåligt skött, så det gränsar till idioti.
Om en motorcykel havererar med olycka som följd pga. mekaniskt fel så måste detta vara högprioriterat hos leverantören.
 
J

JaKa

Guest
Min åsikt är inte värd alltför mycket, men någon triumph kommer inte jag att köpa med ett sånt här bemötande...

Fruktansvärt dåligt skött, så det gränsar till idioti.
Om en motorcykel havererar med olycka som följd pga. mekaniskt fel så måste detta vara högprioriterat hos leverantören.

Ja, det är minst sagt skrämmande!! Hur mycket annat skit har Triumph mörkat??

En kommentar från tillverkaren vore på sin plats.
 

SSDD

New member
Rent generellt

Hjullager blir dåliga, kanske inte som de nämda nål-lagren ovan ,och måste således kollas ofta. Minst vi varje däcksbyte, för mig (ca400-600mil). Men även om man lämnar i på en SK märkesverkstad så slarvas det , och personligen litar jag icke på några dylika, utan kollar själv , och då extra noga med de 2 yttrelagren som sitter nära stänk av avfettning/vatten, grus osv

På en bil om ett hjullager skär/börjar bli dåligt börjar de oftast med lite "vinande" ljud som ganska raskt går över till "muller" för att sen sluta med "åska" ,dessa varningshjud är mycket svårare at höra på en hoj men om den är upställd på bockar borde ett "hjulspinn" avslöje de västa fallen iaf .
Att lagret fastnar stumt är väl mer ovanligt, det brukas behövas en hel del värme för det. Och på en bil så brukar ett skuret lager inte innebära samma fara som på en hoj.

har råkart ut för ett par tillbud just pga av dåliga lager, senast nu på Duccen som trots nogrann koll sista däckbytet lyckades skära det innre av ryckutjämnarlagren så illa så att det fastnade på axeln vilket innebar att axeln började rotera och lossa muttern vilket i sin tur får axeln att flytta sig i svingen. Så vi första gasavdraget fick hojen att bakhjulstyra , låt mig understryka att ett nerlägg i 70 med ettbakhjul som inte sitter fast är inget jag rekomenderar.
Om Ni Kan:
Kolla era lager själv , då och då inte bara till vårustningen
Ps Om ett lager är dåligt, Byt alla andra i samma hjul oxå.
PPS nu hadde jag sk "krashpuckar" igenom axeln som höll i mutter o brickor samt i vis mån stabiliserade upp hjulet.
 
Last edited:
Top