Hastighetsmätarfel

fwedewick

New member
Ett i mitt tycke lite bisarrt fel har uppstått på min kawa 750 ltd.. I morse när jag åkte till jobbet lade plötsligt hastighetsmätaren av (och jag som skulle ha besiktigat i morgon..:mad:).. Jaha, tänkte jag - ny wire troligen. Men så märkte jag att distansmätaren fortfarande tickade vilket den ju inte borde göra om det var wiren som var av.. Sk-t också, då är det väl hastighetsmätaren - dyrt... Bokade om besiktningstiden så jag fick en månad på mig..
Väl hemma kollade jag wiren som var hel - vilket verkar styrka min misstanke mot hastighetsmätaren så jag kopplade wiren till borrmaskinen i ena änden och hastighetsmätaren i andra - döm om min förvåning när jag lyckades "borra" upp hastighetsmätaren i stadiga 40 knyck! Så, inte hastighetsmätaren mao. Så kopplade jag loss wiren men satte fast den nere i hjulet och körde en sväng - wiren roterar inte ett dugg..
Så frågan som någon kanske kan hjälpa mig med är:
  1. Är det snäckväxeln nere i hjulet som är paj eller vad?
  2. Hur f-n fixar man det?
  3. alternativt har jag monterat ihop sk-ten fel?
Någon med större erfarenhet än jag?
//F

OH-

Member
Nu vet jag inget om din Kawa men har haft liknande upplevelser på Yamaha. Då har orsaken varit skador (felmontage) på en "medbringarbricka" mellan navet och snäckväxeln. Den skall ha "öron" både utåt och inåt men dessa plattar man (jag själv eller Yamah Center) lätt till om brickan ligger fel vid framhjulsmontering.

fwedewick

New member
intressant!

Nu vet jag inget om din Kawa men har haft liknande upplevelser på Yamaha. Då har orsaken varit skador (felmontage) på en "medbringarbricka" mellan navet och snäckväxeln. Den skall ha "öron" både utåt och inåt men dessa plattar man (jag själv eller Yamah Center) lätt till om brickan ligger fel vid framhjulsmontering.
Högeligen intressant för jag har precis renoverat (bytt) packboxarna på framgaffeln så det är ju faktiskt en möjlighet.. Jag får väl riva av framhjulet och kolla i helgen.. Det skall ju ändå bli ostadigt väder så..:)
Återkommer med rapport så småningom

fwedewick

New member

Jag bugar mig i stoftet och erkänner din erfarenhet.. Med andra ord, det VAR medbringarbrickan som varit i felaktigt läge när jag monterade framhjulet efter att ha bytt packboxarna i framhjulet. Den informationen verkar saknas i min mekhandbok tillsammans med informationen om att när du lossar locket för att få loss startmotorn kommer all din motorolja att rinna ut... ;) Det senare blev jag dock snabbt varse, kan man säga....
//Fwedewick