Hastighetsmätaren spökar

CBX 600 E

New member
Hej Allihop! :)
Då var det dax för nästa problem :p min hastighetsmätare har börjat strula och visar just nu 20 km/h fortare än vad man kör, undrar om någon vet om man kan åtgärda det genom att kallibrera om hastighetsmätaren? Eller om det blir till att bita i det sura äpplet och köpa en ny? :p

Det positiva är ju att jag i alla fall har lärt mig den någorlunda så man har ett hum om hur snabbt man kör :p

Hojen är en Honda CBX 600 E från 1983

Mvh: Andréas
 

Bob Sweden

New member
Hej Allihop! :)
Då var det dax för nästa problem :p min hastighetsmätare har börjat strula och visar just nu 20 km/h fortare än vad man kör, undrar om någon vet om man kan åtgärda det genom att kallibrera om hastighetsmätaren? Eller om det blir till att bita i det sura äpplet och köpa en ny? :p

Det positiva är ju att jag i alla fall har lärt mig den någorlunda så man har ett hum om hur snabbt man kör :p

Hojen är en Honda CBX 600 E från 1983

Mvh: Andréas

Kalibrera blir svårt.

Mätarna är normalt hermetiskt förslutna och går inte att reparera men med rätt verktyg och en hel del milt våld går det att öppna allt!


Mätaren har tre huvudkomponenter:
1: En plåtkopp i aluminium, förbunden med visaren.
2: En magnet, snurrar i plåtkoppen, drivs av mätarvajern.
3: En oljedämpare och en fjäder, ser till att mätaren inte svajar och fjädern bromsar visaren.

Magneten snurrar i plåtkoppen och drar med sig plåtkoppen (visaren) tack vare virvelströmmarna.
Fjädern håller emot och i något läge uppstår balans.
Snurrar magneten fortare så vrids "plåtkoppen" mera = visar högre hastighet.

Har sett i gamla mätare att den där oljedämparen kan läcka en droppe eller två.
Oljan känns som en seg silikonolja ungefär.
Lägger det sig på insidan i plåtkoppen förändrar det karaktären på systemet.
Det kan även ge "kontakt" mellan magneten och koppen = vrids med lättare = visar högre hastighet.


Så nej, det går inte att kalibrera.
Men jag har gjort det... :tomte:

/B
 

CBX 600 E

New member
Hej Bob Sweden!
Tackar för svaret! :) Får kolla här nu någon dag framöver om den koppen läcker olja eller något liknande :) annars får man ta fram plånboken och gå på jakt efter en begagnad :p

Tack igen! :)

Mvh: Andréas
 

Hampe

Skriver massor!
Mätarna är normalt hermetiskt förslutna och går inte att reparera men med rätt verktyg och en hel del milt våld går det att öppna allt!
/B

Ännu ett kapitel i boken "Hur man servar sådant som inte går att serva".


@ Andreas!
Ta det lungt och vrid siffrorna till din fördel! Med din felvisning behöver du inte lägga på något ytterligare när du skall hålla igång det vanliga snickesnacket vid korvkiosken om vilket tempo man håller genom olika kurvserier. Du kan tala "sanning" utan att behöva rådbråka ditt samvete - bra va'?

Alla gamla uvar vet dock att hinner man kolla på mätarn för att se hur fort det går - så går det inte så fort...



H
 

CBX 600 E

New member
Ännu ett kapitel i boken "Hur man servar sådant som inte går att serva".


@ Andreas!
Ta det lungt och vrid siffrorna till din fördel! Med din felvisning behöver du inte lägga på något ytterligare när du skall hålla igång det vanliga snickesnacket vid korvkiosken om vilket tempo man håller genom olika kurvserier. Du kan tala "sanning" utan att behöva rådbråka ditt samvete - bra va'?

Alla gamla uvar vet dock att hinner man kolla på mätarn för att se hur fort det går - så går det inte så fort...



H
Hej Hampe!
Hahaha det är ju perfekt ju! Skall ta och tänka på det ;)
 
Top