Hastighetsmätare = DÖD (Yamaha XJ 600 -87)

Yngve

New member
Tjenare på er allihopa som förhoppningsvis är mer rutinerade/kunniga än mig! ;)

Jag har en Yamaha XJ 600 -87 sedan några år tebax.
Fick problem förra sommaren med att hastighetsmätaren dog.
Den hoppade igång några få lätträknade gånger (3 ggr) och fungerade
för en stund, allt mellan 10 minuter - 2.5 timme.
Jag tänkte i min dumma skalle att det garanterat var nåt slitet på
weiren så den bytte jag i vinter.

Nu efter att ha tagit premier turen för i år nu i helgen så är felet kvar.

Snälla, är det någon som vet vad jag kan göra för något? :confused:

Kör på varvräknarn nu så det är inte några problem för mig men
besiktningen den 23 april är inte lika lätt att komma igenom om den
är död... :(

Mycket tacksam för hjälp :)
 

OH-

Member
Tycker jag känner igen det där. Har hänt mig två gånger på olika Yamaha och det var samma orsak och det är inte svårt att göra missen som ligger bakom. Men visst kan det vara nåt annat i ditt fall.

Mellan snäckväxeln som driver hastighetsmätarwiren (respektive dosan med pulssändaren på senare modeller med mätning på framhjulet) och navet i hjulet sitter en medbringare, en bricka med "öron" vikta åt båda håll. Denna måste monteras så att den passar in korrekt både mot navet och snäckväxeln, om den inte gör det kan man platta ut den när man drar framaxeln. Platt medbringare = inget snurr på wiren (eller inga pulser på senare modeller).

Ena gången sabbade jag den själv utan att märka det i samband med däckbyte, andra gången var den färdigplattad av mekanikern som monterade hojen i affären. Gissa om jag gladde ett stort gäng HD-ägare på ett rally när jag stod i regnet och demonterade en halv splittny Yamaha för att leta efter felet!
 

Marie

Banned
Ett sätt att klara besiktningen är att hänga på en vanlig elektronisk cykeldator. Då hinner du sen felsöka och laga ordentligt.

För att kolla om medbringaren funkar så kolla först på vägmätaren (trippmätaren). Räknar den fram som vanligt så är det själva hastighetsmätaren som är paj. Står vägmätaren stilla så lossa vajern från hastihetsmätaren och lägg fram den så att du ser vajeränden. Snurrar vajeränden när du kör så är allt OK upp till ingången på hastighetsmätaren. Snurrar den inte, och du har ny och frisk vajer så är det medbringaren nere på framhjulets vänstersida.

Skulle det visa sig att felet sitter uppe i hastighetsmätaren så är den isärtagbar på en åttiotals XJ-600. Letar du reservdelar på skrotarna så kan det vara bra att veta att även mätaren från en åttiotals (tom 93) XJ-900 också passar (visserligen är mätartavlan lite annorlunda i designen) Skillnaden i utväxling är försumbar däcksdim fram 90/90-18 på 600, 100/90-18 på 900. Jag har både XJ-600 och XJ-900 från åttiotalet så jag har skruvat en del i dem.

En extra kommentar: Bytte du komplett vajer? Jag testade en gång med en reparations-universal-sats för innervajern. På de utsprungliga vajerhöljena är det en krök på metallhylsan uppe vid hastighetsmätaren. Den härdade överdelen på universalvajern är för lång och kom ner nära kröken så jag fick nytt vajerbrott efter bara ett par månader. Jag köpte en komplett ny originalvajer nästa gång (numera utan krök på metallhylsan).

Detta var mina små funderingar i ärendet.
 

Yngve

New member
Jag tackar för råden.

Ska se om jag hinner iväg till garaget nån dag här snart.

Tänkte ta en skruvdragare/borrmaskin och köra lite med
fäst i nederdelen av weiren. Rör det sig då så får jag väl
pilla isär navet i jakt den felande länken :) Ska först ta
en kik på tripmätaren för den har jag faktiskt inte tänkt på...
eller jo förresten, den rörde sig nog F-nimej...:rolleyes:

Kan inte riktigt säga att jag tänkte på några "öron" när jag
satte i den nya weiern.

Ah, vi får se vad som händer. Jag lär nog återkomma! :D
 

OH-

Member
............
Kan inte riktigt säga att jag tänkte på några "öron" när jag
satte i den nya weiern.

..............

Nä, brickan med fyra "öron" ser du inte då utan när du lossar framhjulet och tar bort manicken som wiren kommer ifrån (snäckväxeln).
 

Yngve

New member
Jahopp då var klart...

Mmm... så snuskigt enkelt det där felet var!

Gjorde som Marie tipsade mig om, kollade om det var
nålen som hade fastnat. Tänkte ta det först iom att det inte
behövde demonteras något då. Så jag la styret åt vänster
och klappade till lite med en lite träborste.

På med kläderna och ut o åka. Jodå! Det funkade så fint så!
Fick avverkat mina första 7 mil i år idag. Mycket trevligt!

Stort tack till er alla för era råd!!! Det är ovärdeligt med ett
aktivt forum med kunniga folk som hjälper till.
Tack!!

// MVH Anders
 
Top