Hastighet, lågfartsbanan

Irmeli

New member
Finns det några rekommendationer/uttryckliga riktlinjer kring hastigheten på lågfartsbanan? Har sökt i TSFS 2015:15 utan framgång, men tänker att det ju borde finnas någon praxis (because it always does).
 

gundj

New member
Gångfart brukar väl anges som lämpligt.
Då mina barn kört upp har de blivit tillsagda på provet att bara köra så sakta de kan :)
 

Camel

Member
De flesta filmer som finns på lågfartsbanan visar tid på ca 1 min och 30 sek (från start stillastående till stopp stillastående). Min grabb håller på att ta A1-kort och enligt hans trafiklärare är 1 min och 20 sek också ok. T.o.m. något kortare tid än så kan godkännas om rätt körteknik uppvisas.
 

IvarS

New member
Brukar ”hänga” lite på en trafikskola i Stockholm.
Ca 10 km/h brukar dom säga till sina elever.
 

Alexander76

Member
Poängen med övningen är att hojen ska balanseras med din kroppsvikt och inte med farten framåt, och det är i ganska låga hastigheter hojen balanserar sig själv. Så se till att öva in att åka RIKTIGT sakta, speciellt när du rundar konerna. Asså jag skulle nog säga att det är långt under gångfart som gäller. Kanske ett kort steg i sekunden - ettusenett, ettusentvå, ettusentre osv. Svinsakta verkligen, utan att faktiskt stå helt still.

Ett tips är att planera körningen så att du "rätar ut" svängen runt konerna så mycket det bara går, hamnar du i en situation där du behöver köra fullt utslag med styret för att följa banan så kanske det blir problem såvida du inte är tokgrym med gas/koppling.

Ett annat tips är att öva som fan.
 

Camel

Member
Om det t.ex. krävs en körtid på lägst 1 min och 20 sek så kan hastigheten inte vara högre än gångfart då praktiska körsträckan i lågfartsbanan är ganska kort. Uppskattningsvis ca 80-100 m ??.
 

Pobe

New member
Där jag körde sa de gångfart, 5-7 km. När jag körde upp rörde sig trafikinspektörer bakom mig på lågfartsbanan. Vilket var helt ok för mig.
 

Alexander76

Member
Gångfart är nog lite generöst att kalla det. De sa alltid nånting i stil med "det är inga cirkuskonster som behövs" men man ska i princip stå still med hojen som jag upplevde det. Jag gissar på max 20cm/sek. Öva säger jag bara, går inte att öva för mycket på den biten.

edit: Kollade för skojs skull upp att 5 km/h = 1,38m/s 😅
 
Last edited:

Pobe

New member
Gångfart är nog lite generöst att kalla det. De sa alltid nånting i stil med "det är inga cirkuskonster som behövs" men man ska i princip stå still med hojen som jag upplevde det. Jag gissar på max 20cm/sek. Öva säger jag bara, går inte att öva för mycket på den biten.

edit: Kollade för skojs skull upp att 5 km/h = 1,38m/s 😅

Så är det 5 km/h = 1.38 m/s och 20 cm/s = 0.72 km/h. Mattematiskt är lågfartsbanan 75 m, sedan tas svängarna ut en del så det blir några meter längre så klart. Skulle man lyckas åka 20 cm / s skulle banan avverkas på 6 min och 15 sekunder. Åker man lite längre så blir tiden upp mot 7 minuter. Låter rätt udda att åka lågfartsbanan på runt 6-7 minuter. Tidigare näms tider på 1.20 - 1.30 och säg att man åker 90 m på 1.20 så är hastigheten 4 km/h. Men jag tror att vi alla är rörande överens om att kunna behärska cykeln i låg fart är nödvändigt och en säkerhet för alla "närstående". Kan bara hålla med det går inte att öva för mycket :)
 

Alexander76

Member
Men jag tror att vi alla är rörande överens om att kunna behärska cykeln i låg fart är nödvändigt och en säkerhet för alla "närstående":)
Mjo alltså :) Jag håller med om att lågfartsbanan är nödvändig, men inte för att man ska kunna köra i låga hastigheter - det är bara tramsigt och nånting som aldrig inträffar i verkligheten. Eller jo det gör det, men skiter det sig sätter jag mer foten (och hoppas på att det inte är rullgrus hehe). Däremot kan jag tycka det är en bra övning att lära sig hur man själv kan fortsätta vara i kontroll över nånting som är mycket tyngre än jag själv, även då centrifugalkraften inte hjälper till. Det är bra för självförtroendet, vilket är viktigt för en ny förare. Så jag fattar varför lågfartsbanan inte utförs i gånghastighet utan i själva verket snarare cirkuskonstfart.
 
Top