Har ni kört hoj i fräst asfalt ?

isidor

New member
Var ute körde i lördags kom fram till en vägsträcka där dom fräst bort asfalten
för att lägga ny beläggning, var en svettig upplevelse tänkte nästan panikartat
nu lägger jag ner nya hojen, det drog i hojen spårade ordentligt men jag bet i hop tänkte detta ska gå körde runt 45-50 när det var över infans en skön känsla fan det gick nu har jag testat det med skönt :)
 

Marie

Banned
Vänta bara tills du hamnar i ett vägbygge där vägbanan bara består av grov makadam....:rolleyes:
 

JHkillen

New member
Var ute körde i lördags kom fram till en vägsträcka där dom fräst bort asfalten
för att lägga ny beläggning, var en svettig upplevelse tänkte nästan panikartat
nu lägger jag ner nya hojen, det drog i hojen spårade ordentligt men jag bet i hop tänkte detta ska gå körde runt 45-50 när det var över infans en skön känsla fan det gick nu har jag testat det med skönt :)

Känner igen känslan.
Nu vet jag inte hur van du är på att köra men om du nu är lite grön så är mitt tipps,, slappna av i armarna, sluta kramp hålla i handtagen, låt cykeln sköta styrandet.
Otäckt är det men om man slappnar av så går det ganska bra ska du se.
Om du är en helskinne knutte med 30 år bakom styret så gav nog detta tipps inget men men.
Det Marie skriver om upplever jag jobbigt även om man slappnar av, i alla fall på min Sprint ST, slingrar sig som en orm på grövre grus..
 

isidor

New member
Känner igen känslan.
Nu vet jag inte hur van du är på att köra men om du nu är lite grön så är mitt tipps,, slappna av i armarna, sluta kramp hålla i handtagen, låt cykeln sköta styrandet.
Otäckt är det men om man slappnar av så går det ganska bra ska du se.
Om du är en helskinne knutte med 30 år bakom styret så gav nog detta tipps inget men men.
Det Marie skriver om upplever jag jobbigt även om man slappnar av, i alla fall på min Sprint ST, slingrar sig som en orm på grövre grus..

är nybörjare gjorde som du skrev slappnade av fokuserade det gick fint men var obehagligt att köra på
 

OH-

Member
Fast knäslut om hojen, blicken långt fram, avslappnade böjda armar och lätta händer på styret så går det bättre!

Provade en annan variant som var ett par snäpp värre: Glest cross-framdäck på bro med gallerdurk istället för normal vägbana. Även det gick bra men det var mer än intressant.

Makadam hoppar och far men egentligen är det ingen fara, det finns grepp.
 

Mimmi

New member
Hej!
Fräst asfalt är väl inget besvär alls. Det som stör mig mest med sådan "vägbana" är alla asfalt- och tjärprickar/fläckar jag får på min ömt vårdade Wolfgang.

Däremot grovmakadam, (32-63) är hemskt att köra på, nästan lika hemskt tycker jag det är att komma in på en alldeles nysladdad, nyhyvlad, grusväg där man kommer först efter väghyveln som man kör om efter några km... Ännu roligare är det när man möter väghyveln en bit in på den väg man kör...
Jättekul med finmönstrade landsvägsdäck och 300kg mc!:)
 
Last edited:

SuperRetard

New member
Ni som "älskar" grov makadam osv.. Testa på en hoj med stum fjädring och rejält brant gaffelvinkel och berätta om det är lika kul.

Jag har inget emot grus i sig (fd. crossåkare), men med CBR:en eller SuperDuken är det inte kul. Framdäcket kasar lite som det vill och minsta spår känns som det vill dra ikull hojen. Min enda välfungerande lösning är MKT GAS!
 

Hellman

New member
Fel underlag på fel hoj är aldrig bra. Gillar grus, sand och allmän terräng när jag kör hoj för det.

Kör jag dock min väganpassade hoj på asfalterade vägare anser jag att man har rätt till godkänd asfalt.
 
Top