Har någon tips på "hybridcyklar" som lämpar sig för både skog och landsväg?

flashrider

New member
Tja,

Har i flera år tänkt att ta MC kort men har inte varit sugen på att köra varken sport, touring eller custom utan varit intresserad utav de våldamt snygga och manliga cross/endurohojarna, men det är ju knappast behagligt att sitta på en tvåtaktare och köra landsväg, samt att lv-regningen verkade vara krånglig. Men nu hörde jag att det skulle blivit lättare. Hursomhelst så undrar jag om det finns någon modell som passar till både och? Har tittat på Husqvarna TE men skulle nog vilja ha en lite äldre modell utav dem, har deras TE modell alltid varit anpassad för lv kanske så är ju det ett bra alternativ. Vad krävs förresten utöver fram och baklampa, är blinkers och hastighetsmätare obligatoriska?

MVH Andreas
 

Esquire

New member
...men det är ju knappast behagligt att sitta på en tvåtaktare och köra landsväg, samt att lv-regningen verkade vara krånglig. Men nu hörde jag att det skulle blivit lättare. Hursomhelst så undrar jag om det finns någon modell som passar till både och? Har tittat på Husqvarna TE men skulle nog vilja ha en lite äldre modell utav dem, har deras TE modell alltid varit anpassad för lv kanske så är ju det ett bra alternativ. Vad krävs förresten utöver fram och baklampa, är blinkers och hastighetsmätare obligatoriska?
Det är svårt att hitta någon hoj som är bra både i skogen och på landsväg. Dels så brukar en skogsanpassad hoj ha en stenhård sadel som ger mycket träsmak då man kör på landsväg, och dels så brukar en landsvägsanpassad hoj kunna bli lite tung att brottas med om man släpar omkring den i skogen.

Husqvarna är jag inte alls särskilt insatta i, så de kommenterar jag inte. Men du kan ju istället kolla på en annan gammal svensk, Husaberg. De har en hel del modeller som helt klart gör sig bra i skogen, men de har i vissa fall ganska korta serviceintervaller. Annars så har KTM en mängd modeller från riktiga jordfräsar till de som inte bör användas på särskilt mycket tyngre underlag än grusvägar.

Suzuki DR 650 SE, Yamaha TT600 R och Honda XR 650 är tre japanare som trivs som fisken i vattnet på grusvägar och med lite grövre däck och en portion god vilja så kan man även testa lite lättare terrängkörning med dem.

Blinkers, hastighetsmätare, bromsljus och tuta är några av de saker som brukar skilja en enduroreggad hoj mot en som är lv-reggad. Kort sagt så kan man säga så att om en hoj sålts som cross så kan det bli både omständigt och dyrt att göra en lv-reggning av den. Det enklaste är helt klart att du köper en hoj som är lv-reggad redan från start.
 

Thunder

New member
Du har ju även Highland 950, och KTM 640. Varför jag föreslår dessa är för storleken på tanken. På en offroad är oftast tanken 9-10 liter. Hur långt räcker det när du vill köra landsväg? Trots relativt stor tank så väger de föreslagna cyklarna inte värst mycket så man kan köra litet i terräng med dessa. Tankstorleken på ovannämnda cyklar är 20lit resp. 25,5.
 

OH-

Member
Hej!

Alla kompromisse är dåliga kompromisser, så är det bara. Men ändå vill man ju ha en sån, så då gäller det att bestämma sig för vilka områden man kan ta dom största nackdelarna i.
För grus och motions-enduro kör jag en TT600R men jag är i grunden mer touringtypen så jag håller mig med "fincykel" för längre/snabbare resor på asfalt.

För att få bättre råd måste du nog definiera mer bestämt vad som skall vara roligt med hojen och vad den måste klara med nöd och näppe. Och kanske en hint om vad din kropp tänker stå ut med och klarar av.
Ta t ex min skogkoloss, en person som kör lika uselt som jag och som är 1 och 60 lång skulle köra in i skogen men aldrig komma ut igen!

Sen har vi ju serviceintervallen. Många av hojarna som lämpar sig bra i skogen har, IMHO, löjligt korta intervall. Hel OK att välja en sån om det inte stör en men man skall vara medveten om det.
Om man tänker köra längre än runt hörnet och hojen man spekulerar på har pyttetank kan det vara bra att kolla tillbehörsmarknaden så att det finns större tank att köpa.

Helt oavsett ovanstående kan väl jag oxå slänga in ett par förslag på måfå: Suzuki DR350 (lv-byggd men liten, nätt och gammal), Honda XR400 (billig, gammal och gammaldags), Suzuki DRZ400S (lv-byggd men med ädla komponenter från -02 nån gång, relativt lätt, hojen jag ville ha men inte hade råd med).
 
Top