Har gjort Norska Alperna för första gången.

Skye

Kör Mycket!
Har gjort Norska Taket för första gången.

Vilken natur, vilka härliga hojvägar. Lite tråkig transportsträcka tills det börjar men sen så svänger det hela tiden. Ypperlig chans att öva kurvtagning på kurvtagning och även hårnålar.

Reserapport kommer från Skye Jr som följde med på denna resa men har tagit lite bilder och filmat.
Lagt ut Trollstigen och Geiranger men det finns timtals med film från andra ställen som jag ska pyssla med i höst när suget blir som störst om att komma ut och åka.

 
Last edited:

sannybo

Member
Gott jobb Skye.
Ska kolla detta lite närmare om en stund.
Norge är ju ett alternativ för nästa år då det var länge sedan man var där, så alla tips är bra.
 

Yxan

Member
Snyggt gjort!!
Som sagt - den dagen man har lite tiiiiid över för lite kreativ video- och fotoredigering....
(samt lite kunnande för det också ;-)

Hälsningar Mange
beronius.eu
mc.beronius.eu
 

Skye

Kör Mycket!
Tackar för alla kommentarer!

Reseberättelsen är på gång.

Det tar lite tid att lära sig programmen men denna filmen blev redigerad och gjord på en tråkig X2000-resa mellan Göteborg och Stockholm. Det är vid såna tillfällen tid finns över.
 

TheGungner

Member
Blev också sugen. Åkte i torsdags och kom hem 71 h senare. Hann göra 180 mil, 23 h i sadeln och massor av bra vägar. Norge är dyrt men kanonbra mckörning. (16 nok för 1 liter 98 oktan...)
 

Skye

Kör Mycket!
Det är väl egentligen inte soppan som är dyr. Den är ju dessutom etanolfri. Det är allt annat som mat och dylikt.

Här kommer den utlovade reseberättelsen i från 11-årige Skye Jr:


Dag 1.
Jag Adam och min pappa Magnus skulle iväg på Mc-semester. Vi hade bestämt oss för att åka till Norge. Resan började i Träslövsläge i Varberg där pappas husvagn står, vi sa Hej då till Karin, Jesper och min lillebror Filip. Första etappen gick till pappas hus i Alingsås (kom inte så långt innan första stoppet, ha ha) han hade glömt sitt ryggskydd! Men sen förutom stopp vid bensinstationer och ett intensivt letande efter camping för att sova första natten, slutade det ändå med att vi hyrde en stuga mitt i Strömstad (tur att det blev så för det blåste nästan storm ute). Efetr vi hade packat upp var inne i stugan gick vi ut för att köpa något att äta. Det sluta med att vi köpte sallad, dricka och lite chips. Sen var det dax att försöka mysa i den "pyttelilla stugan", trött efter en hel dag på motorcykeln. Godnatt!!!


DSC_0007.jpg



DSC_0008.jpg



Dag 2.
Vaknade och lämmnade stugan för att hinna med båten från hamnen i Strömstad som skulle ta oss över till Sandefjord i Norge. På båten blev det frukost med mat vi hade med oss. Båten tog två timmar och det blåste rejält så det var skönt att komma i land. Först ett stop på en bensinstation för att fylla tanken på Mc:n och dricka för att släcka törsten på oss själva eftersom det var oerhört varmt denna dagen. Så lite svettigt under Mc-kläderna. Men nu var vi startklara för att köra många mil och komma närmare fjällen som var vårat resemål. Nästa stop var efter att jag änteligen hade fått kontakt med pappa efter att jag "ropat" på honom vid ett tillfälle när han saktade in, för att få kissa " vilket jag hade behövt under en lång stund tillbaka. Men insåg efter att jag försökt säga detta i micken"till pappa, att den inte fungerade vilket berodde på att batteriet var urladdat. Där vi sen stannade jobbade en kille som kom från Sverige, så vi bestämde oss för att äta där också. Vi båda tog en god Lasange, satte oss ute och åt. Där började några att prata med pappa om motorcyklar och de blev intresserade av pappas lampor på hans mc. Fick även tips av dem om bra camping och åkte dit för att övernatta i tält. Där träffade vi också dem igen och dit kom ytterligare en kille från Sverige som hette Joakim han körde HD. Vi umgicks och hade en trevlig kväll med dessa killar.





DSC_0017.jpg



DSC_0020.jpg


Dag 3.
Gick upp klockan sju, pappa har varit upprörd hela natten för att jag inte låg stilla och var tvungen att gå på toaletten fyra gånger...! och den femte gången (alltså kl sju) stanna jag kvar på lekplatsen som låg precis vid toaletterna (så kunde pappa kanske få sova en liten stund och förhoppningsvis bli på bättre humör). Senare när pappa vaknat och kommit ur tältet gick vi till affären och handla lite frukost. Jag tyckte det var lite fuskit för Joakim fick sova till klockan 11. Efter frukost startade vi dagens etapp där även Joakim följde med en bit på resan, efter några mil fick jag se "snö" vilket kändes konstigt mitt i sommaren. Vid ytterligare en "kissepause" lämnade Joakim oss och åkte vidare på egen hand medans vi tog oss vidare till nästa färja. Efter den båtresan mötte vi upp Kjetil för att åka hem till honom. Vi skulle bo där över natten och sen åka vidare tillsammans över trollstigen dagen efter. Vi umgicks på kvällen med Kjetil och hans fru Rita åt god mat och såg lite på hans filmer han gjort själv om sina motorcykelresor. Sov gott den natten skönt att slippa tält och att veta att pappa inte blir väckt så fort jag rör mig eller måste kissa" av mig.


DSC_0037.jpg



DSC_0042.jpg


Dag 4.
Vaknade klockan sju igen. Kjetil sa innan vi somna att om man inte gillade killar måste man gå upp före klockan åtta. Så självklart gick jag upp i god tid före åtta eftersom jag faktiskt "älskar tjejer" <3. Åt frukost innan vi startade resan mot trollstigen och Geiranger. Tog någon timma innan vi var där och då åkte vi en färja i Geiranger som det var fantastiskt fint och vackert runt omkring. Sen åkte vi tillbaks till Örsta där Kjetil bor och hade åter en mysig kväll och middag med Kjetil och Rita. Vi fick "fiskpizza" som jag tyckte var jättegott. Dagen slut, likaså jag och somnade som en lite bebis på min kudde och tyckte åter igen det var skönt att slippa tältet.


DSC_0114.jpg



DSC_0148.jpg



Dag 5.
Gick upp tidigt igen!!! för att åka till Lillehammer. Där skulle vi bara stanna för att övernatta eftersom det blev förlångt att ta sig till Sverige på en dag. När vi kom fram hyrde vi ett rum på ett Gästabud medans Kjetil och Rita hyrde ett hotellrum (dom var inte lika ekonomiska som pappa)...
När vi kom till rummet och hade packat upp gick vi vidare till en resturang och mötte upp Kjetil och Rita. Där jag åter igen åt en god lasange. Efter vi hade ätit gick vi bort till OS-parken och kollade på dom olika idrottsplatserna som hade varit där under OS. Sen gick vi tillbaka till rummet och där satte jag mig och kollade på invigningen för OS 2012 i London, lite lustigt att vi precis var i en stad som hade haft OS även om det var vinter-OS 1992. Kollade inte på hela invigningen men fick se Turkiet innan jag var tvungen att sova.


IMG_3104.jpg

tankning i Stryn


IMG_0539.jpg

Står pojkarna på rad

Dag 6.
Hemfärd... sista dagen på våran Mc-semester i Norge. Tråkig hemresa för det regna och blåst hela vägen. Sen skildes vi åt från Kjetil och Rita på en bensinstation där dom åkte vidare och vi åkte hemåt.


Det här var den korta varianten. Den längre och med mina kommentarer och med färdvägar och mer bilder finns att beskåda och läsa på:
http://varadero.skye.se?p=2276
 

V Saarela

New member
:tummenupp

Lite udda, från passagerarsadeln och dessutom ett barn.

Det fina är ju också att man kan styra storyn lite med veckopengen :eek:
 

Skye

Kör Mycket!
I det här läget behövdes ingen extra veckopeng. Tror Jr var ganska nöjd ändå med den upplevelsen han fick.
Vad som inte framkommit är att han genast kommenterade den vackra natur som var så fort vi kom bort från civilisationen. ;)
 

TinaS

New member
Säger detsamma och ni har slagit huvudet på spiken, det finns inte en pryl i världen som slår en äventyrsresa tillsammans med mamma eller pappa. Sådana upplevelser minns man hela livet.
Lycka till!
 

Skye

Kör Mycket!
Säsongen över och kan bara rida på minnet på den säsong som var.
En sista film är gjord som bevarar intrycken även under den säsong vi mekar i garaget för att höja motivationen till att snart kommer det en vår. Norge var helt klart en upplevelse och kommer att föräras många besök i framtiden
 

mudder

Member
Det är väl egentligen inte soppan som är dyr. Den är ju dessutom etanolfri. Det är allt annat som mat och dylikt.....

Maten är inte speciellt dyr om man köper den i vanliga affärer och tillagar den själv på trangiakök.
Dessutom kan man äta i mycket trevligare miljöer.:wink:

1311686215_resized.jpg
 

Skye

Kör Mycket!
Njae, vet inte det jag.. 43 Norska kronor för ett paket bacon till frukost i en vanlig affär. Kilopris liknande oxfilé i Sverige.
Gjorde precis så. Äggröra, bacon och frallor som tillagades på medhavd trangia.
 

Galne Dansken

Administrator
Personal
Guud vad bra att läsa, titta på bilder och även se på balle filmer... Man får tacka..

Och så i en sits vart snön faller ute.. hmmrff

Norge är min favro - mindre trafik än i alperna, kanske lite bättra MC åkning, och sedan är jag mjuk för växlingarna med fjordarna..
 
Last edited by a moderator:

Swedie

Administrator
Personal
Vänligen gå inte på sidospår utan diskutera ämnet som TS startade. Tack (skicka PM om ni vill diskutera modererandet, så tråden inte förstörs)
 

mudder

Member
Säsongen över och kan bara rida på minnet på den säsong som var.
En sista film är gjord som bevarar intrycken även under den säsong vi mekar i garaget för att höja motivationen till att snart kommer det en vår. Norge var helt klart en upplevelse och kommer att föräras många besök i framtiden

Tack för den härliga filmen. Nu längtar jag tillbaka till Norge igen ;)
 
Top