Har din MC centralstöd?

Har din MC centralstöd?

  • Ja

    Votes: 46 63.0%
  • Nej

    Votes: 27 37.0%

  • Total voters
    73

robbanfluff

New member
Som ämnet antyder, har din nuvarande (den som brukas oftast) MC centralstöd?

Kommentera gärna om ni har eller har haft andra motorcyklar och vilka av dem som har haft centralstöd.
 

dalis

New member
Nej min Africa Twin har inte, men frugans FJ1100 har och hennes VN 800 har inte, så av familjens 3 mc så har 30% centralstöd så jag svarade NEJ.
 

Håkan L

New member
Har alltid haft centralstöd och sidostöd på mina hojar. Centralstödet är bra och ha vid t.ex. smörjning/spänning av kedjan eller när det skall meckas med hojen, hjulbyte m m.

:cool:
 

Marie

Banned
Alla mina tre hojar har centralstöd. Jag skulle aldrig köpa en hoj utan.
Sidostödet använder jag i princip aldrig, så det skulle jag klara mig utmärkt utan.
 

JHkillen

New member
Som ämnet antyder, har din nuvarande (den som brukas oftast) MC centralstöd?

Kommentera gärna om ni har eller har haft andra motorcyklar och vilka av dem som har haft centralstöd.

Sprint ST har båda (central-sidstöd). Honda 1000CBF som jag innan nuvarande hade också båda.
Kan inte komma på en cykel jag haft som ej haft centralstöd faktiskt.

Centralstöd= underbart vid lite mekande och smörjande när man står på en parkering.
 
Last edited:

Zopilote

New member
Nya Tiger 800:an har inte centralstöd ännu, men det är beställt och skall monteras vid första servicen :)
Det skall bli skönt att ha det igen på en kedjedriven hoj, även om jag tror att det bara kommer att användas vid tvätt och service.
 

Thomas Svärd

New member
Centralstöd

Vi har tre hojar i familjen
Jag har en BMW K 1200 GT med både sido och centralstöd
Sambon har en BMW R 1100 RT med både sido och centralstöd
Dottern har en Kawasaki Versys med enbart sidostöd, det blir ju alltid krångel när man skall byta däck och vid liknande operationer.
Håller med Marie om att det är klart att det skall finnas centralstöd.
 

Sara75

New member
Ingen av hojarna i familjen har centralstöd. Vi kör med depåstöd istället. Funkar super. Fast o andra sidan skulle jag inte vilja ha ett centralstöd som skrapar i när man kör bana...
Idag har vi Ducati och Aprilia och barnen kör cross.
 

Mathias

Active member
Hade tidigare en Suzuki GSX-f, den hade centralstöd
Har en Honda VFR och den har centralstöd.

Det är guld värt.
 

timm

New member
På grund av garagelogistiska skäl så är jag mer eller mindre tvungen att ha centralstöd på hojen.

Parkeringssessionen är: 1. Kör in snett bakom bilen. 2. upp med hojen på en sån där rull-bräda på centralen. 3. Putta hojen på tvären in i hörnet. 4. Klart på några sekunder.

Vitsen med hoj för mig är att det ska vara praktiskt och och enkelt. Centralstöd ingår i det konceptet. :)
(...och f.ö. är det annat som tar i först när man smiskar bana. :p )
 

anders r

Member
Jag har haft det på samtliga tidigare hojar. På de två nuvarande har jag det inte och har faktiskt inte saknat det. Depåstöden fungerar väl som substitut både till offroad- och sporthojen. Egentligen underlättar de bara kedjesmörjning och förvaring. Det finns parkeringsbrädor även till hojar med enbart sidostöd t.e.x.
 

OH-

Member
Av mina kedjedrivna hojar har ungefär hälften haft centralstöd.
För oss som kör lite längre än en fikarunda och som inte har med en depå (med tillhörande depåstöd) i en följebil så är det mycket onödigt krångel man slipper om man har centralstöd.
Med kardanhoj är det väl inte lika angeläget förrän man behöver rycka ett hjul ute på vägen och det är ju inte så vanligt för dom flesta av oss.

Dessutom tycker jag att vanlig tvätt och ompyssling blir smidigare när hojen står rätt upp och man kan rotera hjulen utan att flytta hojen.

Centralstöd - ja tack!
 

Chopperbyggarn

New member
Då jag i alla år varit anhängare av minimalistiska hojar oavsett om det handlat om "T" Tillförlilighets hojar (Enduro) eller Chopper så har jag i dom fall det funnits centralstöd i orginal tagit bort detta.
Visst kan det vara bra med centralstöd om man måste fixa med bakhjulet efter vägkanten men då förutsätter detta plant och stabilt underlag.
Har hittills alltid hittat provisorisk lösning i "nödläge" som strenar träbitar o annan bråte efter vägkanten, pack väskorna etc. att palla upp hojen på.:)

Anders.J
 

SuperRetard

New member
Av det tiotal hojar som huserat i garagen under åren (crossarna borträknat) så har ingen haft centralstöd. Enda gången jag faktikst stött på problem var när vi skulle switcha däck på 2 av hojarna. Då måste man liksom få bort 2 fram-/bakhjul samtidigt och vi har "bara" en uppsättning depåstöd.

Iofs ett problem jag hellre löser genom att köpa fler depåstöd än att skruva dit mer vikt som skrapar i om man släpper kopplingen i en kurva.

Jag ser inte riktigt situationen där man skulle behöva ett depå- eller centralstöd "längs vägen". Extra däck, drivpaket eller bromsskivor har man ju knappast med sig längs vägen iaf så oavsett behöver man ett garage, och där har man ju depåstöd!
 

Marie

Banned
Det är väl klart att man behöver centralstödet? Åtminstone varenda gång man skall parkera hojen. Inte fanken att jag ställer i från mig en hoj lutande åt vänstersidan, nej står den på centralstödet så står den mycket naturligare, och stadigare.
Sidostödet däremot skulle jag inte sakna en sekund om det inte fanns...
 

Cyborg

New member
Alla mina hojar har sidostöd. Jag skulle aldrig köpa en hoj utan.
Centralstödet har jag ingen användning av, så det skulle jag klara mig utmärkt utan (vilket jag gör) :D

Det är väl inte klart man behöver centralstödet? Åtminstonde i princip aldrig när man skall parkera hojen. Inte fanken att jag ställer ifrån mig hojen stående upprätt, nej står den på sidostödet så står den mycket naturligare, snyggare och stadigare.
Sidostödet skulle jag sakna varje sekund om det inte skulle finnas...
 
Last edited:

Hellman

New member
Det är väl klart att man behöver centralstödet? Åtminstone varenda gång man skall parkera hojen. Inte fanken att jag ställer i från mig en hoj lutande åt vänstersidan, nej står den på centralstödet så står den mycket naturligare, och stadigare.
Sidostödet däremot skulle jag inte sakna en sekund om det inte fanns...

Du har ju redan sagt det en gång. De flesta håller säkert inte med dig då 99.9% av de hojar man ser parkerade är det med just sidostöd.

-

Har centralstöd på mina nuvarande 2 hojar och tycker det är smidigt, speciellt vid kedjesmörjning och däcksbyte. Men ett depåstöd duger i de flesta fallen då man saknar centralstöd.
Finns det till hojan jag vill äga ser jag till att det sitter monterat, enkelt sammanfattat.
 

Thomas_7i

New member
Min gamla GTR har både sidostöd och centralstöd. Parkering längre stunder brukar den få stå på centralstödet medans sidostödet är mer praktiskt vid tex tankning eller korta kisspauser.
 

namn

New member
Dom jag på rak arm kommer på att jag haft :
Fj 1200 central+sidostöd
Gsx 400fws central+sidostöd
Gsx 1100es central+sidostöd
Cb 900 f central+sidostöd
Pan european central+sidostöd

Nu åker jag v-strom och den har central+sidostöd
vet i tusan om jag skulle klara mig utan båda.
 
Top