"Handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar"

Hampe

Skriver massor!
För en dryg vecka sedan presenterade Trafikverket sin "Handlingsplan mot låg friktion på sommarvägar"

http://svmc.se/smc/Nyheter/Handlingsplan-mot-hala-sommarvagar/



I helgen började folk dratta omkull igen

http://svmc.se/smc/Nyheter/Nya-halkolyckor-pa-E4an/

i precis samma område som man tidigare dokumenterat inte klarat av att levererat säkra vägar.

Handen på hjärtat, Trafikverket: tycker ni att det går bra för er?


Det tycker inte jag.
En käpphäst jag kunnat stödja mig på under 25 år är "det är inte förrän det går snett som man ser vad ett företag (eller organisation) verkligen går för.

Över den som städar upp, ber om ursäkt, kompenserar, åtgärdar och drar lärdom faller ingen skugga.
Företaget eller organisationen rent av stärks inåt och vinner sympati utåt.

Men, för den som mörkar, ljuger, försöker fly undan, skyller på andra och ändå bara fortsätter lalla på som tidigare finns bara spott, spe och förakt.

Hur i helvete kan ni göra om samma tabbe igen, efter den debatten som varit?
Har ni ingen som helst självbevarelsedrift? Ingen heder och skam? Ingen yrkesstolthet?
Det är ju en katastrof!

En sotsvart, dödligt tragisk ärkekatastrof! Folk dör. Folk lämlästas!
Vore det inte ett lämpligt sätt att hedra de som tidigare dött av Trafikverkets inkompetens genom att verkligen anstränga sig att inte göra om samma tabbar igen? Visa att man bryr sig...?

Nähä - business as usual, slabba på med det vi har hemma och pang iväg för att fira helg. Motorcyklarna får väl köra som folk...?
Tvivale!


Och värst av allt: drutta i backen kan man väl stå ut med.
...men det är Trafikverkets dödsräcken som krossar, bryter och knäcker!






Hampe
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Jag uppmärksammade Trafikverket på artikeln om två olyckor på E4 och fick detta svar i går kväll:
"Vi har idag på förmiddagen tagit beslut om att sätta upp skyltar (slirig vägbana) på partier med ny beläggning inom det aktuella området. Vi inväntar vidare på besked från polisen på exakt vilka platser som olyckorna inträffat innan vi fortsätter analysen. Vi har en även del uppgifter och information som kommit till oss som vi måste kvalitetssäkra och som tillsammans med friktionsmätning kommer att ligga till grund för hur och om det blir någon åtgärd."
 

roffe_s

Active member
Jag uppmärksammade Trafikverket på artikeln om två olyckor på E4 och fick detta svar i går kväll:
"Vi har idag på förmiddagen tagit beslut om att sätta upp skyltar (slirig vägbana) på partier med ny beläggning inom det aktuella området. Vi inväntar vidare på besked från polisen på exakt vilka platser som olyckorna inträffat innan vi fortsätter analysen. Vi har en även del uppgifter och information som kommit till oss som vi måste kvalitetssäkra och som tillsammans med friktionsmätning kommer att ligga till grund för hur och om det blir någon åtgärd."
Bra! Mäter man friktionen på hela vägbanan - även på asfaltsskarvar - denna gång?
 

Hampe

Skriver massor!
Jag uppmärksammade Trafikverket på artikeln om två olyckor på E4 och fick detta svar i går kväll:
"Vi har idag på förmiddagen tagit beslut om att sätta upp skyltar (slirig vägbana) på partier med ny beläggning inom det aktuella området. Vi inväntar vidare på besked från polisen på exakt vilka platser som olyckorna inträffat innan vi fortsätter analysen. Vi har en även del uppgifter och information som kommit till oss som vi måste kvalitetssäkra och som tillsammans med friktionsmätning kommer att ligga till grund för hur och om det blir någon åtgärd."

Word!


...eh, ja... ...eller - ord.
"Ord" som i floskler, färdigtuggade nonsenssatser som sätts samman till intet förpliktigande blah blah blah i en aldrig sinande ström, avsedda att lägga ut dimridåer som man kan ducka ut under och istället ploppa upp på en annan plats, heeelt ovetande.
Det verkar som om Trafikverket lagt tid och pengar på att bygga en sådan här avsedd för sina behov att ljuga, mörka och maska istället för att göra det man har i uppdrag: leverera säkra vägar för alla sorts trafikanter.

Skall vi ta och koda av meddelandet ovan tillsammans?
Trafikverket skrev:
"Vi har idag på förmiddagen tagit beslut om att sätta upp skyltar (slirig vägbana) på partier med ny beläggning inom det aktuella området. Vi inväntar vidare på besked från polisen på exakt vilka platser som olyckorna inträffat innan vi fortsätter analysen. Vi har en även del uppgifter och information som kommit till oss som vi måste kvalitetssäkra och som tillsammans med friktionsmätning kommer att ligga till grund för hur och om det blir någon åtgärd."

betyder egentligen skrev:
Ajdå, det var inte bra. Vi slänger upp några skyltar så vi verkar handlingskraftiga, sedan drar vi det i långbänk allt vad vi orkar så kanske vi klarar oss. Vi kan skylla på att vi inte riktigt vet var det hände, och vältra över lite skuld på bristande kommunikationer med Polisen. Vi hystar in lite mumbojumbo kring hur ootroligt noggranna vi är med indata, och sedan kan vi alltid skylla på semestertid och så. Drar vi på det några dagar ytterligare så kanske den intensiva biltrafiken hinner rugga upp ytan och då kommer vi förhoppningsvis undan. Då står motorcyklisterna där med långtvättad näshals, hahaha!

Hur dom skulle gjort?
Mätt friktionen direkt efter avslutat jobb, så klart!
Denna del av E4an måste väl ändå vara en av två sträckor i landet som fått allra mest negativ uppmärksamhet i media de senaste åren...?
Självklart skulle man gardera upp sig med en egeninitierad friktionsmätning för att nu, när åtgärder efterfrågas kunna daska pappren i bordet och säga "D. d.s. efter avslutat arbete gjorde vi just en sådan friktionsmätning, och inga avvikelser kunde noteras. Vi har redan beordrat ny mätning för att se om förhållandena på platsen har ändrats, och bjuder in SMC att delta vid mätningen."

...om dom varit seriösa och tagit sin uppgift att leverera säkra vägar på allvar, alltså.

Istället håller Trafikverket och asfaltmaffian varandra om ryggen och låtsas som det regnar.
Har dom händerna i varandras fickor också...?




Hampe
 
Last edited:

påK-en

New member
En tanke - mina originalmonterade däck har bra grepp på torr men inte på blöt vägbana.
Kan det vara så att en del av problemet ligger i en kombination av hal vägbana och däck som skall hålla många mil, men inte är så bra på våt vägbana?
Jag är medveten om att jag sticker ut hakan, men efter att ha kört i regn i lördags så kommer tanken fram.
 

Hampe

Skriver massor!
Hakor är till för att stickas ut - fråga mig!:slagen:

Egentligen behöver det inte finnas ett motsatsförhållande mellan bra våtgrepp och vettig livslängd, det har flera däckstillverkare visat.
...å andra sidan finns det tillverkare som varken får till det ena eller det andra, så - visst. Nog skall man fundera över vad man skor sin hoj med.

Men, när friktionen som i Trafikverkets fall från förr längs samma sträcka ligger på nivå "hårdpackad snöväg" så spelar det ena eller andra däckmärket minimal roll.

Passageraren som trasslade in sig i räckeslinorna och blev hängade där nu i helgen färdades dessutom på ett utlandsreggat ekipage. Dom har alltså lyckats ta sig helskinnade genom stora delar av Europa innan dom blev utsatta för Trafikverkets plågsamma beläggningsförsök utanför Gävle. Nuff said.




Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
En och en halv veckla sedan olyckorna.
Trafikverket fortfarande upptagna med att "kvalitetsäkra indata" medans trafiken skejtar runt som Bambi på hal is?
Eller händer det något...? Något riktigt, alltså?



Hampe
 

påK-en

New member
En och en halv veckla sedan olyckorna.
Trafikverket fortfarande upptagna med att "kvalitetsäkra indata" medans trafiken skejtar runt som Bambi på hal is?
Eller händer det något...? Något riktigt, alltså?



Hampe

Det skall ha varit halt även för räddningspersonalen (andrahandsuppgift).
 

Maria Nordqvist

Super Moderator
Utanför Borlänge är det nyasfalterat med varningsskyltar för halka och nedsatt hastighet till 50 km/h. Jag har fått bilder från flera vägar med halkskyltar. Ja, det händer något.
 

Hampe

Skriver massor!
Man kan tänka sig att det knorras lite här och var hos Trafikverket och deras entreprenörer.
"Det var fan vad det skall daltas med motorcyklister nu, det vet väl alla att det blir halt när det är nyasfalterat"


Ja, en gång i tiden visste nog de flesta det. När "transistorradio" var ett ord som lät modernt och Avon Roadmaster var ett däck att räkna med.
Då, när en vurpa på nylagd asfalt resulterade i ett kas som stod i direkt proportion till utgångshastigheten, och skadeutfallet på föraren hade oftast en lika linjär koppling till graden av skyddskläder.

Försiktig körning i lämpliga kläder - no worries.
Tokgasa i jeans och linne - big problems.

Det som tillkommit sedan dess är dödsräcken och noll vision.

Samtliga motorcyklister som omkommit eller skadats svårt i asfaltsolyckor har gjort det mot Trafikverkets dödsräcken!
Felaktigt utformade, felaktigt placerade.
Glöm aldrig det!

Slå på röven och kasa en bit på asfalt är inget jättekonstigt i en motorcyklists liv.
Det är retligt och gör ont - speciellt i självkänslenerven, och även i självriskfacket på plånboken.

Men man skall inte behöva dö av det, Trafikverket!


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
En utländsk besökare, allvarligt skadad och så fullständigt inlindad i stålvajrarna att man inte kunde få loss denna passageraren utan man tvingades stå att vänta tills räddningstjänsten dök upp och började spela plockepinn med resterna.

Jag kan känna paniken och ångesten ända härifrån, på mer än 500 kilometers avstånd och flera veckor tillbaks i tiden.

Vad säger ni, Trafikverket? Busy doing nothing?
Eller förlåt: Upptagna med att säkra indata menar jag förstås.

Det här är en sådan där grej som liksom inte går över. Det är inget ni kan strutsa er ur.
Vad hände? Vem flunkade? När kommer "Action plan 2.0"?
Ettan gick ju ner som en blyzeppelinare. Tankad med uranhexaflourid...

Fattar ni att det finns ett berättigat intresse bland landets motorcyklister?
Det funkar liksom inte att lalla iväg på semester i ett sådant här läge.
Krishantering, anyone?


Hampe
 

Hampe

Skriver massor!
Aftonbladet skrev:
Polisen varnar för "blödande" asfalt på landets motorvägar.

Extremhettan gör att asfalten smälter och skapar blixthalka.

– Sänk farten, håll avstånd och kör försiktigt, säger Bodil Sonesson på Trafikverkets presstjänst.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article19275744.ab


sommarv%C3%A4g.jpg

Foto: TT Länkad från Aftonbladet





H
 
Top