Handledare

Martin76

New member
Såg tråden ang ”fadder/handledare vid övningskörning” och tänker prova slänga ut en förfrågning.

Har precis varit o köpt mig en FZ8-N och tänkte att jag skulle ut och övningsköra så mycket som möjligt när snön försvunnit. Saken är den att jag har bara en som jag kan övningsköra med och han har nog inte tid så ofta som jag skulle vilja.

Därför tänkte jag höra här på forumet om det är någon eller några som vill ställa upp som handledare. Även om ni kanske inte känner att ni kan lära ut så mycket så kanske bara för att det är lite trevligare med sällskap.

Ska samtidigt gå på körskola men vill ha fler timmar på hojen

Jag är 35år och har ingen direkt vana av hojkörning så jag vill ta det ganska lugnt på vägarna.
Bor precis utanför Kristianstad i skåne så det är ju bra om du/ni också håller till där i närheten

Mvh
Martin

Autolycus

New member
Jag hade ställt upp, men bor utanför Oskarshamn så det blir ju lite långt bort.

Men jag hoppas verkligen att nån annan här kan tänka sig att hjälpa dej.

Och Lycka till med körkortet :)

Mathias

Active member
Just runt Kristianstad så finns det Tollarps Mc och Night Eagles mc som klubbar, fler klubbar hittar du här: http://www.svmc.se/Distrikt/skane/Club/Klubbarna_i_lanet/ .
Kanske ta kontakt och höra med dem om de kan sätta upp någon lapp i klubbstugan eller på deras hemsida.

Eller så ställer Du dig på Cleassons MC, helgen 24-26/2, med en skylt om halsen "Vågar Du bli min handledare när jag tar mitt hojkort?????" :victorious:

Last edited:

Maria Nordqvist

Super Moderator
Så här står det på Körkortsportalen. Man lämnat ytterst sällsynt dispens från kraven.
För att Transportstyrelsen ska godkänna din ansökan som handledare ska du (enligt körkortslagen 1998:488):
•ha fyllt 24 år
•ha ett giltigt körkort utfärdat av en EES-stat*, för det fordon som övningskörningen avser, och ha haft det under sammanlagt minst fem av de senaste tio åren