Handledare Göteborg?

Tenis

New member
Hej!

Ny här i forumet, och ny på detta med MC! Synd att det skulle ta över 40 år innan man kom loss och började ta A-kort... men nu är det dags! Siktar på kort nästa år. Jag kommer att köra en del på körskola givetvis, men det hade varit trevligt att kunna komma ut på lite privata åkningar också så här när lågsäsongen börjar närma sig.

Jag undrar helt enkelt om någon från "MC-familjen" skulle kunna tänka sig att ta sig an en adept för detta ändamål! Jag bor i Partille (Öjersjö), och det kanske rent av är någon som pendlar till jobbet i Göteborg, som man skulle kunna få åka med lite då och då??!

TMax500

Member
Hej,
Det kan nog vara knepigt att hitta en handledare "på annons", så bli inte besviken om intresset inte är så stort.

Att vara handledare är ett stort ansvar. Handledaren är ju ansvarig för både sina egna och dina handlingar i trafiken. Gör du något dumt riskerar handledarens sitt körkort. Förutom böter förstås, men det är ju världsliga ting jämfört med ett körkort! :)

Har du kanske någon kompis som kan ställa upp?
(Men nu skall inte jag sitta här och vara pessimist - lycka till!!)

Tenis

New member
hej!
Nej, jag inser självklart att det kan vara knepigt att få napp (ditt inlägg kanske inte ökade chanserna direkt...:D) , men man måste ju tro det bästa om sina medmänniskor därute! Kanske rent av finns nån som i fick nån att ställa upp för dom, som vill dela med sig vidare av arvet. Ställer man inte frågan så är ju chansen lika med noll komma noll! Jag har sett det hända i andra MC-forum, till exempel.

Jag har tyvärr inte någon närboende kompis som har A-kort och dessutom cykel. Dom jag känner har sålt sina cyklar dessvärre.

Sen inser jag givetvis också att man måste träffas först för att det ska kunna finnas ett ömsesidigt förtroende. För det är ju förknippat med ett visst ansvar, precis som du säger, men jag tror att jag numera har uppnått en viss mognad i trafiken efter drygt 20 år med B-kort, så risken att göra något "dumt" som leder till straffansvar för handledaren är nog förhållandevis låg.

Men, som du själv var inne på, som pessimist kommer jag inte långt!

TMax500

Member
Nej, jag inser självklart att det kan vara knepigt att få napp (ditt inlägg kanske inte ökade chanserna direkt...:D)
Jag var absolut inte ute efter att sabba för dig... Det är ju ingen nyhet att det är så, men det var ju inte säkert att du var medveten om det! :)

men man måste ju tro det bästa om sina medmänniskor därute! Kanske rent av finns nån som i fick nån att ställa upp för dom, som vill dela med sig vidare av arvet. Ställer man inte frågan så är ju chansen lika med noll komma noll! Jag har sett det hända i andra MC-forum, till exempel.
Helt rätt. Om man inte frågar får man inget svar. Rädda pojkar får inte kyssa vackra flickor.
Och som du säger - som pessimist blir det inget gjort!

Last edited: